Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-19, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
ammunition? vet ej

Ibland ingår ett magasin eller typ 10 patroner i köpet. Lösa av den kaliber han talar om finns väl för runt 20 spänn styck. Ammon är inte alls så förhållandevis dyr som vapnen, eller åtminstone relativt sett mycket billigare.

Och jag hjälper inte snuten genom att skriva ut detta här i tråden, för det lär de redan veta ändå. Förresten: även om jag inte gillar snuten som företeelse tror jag att många snutar faktiskt är såpass vettiga att de skulle kunna se mellan fingrarna med olaga vapeninnehav, om den som har vapnet i övrigt är en laglydig svensk. Det är det att de själva får sparken och fängelse för grovt tjänstefel som gör det närmast otänkbart för en svensk snut att bortse från någons olagliga pistol.
Citera
2015-02-19, 01:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guns4ever
Nej det är inte billigt MEN utbudet är väldigt stort!Det mesta finns att finna med rätt kontakter samt beroende på hur stor plånka man har.

Det finns faktiskt det mesta, men man måste:

1. Hitta en absolut pålitlig säljare.
2. Kunna hosta upp en avsevärd summa, givetvis minst femsiffrig, för att få köpa, såvida man inte blir nära polare med säljaren.

Den första punkten är ju den stora stötestenen till att börja med. Råd har de flesta, t.o.m. gamla pensionerade tanter skulle ha råd om de sparade i ett eller två år.
Citera
2015-02-19, 01:55
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ibland ingår ett magasin eller typ 10 patroner i köpet. Lösa av den kaliber han talar om finns väl för runt 20 spänn styck. Ammon är inte alls så förhållandevis dyr som vapnen, eller åtminstone relativt sett mycket billigare.

Och jag hjälper inte snuten genom att skriva ut detta här i tråden, för det lär de redan veta ändå. Förresten: även om jag inte gillar snuten som företeelse tror jag att många snutar faktiskt är såpass vettiga att de skulle kunna se mellan fingrarna med olaga vapeninnehav, om den som har vapnet i övrigt är en laglydig svensk. Det är det att de själva får sparken och fängelse för grovt tjänstefel som gör det närmast otänkbart för en svensk snut att bortse från någons olagliga pistol.
20 spänn styck? Fan, det var en aning dyrare än jag förväntat mig...100 patroner för 2000kr, dvs. 100 för 200 euro. Blir inte mycket övningsskjutande med sådana priser.

Gällande olaga vapeninnehav så får man i 99% av fallen endast böter för det "brottet" här i Finland. För innehav av "farligare vapen" (tänk automatkarbin) kan man dömas till villkorligt fängelse i några månader. Dessa utfall förutsatt att vapnet hittas hemma hos dig och inte på din person när du är ute på stan och vandrar.

Risken att du skulle bli påkommen är dock tämligen liten. Har själv funderat på det eftersom att jag av rent principiella skäl inte alls gillar idèn om att ansöka om licens för hagelbrakare och att dessutom hamna i ett register som vapenägare.

Pistol kan man glömma att skaffa på laglig väg. Femåriga temporära licenser och jävligt dyra banavgifter+avgifter för lånat vapen och instruktör de två första åren, nej tack.
Citera
2015-02-19, 03:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
20 spänn styck? Fan, det var en aning dyrare än jag förväntat mig...100 patroner för 2000kr, dvs. 100 för 200 euro. Blir inte mycket övningsskjutande med sådana priser.

Gällande olaga vapeninnehav så får man i 99% av fallen endast böter för det "brottet" här i Finland. För innehav av "farligare vapen" (tänk automatkarbin) kan man dömas till villkorligt fängelse i några månader. Dessa utfall förutsatt att vapnet hittas hemma hos dig och inte på din person när du är ute på stan och vandrar.

Risken att du skulle bli påkommen är dock tämligen liten. Har själv funderat på det eftersom att jag av rent principiella skäl inte alls gillar idèn om att ansöka om licens för hagelbrakare och att dessutom hamna i ett register som vapenägare.

Pistol kan man glömma att skaffa på laglig väg. Femåriga temporära licenser och jävligt dyra banavgifter+avgifter för lånat vapen och instruktör de två första åren, nej tack.

Fyra månaders fängelse brukar det bli i Sverige, ibland mer, och då är det inte villkorligt. Med en välvillig domstol och en bra advokat kan det hända att det blir skyddstillsyn eller, fast mindre troligt, samhällstjänst eller kanske villkorligt har förekommit, men det känns inte aktuellt för någon under 80 i Sverige, om man säger så. Här är det rimligt att utgå ifrån fängelse.
Citera
2015-02-19, 03:41
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Fyra månaders fängelse brukar det bli i Sverige, ibland mer, och då är det inte villkorligt. Med en välvillig domstol och en bra advokat kan det hända att det blir skyddstillsyn eller, fast mindre troligt, samhällstjänst eller kanske villkorligt har förekommit, men det känns inte aktuellt för någon under 80 i Sverige, om man säger så. Här är det rimligt att utgå ifrån fängelse.

nja, du blir dömd till fängelse garanterat.
Men domar upp till 6 mån kan avtjänas på olika sätt, om rätten anser det lämpligt, tex baserat på livssituation för vederbörande. Förmildrande omständigheter är rent register, ung ålder , studier tex.

Vanligaste är att domen omvandlas till samhällstjänst eller fotboja+ skyddstillsyn efter avtjänat straff.

Jag vet av erfarenhet, jag fick tom välja emellan just dom alternativen.

Du slipper finkan alltså även om du blir dömd till x mån.
Senast redigerad av shponglad 2015-02-19 kl. 03:45.
Citera
2015-02-19, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av osten554
tja har funderat på att införskaffa mig en ak av något slag. här kommer problemet jag behöver hjälp med hur man hittar en langare som kan fixa något sånt här har aldrig varit medverkande i några olagliga aktiverter så har inga kontakter inom sådana ämnen. skulle uppskatta hjälp om detta jag vet riskerna och regler jag bryter i mot när jag har de hemma osv.
Har kollat runt lite i "deep web" alltså internets ghetto typ. Och hittade lite olika sajter som säljer vapen, dock mest pistoler, men kolla lite där och se om du hittar något du gillar
Citera
2015-02-19, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av markusj99
Har kollat runt lite i "deep web" alltså internets ghetto typ. Och hittade lite olika sajter som säljer vapen, dock mest pistoler, men kolla lite där och se om du hittar något du gillar

Dock ska man vet att >50% där är scammers eller visserligen skickar vapen men vapen som är i ett sådant skick att de är farligare för skytten än målet. Svårast men bäst är att träffa en svensk, allra helst för träff IRL. Då är risken att bli blåst som minst.
Citera
2015-02-19, 16:25
Bannlyst
Citat:
Dock ska man vet att >50% där är scammers eller visserligen skickar vapen men vapen som är i ett sådant skick att de är farligare för skytten än målet. Svårast men bäst är att träffa en svensk, allra helst för träff IRL. Då är risken att bli blåst som minst.
Jag har aldrig köpt vapen eller nåt från den här typen av sajter men dom verkade rätt så schysta ändå, men det är antagligen vad de vill att man ska tro
Citera
2015-02-20, 04:21
Medlem
sprithitlers avatar
Illegalt vapen är ett så laddat och stigmatiserande begrepp. Ett mer korrekt begrepp är givetvis papperslöst självförsvarsredskap.
Citera
2015-02-20, 06:00
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Illegalt vapen är ett så laddat och stigmatiserande begrepp. Ett mer korrekt begrepp är givetvis papperslöst självförsvarsredskap.
Att använda mjuka värdeladdade epitet är helt rätt, varför inte säga: ett nyanlänt självförsvarsredskap som integreras i vårat samhälle.
Citera
2015-02-20, 15:29
Medlem
Luzurs avatar
Citat:

Helt rätt, inget vapen är illegalt utan har precis samma rättigheter som registrerade vapen här i landet som vid tex vapenvård eller reparationer.
Citera
2015-02-21, 05:25
Medlem
shponglads avatar
Citat:

Ja,ja håller med dig. Men den termen kommer inte lyfta politiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in