2015-02-11, 20:09
Medlem
just nu delar jag lägenhet, bor i ett rum som har vita väggar, träpersienner och vita gardiner. jag har inte inrett rummet, men funderar på att ändra lite. träpersiennerna släpper in mycket solljus och jag jobbar skift, så nu när det går mot sommar så skulle jag gärna vilja ha något som mörklägger rummet. har ni nåt tips på vad jag kan göra för förändring? ska jag ta bort träpersienner och gardinerna och byta ut det mot mörkläggande rullgardiner? det vore skönt om jag kunde få rummet mörkt när jag behöver sova när jag jobbat nattskift men samtidigt så att det ser fint ut.

är det extremt fult med mörkläggande rullgardiner https://www.hemtex.se/media/kategoribild_gardinia.jpg
jag har inte direkt "snygga" fönster så risken är väl att det kanske kommer kännas lite tomt eftersom det finns vanliga gardiner i rummet nu. vad tycker ni?
Senast redigerad av nellalan 2015-02-11 kl. 20:14.
Citera
2015-02-11, 20:16
Medlem
Kan du hänga dem inne i fönstersmygen blir det ju väldigt diskret, inget som syns när de inte används.
Citera
2015-02-11, 20:43
Medlem
kuddprutte68s avatar
Finns vita, diskreta på ikea också. Är nöjd med dem - även om jag höll på att bli galen när jag skulle montera skiten. Kan dock bero på att min tumme sitter mitt i handen!
Citera
2015-02-11, 22:06
Medlem
Nya gardiner av en schysst modell, upphängda rätt, tycker jag inte är fult.
Citera
2015-02-13, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Nya gardiner av en schysst modell, upphängda rätt, tycker jag inte är fult.

Absolut inte, kan se riktigt trevligt ut.
Citera
2015-02-14, 22:54
Medlem
Giggis avatar
Mörkläggningsgardiner är bra mycket snyggare än träpersienner och betydligt mer praktiskt.
Citera
2015-02-15, 11:43
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddprutte68
Finns vita, diskreta på ikea också. Är nöjd med dem - även om jag höll på att bli galen när jag skulle montera skiten. Kan dock bero på att min tumme sitter mitt i handen!

Även Bauhaus har vita som jag tyckte var något smidigare än IKEA att montera, även om det inte är någon jätteskillnad.

Knepet är att försöka få det tätt på sidorna. Jag har också vita väggar och om det kommer in ljus vid sidorna av rullgardinen kan det bli ganska ljus i rummet även om rullgardinen i sig är mörkläggande. Jag löste det genom att ha vanliga gardiner i en böjd stång, så att de fångade upp sidoljuset. Jag gillar i och för sig gardiner och vill gärna ha det oavsett. Men det är en smaksak.
Citera
2015-02-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Mörkläggningsgardiner är bra mycket snyggare än träpersienner och betydligt mer praktiskt.

Ja träpersienner blir lite gillestuga.
Citera
2015-02-15, 19:44
Medlem
kuddprutte68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Även Bauhaus har vita som jag tyckte var något smidigare än IKEA att montera, även om det inte är någon jätteskillnad.

Knepet är att försöka få det tätt på sidorna. Jag har också vita väggar och om det kommer in ljus vid sidorna av rullgardinen kan det bli ganska ljus i rummet även om rullgardinen i sig är mörkläggande. Jag löste det genom att ha vanliga gardiner i en böjd stång, så att de fångade upp sidoljuset. Jag gillar i och för sig gardiner och vill gärna ha det oavsett. Men det är en smaksak.

Det finns "skenor" som man kan montera, så slipper man sidoljus. Har glömt var jag köpte dock...
Citera
2015-02-16, 21:04
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddprutte68
Det finns "skenor" som man kan montera, så slipper man sidoljus. Har glömt var jag köpte dock...

Jag slog på stort och klämde in persienner, så jag har inte det problemet längre. Men skenorna skulle jag ha känt till när det begav sig... Det var rätt störigt faktiskt, det är logiskt att det finns någon lösning på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in