• 1
  • 2
2015-02-14, 22:42
Medlem
Stuntman Mikes avatar
Jag brukade va kung på att poppa popcorn i gryta men nu när jag har flyttat till en lägenhet med induktionshäll så går det åt helvete. Popcornen bränns och poppar knappt upp.. Har ni några tips och tricks för att lyckas i det morderna köket?
Citera
2015-02-14, 22:45
Medlem
NEEEXTs avatar
Lägre värme och tålamod verkar vara lösningen på ditt problem!
Citera
2015-02-14, 22:56
Medlem
whaks avatar
Tjockbottnad kastrull, mycket olja och SKAKA ofta.
Fungerar inte det så sänk värmen så borde ditt problem vara löst.
Citera
2015-02-14, 23:00
Medlem
Hur många steg har du på plattan? Jag har nio samt ett P för extra fjutt. Jag brukar börja på steg åtta tills det poppar ordentligt därefter sänker jag till sjuan och låter det gå färdigt med lite omskakningar emellanåt. Ibland om det är full gryta får jag ner på steg sex mot slutet för att det inte ska brännas.

Det är till att lära om när man går från tradionell spis till induktion. Högsta nivåerna är i princip bara till för kokning, det går för snabbt annars så man bränner oljan, smöret, pannan etc etc.
Citera
2015-02-14, 23:20
Medlem
Hittade en jättebra guide för det på någon sida. Du slänger i olja i en kastrull gärna lite tjockare botten. När oljan hettas upp så slänger du i ETT popcorn och väntar tills det poppat. När det poppar så tar du av kastrullen från plattan och häller i resten av majskornen. Du låter sedan den stå i ungefär en minut så att alla majskorn blir jämnvarma. Sedan slänger du på det på hög effekt på plattan igen och då kommer dom allra flesta popcornen poppas inom en väldigt kort period.

Var någon engelsk guide jag hittade. Detta funkar ju också på vanlig platta. Sedan ska du ju skaka mycket när det poppas.
Citera
2015-02-15, 00:14
Medlem
Stuntman Mikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Hittade en jättebra guide för det på någon sida. Du slänger i olja i en kastrull gärna lite tjockare botten. När oljan hettas upp så slänger du i ETT popcorn och väntar tills det poppat. När det poppar så tar du av kastrullen från plattan och häller i resten av majskornen. Du låter sedan den stå i ungefär en minut så att alla majskorn blir jämnvarma. Sedan slänger du på det på hög effekt på plattan igen och då kommer dom allra flesta popcornen poppas inom en väldigt kort period.

Var någon engelsk guide jag hittade. Detta funkar ju också på vanlig platta. Sedan ska du ju skaka mycket när det poppas.

Citat:
Ursprungligen postat av felody
Hur många steg har du på plattan? Jag har nio samt ett P för extra fjutt. Jag brukar börja på steg åtta tills det poppar ordentligt därefter sänker jag till sjuan och låter det gå färdigt med lite omskakningar emellanåt. Ibland om det är full gryta får jag ner på steg sex mot slutet för att det inte ska brännas.

Det är till att lära om när man går från tradionell spis till induktion. Högsta nivåerna är i princip bara till för kokning, det går för snabbt annars så man bränner oljan, smöret, pannan etc etc.

Tack för tipsen! Ska ge mig på att imorgon igen. Och jo jag har också 9steg plus P, har testat med både P,9 och 8an men får väl lugna ner mig lite och sänka ännu mer..
Citera
2015-02-15, 02:08
Medlem
Blev sugen på att poppa nu efter denna tråden. Det är verkligen det absolut bästa sättet som jag beskrev. I en gryta så blev det inte ens 10 oppoppade popcorn och inga brända. Det är verkligen ultimat metod.
Citera
2017-11-02, 18:34
Medlem
urverksapelsins avatar
Underbar tråd. Det är den Flashback är till för. Har köpt ny spis, och har precis samma problem som beskrivits. Snart dags att testa dessa utsökta tips!
Citera
2017-11-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felody

Tack för det tipset! fick ny spis när vi flyttade och allt blir bränt hel tiden och brandlarmet går.
Citera
2017-11-03, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odensnorre
Tack för det tipset! fick ny spis när vi flyttade och allt blir bränt hel tiden och brandlarmet går.
Då är det nog läge att sänka effekten på plattan
Citera
2017-12-14, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros

Bra tips!
Citera
2018-01-31, 15:53
Medlem
obbelitos avatar
Skillnaden blev som dag och natt med guiden ovan!! Stora och fluffiga, inget behov av stålull för att få bort brända rester osv. Tack!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in