• 1
  • 2
2015-02-15, 20:37
Medlem
Tjena!

Jag köpte en cross för ett bra tag sen av en kille men jag kollade inte upp om den var stulen, men om jag nu ringer polisen och så är den stulen. Vad gör jag då?
Förlorar jag crossen samt mina pengar?
Killen innan hade haft den i några år och den var även dammig som fan.

Vad säger polisen ifall den är anmäld stulen?
Vad händer med crossen och mig?
Har googlat ramnumret och sökt med det på nåra efterlysning hemsidor men inget har dykt upp.

Inget kvitto lr något skrevs vid affär
Citera
2015-02-15, 20:52
Bannlyst
Lagen om god tro gäller ej längre i landet och du kan således bli dömd för häleri om det skulle visa sig att crossen är stulen.
Citera
2015-02-15, 20:55
Medlem
Jo precis det vet jag, men om jag nu i efterhand ska kolla upp om den e stulen vad kan hända då?
Citera
2015-02-15, 21:01
Medlem
Det är upp till dig innan köp att tar reda på om den är anmäld stulen, Detta kan du göra genom att uppger ram numret till polisen.
Har du inget form av kvitto så är det mycket möjligt att du kan åka dit för häleri, Men jag skulle tror att dem har överseende med det hela så länge dem inte har blivit utan sin dagliga dos av munkar och är därmed på dålig humör.
Citera
2015-02-15, 21:02
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2cool2speak
Tjena!

1. Jag köpte en cross för ett bra tag sen av en kille men jag kollade inte upp om den var stulen, men om jag nu ringer polisen och så är den stulen. Vad gör jag då?

2. Förlorar jag crossen samt mina pengar?
Killen innan hade haft den i några år och den var även dammig som fan.

3. Vad säger polisen ifall den är anmäld stulen?

4. Vad händer med crossen och mig?

Har googlat ramnumret och sökt med det på nåra efterlysning hemsidor men inget har dykt upp.

Inget kvitto lr något skrevs vid affär

1. Vad du gör om polisen konstaterar om den är stulen? Inte fan vet jag vad du gör då? Kanske du går på toa med nedskitna byxor? Dum fråga=dumt svar.

2. Ja du blir av med godset om det visar sig vara stöldgods. Och han som sålde det eventuella stöldgodset till dig, lär inte betala tillbaka några pengar som du kanske fattar.

3. Polisen säger att du är misstänkt för stöld alt. häleri.

4. Crossen kommer att återförenas med den rättmätige ägaren, och vad som händer med dig vet jag inte. Men du lär inte få fängelse om du är ostraffad tidigare.
Citera
2015-02-15, 21:10
Medlem
psflaxs avatar
Eller så gör du så här.
Hej Polisen, jag är spekulant på en cross med detta ramnummer.
Tänkte bara kolla om den är stulen.
Så tar du det från där.
Citera
2015-02-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internetpolisen
1. Vad du gör om polisen konstaterar om den är stulen? Inte fan vet jag vad du gör då? Kanske du går på toa med nedskitna byxor? Dum fråga=dumt svar.

2. Ja du blir av med godset om det visar sig vara stöldgods. Och han som sålde det eventuella stöldgodset till dig, lär inte betala tillbaka några pengar som du kanske fattar.

3. Polisen säger att du är misstänkt för stöld alt. häleri.

4. Crossen kommer att återförenas med den rättmätige ägaren, och vad som händer med dig vet jag inte. Men du lär inte få fängelse om du är ostraffad tidigare.

det låter ju inte allt för farligt. Men den här crossen kommer gå på landet i skogen tills skiten brakar ihop. Skulle jag inte kunna kryssa ramnumret då?

Gör jag som psflax säger så lär de ju fråga om vem som säljer men kan ju säga att det vara några som kom förbi och undra om jag ville köpa så tog ramnumret ifall jag träffar de igen
Citera
2015-02-15, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2cool2speak
det låter ju inte allt för farligt. Men den här crossen kommer gå på landet i skogen tills skiten brakar ihop. Skulle jag inte kunna kryssa ramnumret då?

Gör jag som psflax säger så lär de ju fråga om vem som säljer men kan ju säga att det vara några som kom förbi och undra om jag ville köpa så tog ramnumret ifall jag träffar de igen

Stöter du ofta på poliser ute i skogen på landet där du bor?
Citera
2015-02-15, 21:32
Medlem
INTPs avatar
Polisen kommer knappast kolla upp om en cross är stulen om dom inte får goda orsaker till det, så varför göra något alls?

Att kryssa ramnumret är ett GARANTERAT sätt att få den att verka vara stöldgods, oavsett om den är det eller inte.
Citera
2015-02-15, 21:36
Medlem
jagharproblems avatar
lite länktips:

http://www.brottsportalen.se/index.php?curPage=1
Citera
2015-02-15, 21:37
Medlem
jagharproblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1CE
Stöter du ofta på poliser ute i skogen på landet där du bor?

ha aldrig skoj på andras hoj!
Citera
2015-02-15, 21:40
Medlem
När jag har köpt mopeder/crossar så har jag alltid ringt polisen och angett ram numret och frågat om den är möjligtvis stulen eller om det är good to go, Har alltid fått svar på frågan efter några minuter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in