2015-02-15, 09:09
Medlem
Starobrnos avatar
Efter attentatet i Paris kom "Je suis Charlie". Varför inte "Jag är Lars"?
Så jävla typiskt idioter i Sverige att värna om yttrandefrihet i Kina, Borneo, Frankrike, men inte här hemma.
Citera
2015-02-15, 09:30
Medlem
Haha svt 2 senaste 20 min är en sällan skådad nyhetsmorgon i PK.
Efter 15 min säger en "expert" att han tänker sticka ut hakan och att det kan vara jihadister
Innan dess har de bara pratat om "personer" för att inte nämna ett ord om. islam,IS och muslimer.
1 minut senare beskriver han vilka som är måltavlor och drar någon pararell till något högerextremt dåd i Spanien 1980. Dvs för 35 år sedan. Ja herregud snälla hjälp Sverige någon
Citera
2015-02-15, 09:44
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Man tar sig för pannan när MSM under hela veckan hänger ut personer med hjälp av vänsterextrema Researchgruppen och den privata underrättelsetjänsten Piscatus och förstör deras karriärer som Joel Ankars för att de tramsat runt på flashback och skrivit neger osv.

Men när en attentatsman skjuter mot en lokal där Lars Vilks vistas och tre poliser skottskadas och en avlider så är det viktigt att maskera identiteten och låtsas att han är dansk.

Och svinen på Aftonbladet har pratat om hur flashback ska städas upp osv. Vidriga svin! Pack!
Citera
2015-02-15, 09:59
Medlem
GoEks avatar
Jösses, Rapport visade precis Vilks rondellhund i direktsändning, har de börjat inse att det är allvar till slut?!
Citera
2015-02-15, 10:06
Medlem
Skrikapas avatar
Händelserna i Köpenhamn är ett eldprov för yttrandefriheten. Alla de som säger sig värna yttrandefriheten testas.

Frågan som allt fler journalister omedvetet ställer sig är:
- Är jag beredd att försvara yttrandefriheten trots risken att dö eller skadas?

Detta rannsakande sker helt omedvetet. Det är en del av den mänskliga naturen att värna sin egen överlevnad och sitt eget välmående. Men det är också på detta sätt som självcensuren får sitt bränsle.

Jag tror att många journalister i Sverige är helt tagna på sängen av den här typen av principiella diskussion. Den politiska journalistiken har handlat om brytpunkten för inkomstskatten, socialförsäkringen, sjukersättningen, klimatpolitiken, de främlingsfientliga partiernas framgångar i Europa.

Principfrågorna har inte aktualiserats i en västerländsk kontext. Visst har man ondgjort sig över bristen på yttrandefrihet i Ryssland, Kina och Hong Kong. Men inte här. Alltid i någon exotifierad tillvaro, där vi självbelåtet kan säga att "vi vet allt bättre här. Höhö."

Många journalister kan nog inte finna sig till rätta i en tillvaro där liv och lem står på spel.

En journalist i Sverige är inte en polis eller en militär. Kåren har glömt hur ytterst farligt det har varit att vara journalist genom tiderna, att yttrandefriheten av många totalitära krafter ses som ondska och som en legitim måltavla.

Svenska journalister borde fråga sig själva. Är jag beredd att dö för idén om det fria ordet? Om svaret på frågan är nej, så säg omedelbart upp dig från din tjänst. För om du inte är det så hycklar du. Då har du kapitulerat inför den starke, den vapensvingande totalitära ondskan. Du är inte längre en journalist. Du är maktens kreatur.

Du har då förbrukat din rätt att kritisera Kina eller Ryssland, eller den amerikanska hetsjakten på Julian Assange och Wikileaks, eller Ungerns nya censurlagar.

Det skall bli mycket intressant att se hur Svensk media hanterar bevakningen av händelserna i Danmark. Nu börjar det totalitära våldet komma allt närmare de svenska redaktionerna. Hur kommer det hanteras? Förhoppningsvis lika obevekligt rakryggat som svenskarnas danska kollegor.

Det skall bli intressant att följa trådens utveckling.
Citera
2015-02-15, 10:10
Medlem
Expressen hade en underrubrik i följande stil tidigare "Lars Vilka Mohammed bilder har tagit sitt första liv". Det är tydligt hur de på kvällspressen tänker.

Edit: Artikel på Nyheter Idag: http://nyheteridag.se/expressen-vilks-teckningar-av-muhammed-har-nu-kravt-ett-liv/
Senast redigerad av ironfive 2015-02-15 kl. 10:14.
Citera
2015-02-15, 10:12
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironfive
Expressen hade en underrubrik i följande stil tidigare "Lars Vilka Mohammed bilder har tagit sitt första liv". Det är tydligt hur de på kvällspressen tänker.

Ja, teckningen tog visst en människas liv. Inte gärningsmannen som sköt.

https://mobile.twitter.com/utanhuvud/status/566823279756075008/photo/1
Citera
2015-02-15, 10:13
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyTintin
Haha svt 2 senaste 20 min är en sällan skådad nyhetsmorgon i PK.
Efter 15 min säger en "expert" att han tänker sticka ut hakan och att det kan vara jihadister
Såg det där och programledarens reaktion var att omedelbart dra upp Breivik.
Är det någon journalist som kan informera om det har gått ut något påbud om att Breivik MÅSTE nämnas så fort någon "sticker ut hakan"?

Hur som helst så skäms jag extra mycket för svensk "journalistik" idag.
Citera
2015-02-15, 10:24
Medlem
zickans avatar
SVT 2 just nu. Expert på terror bedömer att risken är större att liknande attentat sker i Sverige än i Danmark. Han pratar klarspråk genom att benämna 'islamistisk terror' men blir givetvis korrigerad av programledaren med förevändningen att vi inte vet vem som begått dåden...
Citera
2015-02-15, 10:31
Medlem
Terroraraben blev mördad av polisen, enligt SR:s reporter:

Citat:
Merit Wager
‏@MeritWager
Varför säger en reporter i SR P1 att "en person mördats av polisen" när han har skjutits ihjäl efter att ha skjutit mot polisen. "MÖRDATS"?
https://twitter.com/MeritWager/status/566866657529061376
Citera
2015-02-15, 10:35
Medlem
LaoshiFreigeists avatar
En uppvisning i inkompetens, propaganda och manipulation av folks opinion. Man skonar till varje pris islamisterna och den religiös miljö de kommer ifrån: islam. Istället pratar man endast om hot mot judar och vanliga muslimer.
Dock vet vi att befolkningen består också av andra trosbekännelser och ateister.
Citera
2015-02-15, 10:40
Medlem
Antisemitism, ledarlös kamp osv. pratar media om för att indirekt låta svenssons dra slutsatsen att nynazismen i Sverige måste stoppas!

Ser att andra i tråden redan nämnt svt-experten som "sticker ut hakan" men här är direkta citatet:

"Identiteten hos den man som polisen skjutit till döds är ännu inte känd, men Hans Brun menar att allt pekar i riktining mot att det handlar om en attack med jihadistiska förtecken.

– Det är en ideologisk övertygelse och nu tänker jag sticka ut hakan lite grann, men det verkar ju faktiskt vara så att vi pratar om någon form av jihadistisk gärningsman."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/experten

Vad faan är det för fel? Kan ingen bugga massmedias möten för att ta reda på om chefen går ut med direkta order om vad de ska nämna och inte nämna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in