Citat:
Ursprungligen postat av
Sesamdaman
Men tänkte jag rätt på första uppgiften? Jag delade upp kraften i x och y komposant och flyttade y komposanten till lediga utrymmet i triangeln (lediga utrymmet = motstående) och därför sin? Var hae vinkeln/kraften behövt vara för att vi skulle använda cos?
Nej du ska inte flytta komposanterna. Fixera dem precis vid roten på den sneda kraftvektorn till exempel. Bild-Googla kraftkomposant så ser du. (Man kan flytta runt vektorer längs deras verkningslinjer, men det är onödigt i detta fallet.)
Anledningen till att det är sinus för y-komposanten är för att i din tänkta triangel så är den vertikala kortsidan
motstående kortsida till din vinkel, och som du vet är sinx=motstånde/hypotenusan. På samma sätt motsvarar x-komposanten cosinus för vinkeln, då den sidan är närstående.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sesamdaman
Angående andra uppgiften, hur vet du att det är just cos vid 60 och inte sin vid 60? Det är där jag inte förstår. Jag ser inga samband trots att jag vet vad cos och sin är?
Jag är alltså medveten att Fcos40=Fsin50 och jag kan att oftast så är Fx=Fcosv och Fy=Fsinv men det hjälper inte. Det som alltså förbryllar mig är tillvägagången till att man helt säkert vet att det är cos/sin vid en angiven vinkel. Som i andra uppgiften så fanns ju inget tydligt koordinatsystem (xy)
Du definierar ditt koordinatsystem som du vill. Men det logiska i det här fallet är att säga att y pekar rakt uppåt och x pekar rakt åt sidan.
Om det är känns svårt testa rita in kraftvektorn i den rektangel så här:
http://tinypic.com/view.php?pic=332ovgx&s=8#.VNv0WPl5Pk8
På bilden ser du att x-komposanten är närstånde till 60-vinkeln (alltså cos60) samt motstånde till 30-vinkeln alltså (sin30). Motsatsen gäller för y-komposanten, dvs sin60 och cos30.