[quote=geographicalnorway|52288143]Som rubriken lyder, på morgonen oavsett när jag vaknar tar det max 5-30 min för magen att säga till mig att gå in på toaletten och skita. Kan efter denna omgång gå efter ca 30-60 min igen. Det kommer mycket varje gång så tror inte det är någon allvarlig sjukdom eller liknande då jag inte heller går mer på hela dagen.
Dock så låter min mage väldigt mycket, bubblar och kurrar högt även när jag ligger i sängen. Någon som har samma problem? Inte kul att sova över hos folk när man vaknar och måste döda toan kl 05 på morgonen
Varit på VC och lämnat avföringstester, blodprov som alla varit normala....
Några fler som också måste bajsa dirket efter ni vaknat upp och magen låter även efter bajsandet? Tacksam för svat.[/QUOTE
Tarmrörelserna är som starkast direkt efter uppvaknandet, vilket ger stor chans för behov av att uppsöka toaletten under morgonen.
Hur känns det efter att du har varit på toaletten? Känns det som att det fortfarande sitter kvar avföring i ändtarmen som inte går att krysta ut?
Och när du väl får behov av att gå på toaletten kommer det väldigt kraftigt och akut så att du ibland måste springa till toaletten?
Har IBS själv och den problematik du beskriver låter lite som IBS, det är ett rent jälva helvete