2015-02-11, 21:43
Medlem
Realisten73s avatar
Hej Experter.

Då har dagen kommit då jag behöver lite expertis från Er där ute, problemet är följande:

Köpte en ny dator för ca 4 månader sen. En all in one dator från Samsung. Inte vart några problem med den förrens igår.
När jag startade datorn så är det som vanligt, Samsung loggan kommer upp på skärmen, tangenbordet lyser och inloggningssidan till windows kommer fram.
Jag skriver in lösenordet och klicka på ok. Välkommen (mitt nanm) och sen är skärmen svart.
Händer alltså inget mer här. Uppstarten fungerar ju som den ska och allt, men skrivbordet och ikonerna kommer aldrig fram. Endast helt svart bildskärm. Kan dock röra muspekaren och se den i skärmen.
Testat alt F4 och aktivitetshanteraren, starta om och stänga av och sen börja om, men samma problem igen.

Datorn fungerar alltså och grafiken fungerar fram till att jag loggat in i windows. Sen är det bara svart och inget mer händer.

Vad är det för fel? Någon som har ett tips? Jag är ej nån fena på datorer så kanske är nått enkelt fel? Datorn är ju relativt ny så borde väl inte gått sönder? Jag använder mig av OS 8.1 om det har någon betydelse?

Jag har letat efter svar i Windows 8 + 8.1 - Problemtråd / Hjälptråd / Övriga frågor, men ej funnit något så därför startade jag en ny tråd.

Tacksam för hjälp.

mvh
Senast redigerad av Realisten73 2015-02-11 kl. 21:48.
Citera
2015-02-11, 22:03
Medlem
smurflers avatar
Till att börja med är din terminologi helt värdelös. Skärmen är inte helt svart eftersom du kan se muspekaren. Det innebär att operativsystemet åtminstone till viss del laddas.

Problemet kan vara att explorer inte startas. Testa ctrl+shift+esc och se om processen körs. Gör den inte det, testa att starta explorer.exe manuellt.
Citera
2015-02-11, 22:06
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Hej Experter.

Då har dagen kommit då jag behöver lite expertis från Er där ute, problemet är följande:

Köpte en ny dator för ca 4 månader sen. En all in one dator från Samsung. Inte vart några problem med den förrens igår.
När jag startade datorn så är det som vanligt, Samsung loggan kommer upp på skärmen, tangenbordet lyser och inloggningssidan till windows kommer fram.
Jag skriver in lösenordet och klicka på ok. Välkommen (mitt nanm) och sen är skärmen svart.
Händer alltså inget mer här. Uppstarten fungerar ju som den ska och allt, men skrivbordet och ikonerna kommer aldrig fram. Endast helt svart bildskärm. Kan dock röra muspekaren och se den i skärmen.
Testat alt F4 och aktivitetshanteraren, starta om och stänga av och sen börja om, men samma problem igen.

Datorn fungerar alltså och grafiken fungerar fram till att jag loggat in i windows. Sen är det bara svart och inget mer händer.

Vad är det för fel? Någon som har ett tips? Jag är ej nån fena på datorer så kanske är nått enkelt fel? Datorn är ju relativt ny så borde väl inte gått sönder? Jag använder mig av OS 8.1 om det har någon betydelse?

Jag har letat efter svar i Windows 8 + 8.1 - Problemtråd / Hjälptråd / Övriga frågor, men ej funnit något så därför startade jag en ny tråd.

Tacksam för hjälp.

mvh

Har du gjort någon ändring på datorn nyligen ?

Prova med att köra sfc /scannow och eller gör en återställning med hjälp av en återställnings punkt .
Citera
2015-02-11, 22:22
Medlem
Realisten73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Till att börja med är din terminologi helt värdelös. Skärmen är inte helt svart eftersom du kan se muspekaren. Det innebär att operativsystemet åtminstone till viss del laddas.

Problemet kan vara att explorer inte startas. Testa ctrl+shift+esc och se om processen körs. Gör den inte det, testa att starta explorer.exe manuellt.

Okej. Tack för tipset. Ska testa detta.
Citera
2015-02-11, 22:23
Medlem
Realisten73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Har du gjort någon ändring på datorn nyligen ?

Prova med att köra sfc /scannow och eller gör en återställning med hjälp av en återställnings punkt .

Hej. Vet ej vad detta är? Grön på detta område. Nej, inga ändringar vad jag vet själv. Stängde av datorn igår som vanligt och idag kommer jag inte in.
Citera
2015-02-11, 22:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hej. Vet ej vad detta är? Grön på detta område. Nej, inga ändringar vad jag vet själv. Stängde av datorn igår som vanligt och idag kommer jag inte in.

Med en sfc /scannow http://support2.microsoft.com/kb/929833/sv koll så kan man kolla om Windows system filer är skadade .

Återställnings punkt - http://windows.microsoft.com/sv-se/w...#1TC=windows-7

Bägge ovan kan nås för att utföras genom ctrl + shift + esc - arkiv - ny aktivitet - skriv in cmd.exe - kör som admin och skriv in sfc /scannow eller rstrui.exe .

Inga windows uppdateringar från igår som utfördes ?
Senast redigerad av 1FF 2015-02-11 kl. 22:50.
Citera
2015-02-12, 00:27
Medlem
Polyklorfenols avatar
Låt den stå på minst en halvtimme i det läget. Windows borde säga till om den jobbar med uppdateringar, men ibland tror jag att den missar det. Har sett det där fenomenet på en del datorer.

Har den inte skärpt sig på en dryg halvtimme, så tvångsstarta om den genom att hålla inne startknappen i minst 5 sekunder. Det kan hjälpa.

Såg även att du fått tipset att köra Aktivitetshanteraren och starta "explorer.exe" manuellt under Arkiv/Kör-menyn. Det kan hjälpa, men troligtvis inte om den uppdaterar.
Citera
2015-02-12, 00:39
Medlem
Realisten73s avatar
Ok. Ska testa era förslag.

Tack för all hjälp så länge
Citera
2015-02-15, 12:07
Medlem
Realisten73s avatar
Lyckades ej med återställning. Fick formatera om den tyvärr och alla bilder och filmer försvann. Nu har jag dock gjort pationer av hårdisken samt köpt mig en extern. Så aldrig mer spara saker på C:/
Tack för all hjälp ändå.
Citera
2015-02-15, 12:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Lyckades ej med återställning. Fick formatera om den tyvärr och alla bilder och filmer försvann. Nu har jag dock gjort pationer av hårdisken samt köpt mig en extern. Så aldrig mer spara saker på C:/
Tack för all hjälp ändå.

Den funkar alltså nu ?...så det var inget med hårdvaran ?

De hade gått att rädda filmer e.t.c genom att göra en överföring med hjälp av docka , till nästa gång .

Nej aldrig C: - utan D: e.t.c eller externt för viktigt såsom t.e.x systemavbilningar gjorda med 3:dje parts program som går att återställa en dator med . Även vid krascher .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in