2015-02-15, 12:19
Medlem
Scraps avatar
Jag gör det också men det beror nog på kaffet. Hoppar jag över det så överlever jag utan att skita. Dricker du mycket mjölk?
Citera
2015-02-15, 12:27
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inevah
Troligtvis den bruna sorten

Frågade inte dig. Frågade TS.
Citera
2015-02-15, 12:46
Medlem
Låter precis som IBS som någon annan skrev. Ofarligt men jävligt irriterande! Jag kan springa 1-10 ggr på morgonen innan magen är nöjd och ibland drar det i gång på dagen också när jag har ätit eller mitt i natten när man sover som bäst Fick diagnosen som tonåring, skämdes massor över att behöva rusa på toa och att magen brummade när man satt och tittade på film eller på möten men tjugo år senare så har jag accepterat det. För mig är det viktigt med rutiner, äta ofta och lite så magen jämt har nått att jobba med med tanke på att allt passerar genom alldeles för fort. Finns en del mediciner att prova när du fått diagnosen fastställd både med och utan recept
Citera
2015-02-15, 19:03
Medlem
lithionits avatar
[quote=geographicalnorway|52288143]Som rubriken lyder, på morgonen oavsett när jag vaknar tar det max 5-30 min för magen att säga till mig att gå in på toaletten och skita. Kan efter denna omgång gå efter ca 30-60 min igen. Det kommer mycket varje gång så tror inte det är någon allvarlig sjukdom eller liknande då jag inte heller går mer på hela dagen.

Dock så låter min mage väldigt mycket, bubblar och kurrar högt även när jag ligger i sängen. Någon som har samma problem? Inte kul att sova över hos folk när man vaknar och måste döda toan kl 05 på morgonen

Varit på VC och lämnat avföringstester, blodprov som alla varit normala....

Några fler som också måste bajsa dirket efter ni vaknat upp och magen låter även efter bajsandet? Tacksam för svat.[/QUOTE

Tarmrörelserna är som starkast direkt efter uppvaknandet, vilket ger stor chans för behov av att uppsöka toaletten under morgonen.

Hur känns det efter att du har varit på toaletten? Känns det som att det fortfarande sitter kvar avföring i ändtarmen som inte går att krysta ut?
Och när du väl får behov av att gå på toaletten kommer det väldigt kraftigt och akut så att du ibland måste springa till toaletten?

Har IBS själv och den problematik du beskriver låter lite som IBS, det är ett rent jälva helvete
Citera
2015-02-15, 19:05
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geographicalnorway
Tack! Nåt att ha i åtanke nästa gång jag besöker läkaren. Hur ställer man diagnos på IBS? Jag ska ju få en gastroskopi så där lär inte missas nåt. Dock så hade jag för ett tag sedan typ gult slem i bajset, tror det va de som gjorde läkaren orolig i samband med viktnedgång. Viktnedgång har jag hört även om IBS då maten inte smälts ordentligt och passerar rakt igenom ungefär.

Dessumtom flyter min avföring, dock inte som olja på vattnet utan "bitarna" "halvkorvarna"

Bukspottskörteln och gallblåsan kollade med skiktröntgen så inte där problemet ligger....

IBS är en uteslutningsdiagnos, dvs. att man får den diagnosen först efter att man testats för alla andra möjliga förklaring.

Gastroskopi är säkert bra, men vid tarmproblem är koloskopi en bättre undersökning för att läkarna skall kunna undersöka tarmen och se att den ser normal ut för att kunna utesluta att det inte är något fel på tarmen.
Citera
2015-02-15, 19:21
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
IBS är en uteslutningsdiagnos, dvs. att man får den diagnosen först efter att man testats för alla andra möjliga förklaring.

Gastroskopi är säkert bra, men vid tarmproblem är koloskopi en bättre undersökning för att läkarna skall kunna undersöka tarmen och se att den ser normal ut för att kunna utesluta att det inte är något fel på tarmen.
Fast är man under 40 och inte har alarmsymptom så som blod, bara diarreer, viktnedgång eller positiva blod och avföringsprov så behövs inte koloskopi. Gastroskopi gör man för att kolla celiaki, HP-bakterie etc.

Lite Slem i avföringen är knappast farligt och är faktiskt ett kriterie på IBS. Större mängder ses vid inflammatoriska tarmsjukdomar tex. Då är det oftast rejält med slem.
Citera
2015-02-15, 20:01
Medlem
geographicalnorways avatar
Tack för alla svar det värmer i hjärtat ska ni veta!

Nja alltså jag skulle vilja säga att jag känner mig klar när jag skitit, alltså att det inte finns kvar nåt i tarmen, men uppenbarligen finns det eftersom jag ofta skiter strax inpå

Ni som har IBS flyter er avföring också ibland på ytan? Även när det inte är diarre?

Är löjligt rädd för att det ska vara cancer i magsäcken och därför känns väntan på gastroskopin som en evighet. Bränns ofta högt i magen och speciellt eftet måltider.....Dock tagit sänkan som inte visat något flertalet gånger samt röntgat mig med skiktröntgen två gånger senaste månaderna både buk och lungor så om det skulle vara det värsta verkar det inte ha spridit sig i alla fall. Men bara oro än så länge!

Motionerar gör jag med ca 5-6 km promenad flera gånger i veckan. Ibland även fotboll.

Tack åter för alla svar ni är guld värda som svarar seriöst!
Citera
2015-02-15, 20:09
Medlem
"Ni som har IBS flyter er avföring också ibland på ytan? Även när det inte är diarre?"

Ja, det gör den.

"Är löjligt rädd för att det ska vara cancer i magsäcken och därför känns väntan på gastroskopin som en evighet. Bränns ofta högt i magen och speciellt eftet måltider.....Dock tagit sänkan som inte visat något flertalet gånger samt röntgat mig med skiktröntgen två gånger senaste månaderna både buk och lungor så om det skulle vara det värsta verkar det inte ha spridit sig i alla fall. Men bara oro än så länge!"

Du har varit hos läkare flera gånger utan att de hittar något fel så släpp tanken på cancer och lär dig leva med eländet är mitt råd! Tala om för familj och vänner att din mage strular ibland så släpper mycket av oron
Citera
2015-02-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homesweethome
"Ni som har IBS flyter er avföring också ibland på ytan? Även när det inte är diarre?"

Ja, det gör den.

"Är löjligt rädd för att det ska vara cancer i magsäcken och därför känns väntan på gastroskopin som en evighet. Bränns ofta högt i magen och speciellt eftet måltider.....Dock tagit sänkan som inte visat något flertalet gånger samt röntgat mig med skiktröntgen två gånger senaste månaderna både buk och lungor så om det skulle vara det värsta verkar det inte ha spridit sig i alla fall. Men bara oro än så länge!"

Du har varit hos läkare flera gånger utan att de hittar något fel så släpp tanken på cancer och lär dig leva med eländet är mitt råd! Tala om för familj och vänner att din mage strular ibland så släpper mycket av oron

Haha tack för stödet! Men är lite av hypokondriker också så när sånna här undersökningar skall göras så förutsätter jag det värsta tyvärr!
Kan köpa att bajset flyter osv men den svidande känslan i högre magtrakten efter måltid som ger mig dödsångest

Har dock haft problem med magen typ 10 år men aldrig denna svidande/brännande känsla innan.

Går IBS i vågor eller mår man skit hela tiden?
Citera
2015-02-15, 20:31
Medlem
Obscuritys avatar
Även jag har detta "problem". Måste gå på toaletten det första jag gör och sedan när jag ätit frukost och druckit kaffe så kan det komma en "snabbis" igen.

Värt att nämna är att jag lider av Ulcerös Kolit, men avföringen är normal i dagsläget.

Äter ungefär var 3-4:e timme fram tills exempelvis ungefär 21:00, lägger mig 23:00 och vaknar 08:30.

Ibland betraktar jag det som positivt då jag tömmer magen inför frukosten (vilket dock skapar ett tomrum och är påfrestande för den inflammerade tarmen).

Dock så kan det även vara negativt då jag vaknar i min sömn av att vara skitnödig och kan ej hålla mig.
Citera
2015-02-15, 23:00
Medlem
"Har dock haft problem med magen typ 10 år men aldrig denna svidande/brännande känsla innan.

Går IBS i vågor eller mår man skit hela tiden?"

Min IBS går i vågor, blir sämre vid stress och förkylningar osv.

Finns medicin som lindrar och lugnar, jag äter kramplösande och tabletter som saktar ner tarmarna samt dricker ett glas Proviva varje dag.
Citera
2015-02-16, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obscurity
Även jag har detta "problem". Måste gå på toaletten det första jag gör och sedan när jag ätit frukost och druckit kaffe så kan det komma en "snabbis" igen.

Värt att nämna är att jag lider av Ulcerös Kolit, men avföringen är normal i dagsläget.

Äter ungefär var 3-4:e timme fram tills exempelvis ungefär 21:00, lägger mig 23:00 och vaknar 08:30.

Ibland betraktar jag det som positivt då jag tömmer magen inför frukosten (vilket dock skapar ett tomrum och är påfrestande för den inflammerade tarmen).

Dock så kan det även vara negativt då jag vaknar i min sömn av att vara skitnödig och kan ej hålla mig.

Jag förstår. Jag brukar inte vakna av att jag är bajsnödig utan oavsett när jag vaknar tar det bara 5 min och sen börjas det......mina matvanor är dock dåliga då jag mer eller mindre aldrig varit den som äter frukost utan mitt första mål kommer vid lunch om jag inte köper en macka innan jobbet. Lär inte påverka åt det bättre hållet iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in