nu bor ju jag ute i skogen så det finns inte så mycket att slösa pengarna på, men bor du säg i innerstan eller ett finare område kan jag förstå att det kan bli jobbigt.
~7000kr att leka med är mer än vad vissa har totalt att leva på per månad.
vad lägger du dessa pengar på, dvs intressen kläder krogen etc, och planerar du budget efter detta?
handlar om prioriteringar.. vill du äta god mat eller ha fina kläder dyr parfym dricker mycket på krogen också vidare.
förbered dig på att klanta bort pengarna i början när du har egen lya, det tar ett tag innan man kommer på hur dyrt det är och vad som måste prioriteras.
Förutsatt att du har sunda prioriteringar så bör det inte vara något problem. Med lite utbildning och pannben så klarar du dig även med hälften. Med mycket utbildning, stenhårt pannben och en jäkla vilja klarar du dig med en till halvering.
Givetvis kan du det.
Det är rätt många människor som klarar sig på betydligt mindre än 14.000/mån efter skatt.
...på betydligt mindre!
Och själv har jag rätt skiftande erfarenheter. Vår familj hade 80.000/månaden (före skatt) under några år. Sedan blev det skilsmässa och arbetslöshet. Idag klarar jag mig på lite mindre. Rätt mycket mindre, för att vara ärlig. Typ 17.000 före skatt, och 12.000 efter. På nåt sätt verkar det som om pengarna tar slut, oavsett hur lite eller hur mycket jag har av dem. Enda undantaget var för drygt 20 år sedan, när jag värvats till utlandstjänstgöring i uniform.
Många pensionärer har, efter att ha jobbat ett helt yrkesliv, strax över 10.000/månaden efter skatt. Min väns mor, nypensionerad sjuksköterska, exempelvis, som alltid arbetat heltid.
Bor du ensam i en lägenhet med låg hyra är det självklart att du klarar dig Möbler och sånt går att köpa/få begagnat, många är faktiskt rätt fina och i bra skick med ( finns flera sidor på tex fb för sånt)
14 000 är inte mycket men har du en stabil anställning så är det väl inga problem. Förhoppningsvis kommer du ju få mer i lön allt eftersom du jobbar där.
Klarar man sig inte på 14000 i månaden är man (ursäkta men..) fan dum i huvudet. Jag och min sambo har levt på mindre än så/mån i längre perioder (Nä inte soc-bidrag). För tillfället har vi in mellan 20-23k tsm/mån, barn, 2 bilar,mc, andra fordon och egen villa. Prioriteringar kallas det. Vars fan är världen påväg.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!