2015-02-15, 20:57
Bannlyst
Jag försöker städa ordentligt i min dator och minimera att t.ex. om en forensiker skulle kolla igenom min dator att dem inte kan hitta något eller stöter på så mycket problem som möjligt.

Jag vill inte göra det lätt för dem iaf.

Hur som helst, jag har en 1TB HDD i min dator, jag ska rensa denna hårddisk och ta bort i stort sätt allt. Men när jag har formaterat om den osv, har jag för mig att de skulle kunna hitta saker där ändå? Hur gör jag för att göra det totalt omöjligt för en forensiker att hitta gammal data där?

En sak till, jag vill i Windows göra så att den där disken blir krypterad så att om någon pluggar in den i en annan dator att det inte går att läsa in den utan ett lösenord. Fungerar Windows inbyggda diskkrypterare fint för detta också?

Tack på förhand!
Citera
2015-02-15, 21:01
Bannlyst
http://www.fileshredder.org/
Citera
2015-02-15, 21:24
Medlem
DetBlirDetIntes avatar
Fileshredder är ypperligt för att skriva över datan nog många gånger som länkat ovan.
Sen fungerar truecrypt väldigt bra för att ha en krypterad hårddisk som är oläslig utan lösenordet samt just truecrypt. Microsoft säger att deras kryptering är fullgod men jag personligen litar inte nog mycket på dom.
Citera
2015-02-15, 21:42
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonNeumann
Men när jag har formaterat om den osv, har jag för mig att de skulle kunna hitta saker där ändå?
Beror på hur du formaterat den. Windows inbyggda har möjligheten att skriva över allt ledigt utrymme i samband med en formatering. En "Quick format" rensar enbart MFT och tar bort alla partitioner och rensar därför inte ledigt utrymme. Detta gäller enbart Vista och över(om jag minns rätt).

Citat:
Hur gör jag för att göra det totalt omöjligt för en forensiker att hitta gammal data där?
Beror på, är det en extern disk eller samma disk som du använder till C:\ - dvs systemdisken? Antar att det är en extern disk, då duger Eraser, CCLeaner och fileshredder. Personligen rekommenderar jag Eraser som du då använder en simpel överskrivning med(kom ihåg att en simpel wipe är nog!).

Citat:
En sak till, jag vill i Windows göra så att den där disken blir krypterad så att om någon pluggar in den i en annan dator att det inte går att läsa in den utan ett lösenord. Fungerar Windows inbyggda diskkrypterare fint för detta också?
Kolla in Truecrypt: https://truecrypt.ch/
Eller Veracrypt: https://veracrypt.codeplex.com/ (rekommenderar dock inte)
Eller CipherShed: https://ciphershed.org/ (rekommenderar heller inte)
Citera
2015-02-16, 00:04
Medlem
Citat:
Jag försöker städa ordentligt i min dator och minimera att t.ex. om en forensiker skulle kolla igenom min dator att dem inte kan hitta något eller stöter på så mycket problem som möjligt.

Hur som helst, jag har en 1TB HDD i min dator, jag ska rensa denna hårddisk och ta bort i stort sätt allt. Men när jag har formaterat om den osv, har jag för mig att de skulle kunna hitta saker där ändå? Hur gör jag för att göra det totalt omöjligt för en forensiker att hitta gammal data där?

Tack på förhand!

Själv brukar jag ta ut hårddiskarna, skruva isär dem, plocka ut själva diskarna som rymmer infon, lägga tillbaka allt skit som jag bände loss, skruva ihop disken och sätta tillbaka den i datorn. Sen slänger jag den på tippen

Skivorna har jag som ölunderlägg. Magneterna spara jag också som kylskåpsmagenter modell överdrivet starka.
/
Citera
2015-02-16, 00:23
Avstängd
Redoxreaktions avatar
När min mors laptop var gammal och skulle skrotas, så gjorde jag ½kg blixtpulver och la under den och blåste den i småbitar. Effektivt och kul på samma gång
Citera
2015-02-16, 08:12
Medlem
Citat:

Tack på förhand!

Mjukvara och överskrivningar är vanskligt. Mekaniska diskar säkras enklast genom att köra en elektromagnet och sedan helt enkelt fysiskt ha sönder disken och slänga den. SSD, USB-minnen och dylikt behöver tas sönder fysiskt. Är du inte överdrivet miljömedveten så kan du elda upp dem.
Sen är det ju ytterst få normala människor som sysslar med sådana hemligheter att det är rimligt med sådana åtgärder. Myndigheter är normalt sett inte intresserade av vad som finns på datorn om man inte är kriminell och risken för en privatperson är att man misstänkliggör sig själv istället.
Citera
2015-02-18, 14:03
Medlem
Platmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirDetInte
Fileshredder är ypperligt för att skriva över datan nog många gånger som länkat ovan.
Sen fungerar truecrypt väldigt bra för att ha en krypterad hårddisk som är oläslig utan lösenordet samt just truecrypt. Microsoft säger att deras kryptering är fullgod men jag personligen litar inte nog mycket på dom.

Fileshredder har nu kört i 26 raka timmar. När bör jag ge upp och testa något annat?

Hade ca 350 GB "fritt minne" när jag började och har raderat en hel del sedan jag köpte datorn 2012.
Citera
2015-02-18, 20:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platman
Fileshredder har nu kört i 26 raka timmar. När bör jag ge upp och testa något annat?

Hade ca 350 GB "fritt minne" när jag började och har raderat en hel del sedan jag köpte datorn 2012.

Fileshredder kan dock inte radera defekta sektorer. Man kan försöka formattera om dem flera gånger så skrivs informationen mer eller mindre över.
Citera
2015-02-18, 22:03
Medlem
Platmans avatar
Försöker bara rensa "tomt" utrymme. 34 timmar nu. Enkel överskrivning. Tippar att något har gått fel och att det är dags att testa något annat?
Citera
2015-02-19, 17:20
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platman
Försöker bara rensa "tomt" utrymme. 34 timmar nu. Enkel överskrivning. Tippar att något har gått fel och att det är dags att testa något annat?

Nej, 34 timmar är inte alls orimligt, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in