2015-02-13, 20:04
Medlem
Hej gott folk.

Jag har precis fått pengar från en försäkring och har nu runt 90'000 på kontot. Har man bostadstillägg så får man mindre pengar ifall man har över 100'000. Aktivitetsersättning får man oavsett hur mycket man har på banken.

Grejen är att jag sparar ihop lite pengar varje månad och risken är stor att jag kommer att komma över 100'000. Är det någon som har något tips på hur man kan behålla pengarna? Hjälp uppskattas.
Citera
2015-02-13, 20:14
Medlem
BigIvars avatar
Ta ut lite i kontanter och förvara "i madrassen".
Citera
2015-02-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Ta ut lite i kontanter och förvara "i madrassen".

Detta är något som är helt säkert? Jag tänkte annars att föra över lite pengar till en vän, annat konto eller föra över till ett annat visa/mastercard fast typ coops eller okq8s egna.. en polare till mig har gjort det och det fungerade. Om jag för över typ 20 papp till en vän och säger att det är ett lån, räknas de pengarna? När man ansöker om nya pengar så får de ju årsbesked (pengar du har i banken 31 december året innan) och en kopia på deklarationen. Ifall jag inte har pengarna på kontot den 31 december så ser de ju inte det. Men kommer pengarna att synas på deklarationen? Ifall jag inte söker stöd från försäkringskassan igen (det går ut 2017), kommer försäkringskassan att få information om min deklaration?
Citera
2015-02-14, 22:32
Medlem
BigIvars avatar
Varför krångla till det så?
Om du tar ut kontanterna lite i taget så kan ingen veta om du har bränt stålarna eller om du har dem kvar. Visst kan det finnas risker med att ha mycket kontanter hemma, du får stuva undan pengarna väl och hålla käft om saken. Att blanda in kompisar i manövern tycker inte jag låter som en bra idé.
Citera
2015-02-14, 23:56
Medlem
Ta ut lite extra pengar varje gång du köper mat och ha hemma så ska det väl inte vara några problem
Citera
2015-02-16, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Varför krångla till det så?
Om du tar ut kontanterna lite i taget så kan ingen veta om du har bränt stålarna eller om du har dem kvar. Visst kan det finnas risker med att ha mycket kontanter hemma, du får stuva undan pengarna väl och hålla käft om saken. Att blanda in kompisar i manövern tycker inte jag låter som en bra idé.

Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Ta ut lite extra pengar varje gång du köper mat och ha hemma så ska det väl inte vara några problem

Låter väldigt bra! Tack för hjälpen. Kommer nog att göra så.
Citera
2015-02-16, 13:15
Medlem
Om du har mycket pengar så behöver du inte lika mycket bostadstillägg, eller hur? Du får använda dina egna pengar för att betala hyran, inte mina skattepengar.
Citera
2015-02-24, 11:48
Medlem
Vodos avatar
Man tappar inte så mycket i Bostadstillägg på strax över 100tusen. Du kan ju fortfarande få runt 80% i tillägg.

Min vän är så rädd för att få sänkt bostadstillägg att hon inte vill jobba 50% ens. Fast jag försöker förklara att lönen man får vida överstiger den summan man tappar i tillägget. Jag vet av egen erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in