Jag har frågor om hur jag bäst går tillväga när det gäller min ekonomi.
Har suttit i skiten när det gäller min ekonomi, lyckats med nöd och näppe att klara mig från betalningsanmärkningar skönt nog!
men har fixat bort dom flesta skulder nu.
Bio:
21år
bor hemma
har ca 5 tusen kronor på avanza sparkonto.
Jobbar heltid - 17-20k efter skatt.
jag röker ca 1 paket om dagen. vilket jag också ska sluta med. men - 1600kr i månaden.
betalar mobil , klarna och ett annat lån .
totalt ca 4000kr i utgifter varje månad.
ska från denna månad lägga undan minst 10.000kr varje lön.
har under längre tid kikat på aktier och fonder. men känner att jag inte har kapital att gå in.
ska jag månadsspara i aktier/fonder , eller på ett sparkonto och sen gå in med högre kapital och sedan gå in på aktiemarknaden?
Kortsiktiga mål 1-2år
Köpa lägenhet - (bil enbart om det behövs)
plugga högskola för att 'komma vidare' från mitt nuvarande jobb.
Långsiktiga målet 5-10år
Stabil ekonomi
vara glad (Att sitta i skiten när det gäller ekonomin tär på en)
men min fråga var iaf :
[b]ska jag månadsspara i aktier/fonder , eller på ett sparkonto och sen gå in med högre kapital och sedan gå in på aktiemarknaden?/B]
jag själv tror ju att månadssparning i aktier/fonder är det bästa. då jag lär mig hur allt fungerar snabbare. ju tidigare ju bättre liksom.
Du bör månadsspara i några olika fonder för att sprida dina risker vilka risker du väljer att ta är upp till dig. Men du bör se det som ett långsiktigt sparande med pengar du inte plötsligt kommer att behöva. Finns det risk att du vill ha pengarna när du börjar plugga så påverkar det ju lite hur du bör placera dem.
Om du inte vet så mycket om aktier är mitt tips att hålla dig till fonder istället, på så sätt slipper du köpa dyr lärdom. Gå till din bank och boka ett möte för placering av ditt kapital. Dom hjälper dig där. Öppna ett ISK dit du för över pengar varje månad. Förslagsvis kanske du kan föra över ca 80-90% till säkrare fonder, och 10-20% till fonder med högre risk, som du har råd att tappa lite grann på utan att du går under så att säga.
Gällande aktier får man läsa mycket innan man börjar förstå hur saker och ting fungerar. Men informationen finns där gratis därute så det är bara att köra.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!