2015-02-15, 14:58
Medlem
Bodyfitness96s avatar
Hejsan alla, Det är så att jag så så sjukt trött på mitt förnamn+efternamn och har försökt flera gånger att byta utan någon success. Det är så att jag vill byta till mitt släktnamn+att ta mitt mellannamn som förnamn samt ta bort ett av mina andra mellannamn. vilken formar ett namn på en person som är ganska känd mot länder mot öst. (vilken person jag är släkt med för att påpeka)
men ändå så nekar Skatteverket min ansökan varje gång även om jag har tagit fram bevis att jag är släkt med denna person+ min mormors+hennes föräldrars födelsebevis att bevisa efternamnet.

men nu till själva frågan, vad ska jag göra för att dom ska acceptera mitt nya namn? ska det vara så jävla svårt för dom att bara acceptera mitt val?

även för att tillägga så kallar folk mig mitt mellannamn och har alltid gjort dom senaste 18 åren.

Uppskattar svar.

Mvh Bodyfitness96.
Citera
2015-02-15, 16:15
Medlem
Provocative2.0s avatar
Allt du behöver göra är att byta efternamn. Vilket av dina förnamn du redan har bryr sig inte skatteverket om.
Skulle nu ditt släktnamn vara Stalin så kan jag ha viss förståelse för deras beslut.
Citera
2015-02-15, 16:59
Medlem
Bodyfitness96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Allt du behöver göra är att byta efternamn. Vilket av dina förnamn du redan har bryr sig inte skatteverket om.
Skulle nu ditt släktnamn vara Stalin så kan jag ha viss förståelse för deras beslut.

i Wish Fast nej, mitt släktnamn är inte Stalin, dock någon som klingar vid den tiden.
Citera
2015-02-15, 21:07
Bannlyst
Du kan bara byta efternamnet hos Patent och Registreringsverket om dina föräldrar inte haft det efternamnet. Det kostar pengar.

Hos Skatteverket kan du ändra alla förnamn men måste behålla ett av dom. Vill du byta ut alla så måste du göra det hos PRV. Efternamnet måste ha burits av någon av dina föräldrar om du ska få byta hos Skatteverket.
Citera
2015-02-15, 23:33
Medlem
Spyrrans avatar
Skatteverket har inte hand om alla namnbyten. Pröva med PRV! Särskilt när det gäller efternamnet. Dock räcker det inte med endast födelsebevis. Sedan finns det regler, bland annat ska namnet ha funnits i två generationer i rakt nedstigande led.

Jag själv ville byta efternamn förra året, och ta ett namn som finns i släkten. Jag var tvungen att bifoga personbevis samt utdrag ur dop- och födelsearkiv. Hade det räckt med endast flera personbevis, så hade det garanterat varit snabbare och enklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in