• 1
  • 2
2015-02-15, 05:04
Medlem
geographicalnorways avatar
Som rubriken lyder, på morgonen oavsett när jag vaknar tar det max 5-30 min för magen att säga till mig att gå in på toaletten och skita. Kan efter denna omgång gå efter ca 30-60 min igen. Det kommer mycket varje gång så tror inte det är någon allvarlig sjukdom eller liknande då jag inte heller går mer på hela dagen.

Dock så låter min mage väldigt mycket, bubblar och kurrar högt även när jag ligger i sängen. Någon som har samma problem? Inte kul att sova över hos folk när man vaknar och måste döda toan kl 05 på morgonen

Varit på VC och lämnat avföringstester, blodprov som alla varit normala....

Några fler som också måste bajsa dirket efter ni vaknat upp och magen låter även efter bajsandet? Tacksam för svat.
Citera
2015-02-15, 05:10
Medlem
Oscaris avatar
Vilken typ av skit är det?
Citera
2015-02-15, 05:20
Medlem
Ja du, allatså inte diarre men en korv i början som övergår i lösare som en koblajja men inte flytande. Sen så flyter det och är ganska fiberrikt. Så inte typ oljigt eller liknande om man skulle ha fel på lever osv....
Citera
2015-02-15, 05:41
Medlem
Fegyvereks avatar
Hur länge har detta pågått?

Hur är dina kostvanor?
Äter du sent? (Vad i så fall?)
Någon förändring i kosten du minns, i samband med detta började?
Motionerar du något?

Jag har nog bara skitit på morgonen efter ha antingen hållit mig länge, varit sjuk eller varit på långa promenader som fått igång magen.

Stör du dig på det kan du nog lägga om kosten och frammana skiten genom aktiviteter
Citera
2015-02-15, 06:04
Medlem
Har du druckit ? Jag dricker några öl om dagen och har som dig. Dock inte att jag vaknar av det, men när jag väl gått upp så!
Citera
2015-02-15, 06:33
Medlem
inevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Vilken typ av skit är det?

Troligtvis den bruna sorten
Citera
2015-02-15, 07:49
Medlem
Det har pågått sedan ca 7 månader tillbaka. Har ju som sagt sökt vård av läkare då jag vet att förändrade avföringsvanor är ett tecken på att söka hjälp. Dock var alla proverna normala. Ingen glutenallergi heller.

Jag dricker aldrig alkohol då jag är nykterist. Så inget med det kan det ha att göra.

Jag slutade däremot röka för ca två månader sedan och efter detta har jag svårt att sova, kan somna lätt som vanligt men vaknar upp flera gånger per natt och drömmer konstiga drömmar. Vet att det här med morgonbajsningen ökat sedan detta...

Ska även då göra en så kallad gastroskopi för att se om det kan handla om magsår osv.
Citera
2015-02-15, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fegyverek
Hur länge har detta pågått?

Hur är dina kostvanor?
Äter du sent? (Vad i så fall?)
Någon förändring i kosten du minns, i samband med detta började?
Motionerar du något?

Jag har nog bara skitit på morgonen efter ha antingen hållit mig länge, varit sjuk eller varit på långa promenader som fått igång magen.

Stör du dig på det kan du nog lägga om kosten och frammana skiten genom aktiviteter

Det sjuka är att det inte spelar någon roll om jag äter en hamburgare med ett lass glass innan jag lägger mig eller om jag äter havregrynsgröt till middag tidigt på kvällen. Oavsett så måste jag skita direkt när jag vaknar overoende om klockan är 04 eller 08 när jag vaknar....
Citera
2015-02-15, 09:12
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geographicalnorway
Som rubriken lyder, på morgonen oavsett när jag vaknar tar det max 5-30 min för magen att säga till mig att gå in på toaletten och skita. Kan efter denna omgång gå efter ca 30-60 min igen. Det kommer mycket varje gång så tror inte det är någon allvarlig sjukdom eller liknande då jag inte heller går mer på hela dagen.

Dock så låter min mage väldigt mycket, bubblar och kurrar högt även när jag ligger i sängen. Någon som har samma problem? Inte kul att sova över hos folk när man vaknar och måste döda toan kl 05 på morgonen

Varit på VC och lämnat avföringstester, blodprov som alla varit normala....

Några fler som också måste bajsa dirket efter ni vaknat upp och magen låter även efter bajsandet? Tacksam för svat.

Låter som en vanlig IBS.
Magen är aktivast på morgonen för alla personer, men för oss med IBS så är det vanligt att många får gå på toa inom den närmsta timmen från uppvaknandet.
Citera
2015-02-15, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Låter som en vanlig IBS.
Magen är aktivast på morgonen för alla personer, men för oss med IBS så är det vanligt att många får gå på toa inom den närmsta timmen från uppvaknandet.

Okej även att man går flera gånger tätt inpå? Som sagt för mig kan det gå runt 30-60 min innan jag går igen men dock så är det inte så att det fortsätter under dagen utan jag gör mina behov på morgonen och sen går jag inte mer.
Citera
2015-02-15, 09:31
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geographicalnorway
Okej även att man går flera gånger tätt inpå? Som sagt för mig kan det gå runt 30-60 min innan jag går igen men dock så är det inte så att det fortsätter under dagen utan jag gör mina behov på morgonen och sen går jag inte mer.

Exakt. Många som har det så. Speciellt dom som inte har IBS- förstoppning. Bl.a jag. Jag kan ex gå mellan 1-4 ggr på morgonen och inget under resten av dagen.
Citera
2015-02-15, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Exakt. Många som har det så. Speciellt dom som inte har IBS- förstoppning. Bl.a jag. Jag kan ex gå mellan 1-4 ggr på morgonen och inget under resten av dagen.

Tack! Nåt att ha i åtanke nästa gång jag besöker läkaren. Hur ställer man diagnos på IBS? Jag ska ju få en gastroskopi så där lär inte missas nåt. Dock så hade jag för ett tag sedan typ gult slem i bajset, tror det va de som gjorde läkaren orolig i samband med viktnedgång. Viktnedgång har jag hört även om IBS då maten inte smälts ordentligt och passerar rakt igenom ungefär.

Dessumtom flyter min avföring, dock inte som olja på vattnet utan "bitarna" "halvkorvarna"

Bukspottskörteln och gallblåsan kollade med skiktröntgen så inte där problemet ligger....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in