2015-02-13, 19:49
Medlem
Traveller2007s avatar
Köpte en Canon 700d för ett tag sen och är mycket nöjd med den. (Min första systemkamera ska tilläggas)

Dock har jag några frågor.

1. I Manual mode, hur ändrar jag bländaren utan att behöva gå in och göra det på skärmen?

2. Kan man använda kameran i regn? Inte i tropiskt regn kanske men och det duggregnar kan man ändå ta fram den eller tål den inte det alls?

Tack
Citera
2015-02-13, 19:54
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
Köpte en Canon 700d för ett tag sen och är mycket nöjd med den. (Min första systemkamera ska tilläggas)

Dock har jag några frågor.

1. I Manual mode, hur ändrar jag bländaren utan att behöva gå in och göra det på skärmen?

2. Kan man använda kameran i regn? Inte i tropiskt regn kanske men och det duggregnar kan man ändå ta fram den eller tål den inte det alls?

Tack

Du håller inne knappen till höger om skärmen och vrider på reglaget bredvid "avtryckaren" där du har pekfingret.

Några regndroppar kommer inte skada kameran.. Men det finns skydd billigt att köpa. Så skall du fota mycket utomhus i vårt svenska väder så kan det ju helt klart vara aktuellt att köpa ett skydd
Citera
2015-02-13, 20:12
Medlem
Traveller2007s avatar
Tack för snabbt svar.

En annan fråga. Sitter här hemma och fotar lite random saker. Ibland så låter kameran mig inte ta en bild. (Manual mode och ibland i AV). Kameran fokuserar som den ska men när jag vill ta en bild händer inget. Why?
Citera
2015-02-13, 20:16
Medlem
Citat:
Tack för snabbt svar.

En annan fråga. Sitter här hemma och fotar lite random saker. Ibland så låter kameran mig inte ta en bild. (Manual mode och ibland i AV). Kameran fokuserar som den ska men när jag vill ta en bild händer inget. Why?

Håller du inne knappen ordentligt?
Citera
2015-02-13, 21:10
Medlem
Traveller2007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Håller du inne knappen ordentligt?

Nej jag trodde det också. Det är ofta när jag fokuserar på ett mörk objekt. Här hemma t.ex. TVn. Fokuserar jag sedan på en byrå bredvid TVn så funkar det utmärkt...
Senast redigerad av Traveller2007 2015-02-13 kl. 21:18.
Citera
2015-02-13, 21:31
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Nej jag trodde det också. Det är ofta när jag fokuserar på ett mörk objekt. Här hemma t.ex. TVn. Fokuserar jag sedan på en byrå bredvid TVn så funkar det utmärkt...
Inget som blinkar rött i sökaren? Bild tas inte på standardinställning om autofokus inte hittat rätt. Slå av autofokusen på objektivet och testa igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in