• 1
  • 2
2015-02-15, 03:13
Medlem
Bakgrund

Jag skulle i april sälja ett fordon till en bekant. Han hade funderat och varit sugen på att köpa fordonet. Men han tyckte jag begärde för mycket för den och då jag var i stort behov att få ihop en kontantinsats gav jag han en deal. Inget har skrivits ner, detta är alltså ett muntligt avtal

Den dagen jag ev. hyrde ut en soffplats till någon skulle han inkassera 4 första hyrorna. Om jag tog 3000 för soffplatsen skulle han exempelvis kunna kassera ut 12000 kronor. Däremot kunde totalhyran aldrig överstiga 12000 kronor.
Enda kravet var att jag själv valde när jag skulle hyra ut, och till vem. Mina egna pengar skulle inte röras, jag skulle inte behöva föra över något av min egen lön.
Jag skulle alltså kunna vänta så länge jag själv ville tills jag hyrde ut en plats. Han själv var oerhört glad över köpet men till min förvåning sålde han fordonet en vecka senare för 20% billigare än vad han gav mig. "Snabba pengar" och han skröt ivrigt inför sina vänner vilken deal han gjort.

I mitten av sommaren hade jag hört åtskiliga tjat om när jag skulle börja hyra ut. Jag förklarade att jag inte tänkte stressvälja någon som jag vantrivdes med, men för att delvis få tyst på tjatet, delvis visa god tro så började jag en månadsöverföring med 1000 kronor i månaden.

I dagsläget

Det har nu gått 8 månader, och jag har fört över 8000 kronor till honom, och ännu inte hyrt ut till någon.
Jag känner nu att jag måste börja ifrågasätta hela dealen. Rimlig hyra kanske inte är 3000 för en soffplats, utan mer ett "maxtak" av vad jag ev. skulle kunna ta. Jag har dessutom fört över mina egna pengar, och en mer rimlig hyra vore kanske 8000?
Om det är intressant för någon har jag en avgift+ ränta på cirka 4500 kronor.
Han själv har gjort 2000 kronor vinst hittills.

Han själv verkar helt ha tappat förståndet, och har bakom min rygg pratat ivrigt om att jag ska hyra ut lägenheten för 10-13 tusen i månaden och att han ska ta 4 av dessa hyror (jag själv ska då alltså flytta ut under den tiden enligt honom.)

Till er som tänkt svara på denna tråd

Jag vill inte ha en diskussion huruvida storstädernas hyror har skenat. Jag vill inte heller ha en diskussion om att jag "borde" ha gjort si eller så. Det är vad det är, och jag gillar inte situationen. Jag kommer förmodligen aldrig göra en muntlig överenskommelse igen.
Jag vill ha ett avslut och sedan glömma denna deal.

Vad är det enklaste men ändå moraliskt försvarbara avslutet jag kan göra? Jag är ingen lögnare, men jag vill inte heller bli utnyttjad. Jag själv känner följande alternativ:
1: Ge fan i att föra över något mer och räkna 4 månadshyror på en soffa som 8000.

2: "Mötas på mitten" och föra över 2000 till. Jag har varit clear med att hyran aldrig skulle kunna överstiga 12000, och om jag ger han totalt 10000 ska vi vara "kvitt"

3: Betala 4000 kronor till för ett total av maxhyra 12000, glömma denna "affär" och kompis

Tacksam för enkla svar utan glåpordskastning.

Mvh
Senast redigerad av JerryR 2015-02-15 kl. 03:47.
Citera
2015-02-15, 03:19
Medlem
partyboels avatar
Skriv så man förstår. Vad har fordonet med att du ska hyra ut lägenheten att göra?
Citera
2015-02-15, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av partyboel
Skriv så man förstår. Vad har fordonet med att du ska hyra ut lägenheten att göra?

Ber om ursäkt om jag skrev dåligt.

Han skulle köpa fordonet, mot att han skulle få 4 första hyrorna av en rumskompis då lägenheten var köpt.
Citera
2015-02-15, 03:27
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryR
Ber om ursäkt om jag skrev dåligt.

Han skulle köpa fordonet, mot att han skulle få 4 första hyrorna av en rumskompis då lägenheten var köpt.

Han skulle köpa ett fordon av dig, varför skulle du då behöva hyra ut sängplats och låta han få pengar? Skriv så man fattar vad fan du menar
Citera
2015-02-15, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Han skulle köpa ett fordon av dig, varför skulle du då behöva hyra ut sängplats och låta han få pengar? Skriv så man fattar vad fan du menar

OM han köpte fordonet samma dag jag skulle köpa lägenheten så skulle han i gengäld få de 4 första hyrorna betalda. Förstår inte vad det är som är så svårt att förstå.

Edit:
Okej jag har skrivit som ett retard. Han hade alltså inte köpt fordonet innan jag myntade dealen. Sry för missförståndet.
Citera
2015-02-15, 03:34
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
OM han köpte fordonet samma dag jag skulle köpa lägenheten så skulle han i gengäld få de 4 första hyrorna betalda. Förstår inte vad det är som är så svårt att förstå.

Edit:
Okej jag har skrivit som ett retard. Han hade alltså inte köpt fordonet innan jag myntade dealen. Sry för missförståndet.

ALLT är svårt att förstå med ditt jävla inlägg. Du svamlar och är helt jävla ologisk
Citera
2015-02-15, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
ALLT är svårt att förstå med ditt jävla inlägg. Du svamlar och är helt jävla ologisk

Jag sökte inte efter någon som kommer med sådana kommentarer. Har du något annat att tillföra tråden?
Citera
2015-02-15, 03:40
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:

Edit:

Jag sitter verkligen här hemma, och skrattar åt mig själv då jag sitter som ett frågetecken efter din tråd.

Dina editerignar har inte gjort det bättre.

OM din polare skulle köpa DIN bil, och du köper DIN lägenhet sammadag ssom HAN köper bilen, får han då 4 hyror? eller va..

jag är snurrig som en jävla tomte just nu

du hoppar över till någon jävla soffplats direkt efter att du sagt "vi gjorde muntlig deal".

Vad för deal? din bil? hans lägenhet? Vad i hela friden är det som är grejen. Jag vill verkligen förstå =D
Citera
2015-02-15, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Jag sitter verkligen här hemma, och skrattar åt mig själv då jag sitter som ett frågetecken efter din tråd.

Dina editerignar har inte gjort det bättre.

OM din polare skulle köpa DIN bil, och du köper DIN lägenhet sammadag ssom HAN köper bilen, får han då 4 hyror? eller va..

jag är snurrig som en jävla tomte just nu

Haha förlåt mina medforummänniskor... Jag ska försöka förklara det tydligare (jag vet, det är en enda soppa)

Han ville köpa fordonet, men inte till det pris som den låg listad för på blocket. Han ville ha en rabatt. Han visste att jag behövde pengar snabbt.

Jag erbjöd en rabatt på 4 månadshyror som skulle ersättas när de väl började trilla in. Han skulle alltså INTE bo i lägenheten. Utan det skulle funka mer som en option...?
Han accepterade erbjudandet, gav mig pengar för fordonet och inväntade sina hyror.

Hoppas jag har förklarat lättare nu.
Citera
2015-02-15, 03:45
Medlem
Vakna upp grabben gör aldrig något utan avtal!! Även om det är din bästa kompis.
Citera
2015-02-15, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zampo
Vakna upp grabben gör aldrig något utan avtal!! Även om det är din bästa kompis.

Som jag tidigare skrev, jag har insett hur enormt dumt detta har varit, och jag vill försöka komma till ett avslut, utan att bli utnyttjad /bedragen själv på.
Citera
2015-02-15, 03:53
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Haha förlåt mina medforummänniskor... Jag ska försöka förklara det tydligare (jag vet, det är en enda soppa)

Han ville köpa fordonet, men inte till det pris som den låg listad för på blocket. Han ville ha en rabatt. Han visste att jag behövde pengar snabbt.

Jag erbjöd en rabatt på 4 månadshyror som skulle ersättas när de väl började trilla in. Han skulle alltså INTE bo i lägenheten. Utan det skulle funka mer som en option...?
Han accepterade erbjudandet, gav mig pengar för fordonet och inväntade sina hyror.

Hoppas jag har förklarat lättare nu.

Oooohh okej!! Nu trillade polletten ner

Det hela verkar vara en liten soppa, men vad jag skulle gjort nu är att i princip ha betalat sista till honom, dvs 4k och säga att det låt taket på och så är ni kvitt. Då slipper du hela baletten och så skippar du han som en vän.

En vän försöker inte blåsa en annan, vilket denne herre nu verkligen vill göra. Du ska naturligtvis inte flytta ut från lägenheten så att någon annan kan bo i din lägenhet i 3-4 månader för att han ska få 12-13 k i hyra, är han fullt dum i huvudet?!

Betala 4k och säg att du tackar för dig. Finns inget att hämta hos en sådan person.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in