• 1
  • 2
2015-02-11, 18:19
Medlem
Lustigts avatar
Hallojse! På senaste tiden har jag haft ett problem, som inte verkar gå över, det har pågått i ca tre månader.

Jag blir panikkissnödig rejält ofta.. alltså så kissnödig så att jag hoppar och skuttar och ibland lite skvätt här och var under det hemska knäppauppskärpetdranergylfen momentet. det varierar från att jag måste kissa 1-2 gånger per timme till att jag kissar som en normal(?) människa alltså var tredje timme, längre tid ibland.

Detta har resulterat i att jag dricker mindre, men detta tycks inte hjälpa då jag kan kissa innan lunch (11:15), äta lunch, med ett glas vatten och en kaffe efteråt, kissa direkt efter kaffet. jobba i 40-50 minuter, springa på toaletten, kissar och tar två-tre klunkar vatten.

På senare tiden har jag kissat, för att 40-50 minuter senare behöva springa till toaletten för att kissa igen utan att dricka något emellan eller långt innan jag kissade första gången... ...

Stör ej sömnen, fast jag har sömnsvårigheter oavsett plus att problemet blir inte lika farligt när jag ligger ner. hmmm

Har inga smärtor i de drabbade områdena, varken i lä eller när jag urinerar. Är i fysiskt gott skick och äter hyfsat bra och mycket, rör på mig väldigt mycket och har aldrig varit över/underviktig eller haft någon allvarlig sjukdom (jo magsjuk/matförgiftad ca 2år sedan)

Har väldigt hög ämnesomsättning.. är 20+ 190cm lång och väger lite under 80kg. Tar inga mediciner, röker och snusar, tar mina vitamintabletter.

Jag har varit blodgivare, och enligt dem haft mycket bra värden (ca 1½ år sedan), har även gjort ett sticktest i fingret, (ca 5 år sedan) utan anmärkningar, men har, även då för, flera år sedan, haft problem med blodtrycksfall om jag reser mig hastigt, men bara om jag inte ätit eller druckit på lång lång tid(eller tagit Amf, då har jag fallit handlöst till golvet... I vanliga fall kan jag hoppa upp från liggande position utan problem. Så diabetes tror jag iallafall inte att det är hehe.

Hoppas jag givit er bra med information för en flashbackdiagnos, gav samma information till vårdupplysningen, men hon verkade ha annat för sig och sa: Ja men om du är så orolig gå till vårdcentralen. tack för det tant. Jag skulle vilja boka tid och gå till VC men jag bor i N..ge (gissa...) och jag är väl för rädd för att ringa dit och fråga eller för att gå dit plus har jag inte råd med det i nuläget

PS. mängden urin varierar ibland kommer det bara några droppar...
Tack på förhand
Citera
2015-02-11, 18:40
Medlem
Shoffens avatar
Låter som urinvägsinfektion

Kolla upp det för det kan sätta sig på njurarna och bli riktigt allvarligt
Citera
2015-02-11, 18:49
Medlem
jagnickars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Låter som urinvägsinfektion

Kolla upp det för det kan sätta sig på njurarna och bli riktigt allvarligt

urinvägsinfektion i tre månader? det borde väl ha brytit ut ordentligt på tre månader (med feber, sveda vid toabesöken) eller gått tillbaka under den tiden. nej jag tror det har något med njurarna eller själva blåsan att göra. Googla på "överaktiv blåsa" kan det vara ditt problem kanske
Citera
2015-02-11, 18:54
Medlem
Det låter som överaktiv blåsa, du bör söka för det, eventuellt med egenremiss till urologen. Det kan oxå vara prostatit.

Du får tyvärr räkna med att stå ut med otrevliga undersökningar men det är det värt om du blir frisk.
Citera
2015-02-11, 19:09
Medlem
ascHacks avatar
Jag brukar ha det så när jag känner att jag inte riktigt har kissat färdigt, eller det går inte att trycka ut mer. Testa att börja sitta ner och kissa, inbillar mig att det kommer ut mer då.
Citera
2015-02-11, 21:21
Bannlyst
Det där händer ibland när man dricker okontrollerat och utan hämning och särskilt hetsdricker vid enstaka tillfällen istället för att sprida ut vätskeintaget under dagen
Citera
2015-02-14, 11:20
Medlem
Lustigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haddirajraj
Det låter som överaktiv blåsa, du bör söka för det, eventuellt med egenremiss till urologen. Det kan oxå vara prostatit.

Du får tyvärr räkna med att stå ut med otrevliga undersökningar men det är det värt om du blir frisk.

otrevliga undersökningar ? Jag tror jag vet vad du menar, men kan du utveckla ändå, jag vill vara beredd på det värsta.

Citat:
Ursprungligen postat av ascHack
Jag brukar ha det så när jag känner att jag inte riktigt har kissat färdigt, eller det går inte att trycka ut mer. Testa att börja sitta ner och kissa, inbillar mig att det kommer ut mer då.

Ska testa hehe, men det vore för enkelt för att vara sant hehe.

Citat:
Ursprungligen postat av demokratinazisten
Det där händer ibland när man dricker okontrollerat och utan hämning och särskilt hetsdricker vid enstaka tillfällen istället för att sprida ut vätskeintaget under dagen
Jag har både testat hetsdricka, sprida ut med enstaka klunkar lite då och då och inte dricka alls, det blir ingen skillnad, blir paniknödan kommer ändå, bara volymen som ändras.

Tack för alla svar, ber om ursäkt för sent svar, men har varit mycket jobb denna vecka. Det värsta är väl att jag kommer att få vänta tills nästa gång jag är i Sverige för att gå till en läkare, kostar överdrivet mycket att gå till doktorer/läkare i detta land om man inte är folkbokförd/skriven här har jag för mig.

Ps. Torsdag och Fredag var underbara, jag var helt normal, men nu är det tillbaka, jag är som en häst .
Citera
2015-02-14, 11:42
Medlem
courtneys avatar
Diabetes Insipidus? Finns risk att du torkar in om du undviker att dricka trots att du kissar mycket. Kissar du nattetid? Pallra dig till en vårdcentral så får dom kolla upp dina salter och utreda ditt kisseri. Har du samma problem på t.ex helgen när du är ledig och tar det lugnt?
Citera
2015-02-14, 13:10
Medlem
Flamsans avatar
Min man fick problem med kisseriet. Fick springa på muggen oftare och oftare. Och panikpinkig han med.

Vi tänkte i första hand på diabetes eller prostatan. Han fyller 47 snart.

Efter undersäkning med kamera upp i snoppen konstaterades urinblåscancer.

På hans födelsedag kommer han få en picca-line insatt i armen sedan ska ha få cellgifter och efter det operation där blåsan och lymfkörtlarna i ljumskarna tas bort.

Det är vanligast att folk i 60-70 års åldern drabbas men det är det tredje vanligaste cancern.
Så jag skulle med vad jag vet idag, ta kissproblem på allvar.

Han hade inga andra besvär än att han behövde kissa ofta. Det tog mig ett halvår att få honom till doktorn.

De upptäckte cancern den 9 januari Hon opererades första gången den 21 januari. Och cellgiftbehandlingen startar den 25 februari.
Citera
2015-02-15, 08:10
Medlem
geographicalnorways avatar
Håller med föregående inlägg. Behöver absolut inte vara det värsta men värt att kolla upp. Jag hade samma problem fast också med smärta vid errektion och blod i urinen. Trodde naturligtvis det värsta och att jag skulle vara död inom en snar framtid. Fick förtur till en urolog och fick göra en cystoskopi (kamera i ballen) vilken var en otrevlig upplevelse. Däremot hade jag som de flesta andra innan googlat runt och skrämt upp mig själv rejält inför undersökningen som inte alls var så farlig som jag trott. Beror naturligtvis på vem som utför den men här va det proffs. Gick på 5 min och hittades inflammation i prostata.

Dock efter undersökningen och 3-4 dagar framåt var det outhärdligt att kissa, kändes som att ett rakblad skulle ut och jag fick sitta med en kudde för munnen för att inte böla. Nu i efterhand har dock ett problem uppstått vilket är att jag har fått trängre urinrör som gör att lite urin stannar kvar i röret efter jag varit på toa vilket gör ont när jag sätter mig osv, skall kontakta för detta då det kom direkt efter undersökningen och inte gett sig på flera månader.
Citera
2015-02-16, 08:16
Medlem
Lustigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av courtney
Diabetes Insipidus? Finns risk att du torkar in om du undviker att dricka trots att du kissar mycket. Kissar du nattetid? Pallra dig till en vårdcentral så får dom kolla upp dina salter och utreda ditt kisseri. Har du samma problem på t.ex helgen när du är ledig och tar det lugnt?
Finns det inte sånt att köpa, som man kan testa själv? brukar inte vakna utav att jag är jättenödig, men när jag vaknar är jag nödig eller blir det ganska fort.

Jag har samma problem ibland på helgerna, men det blir alltid värre när jag rör på mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Min man fick problem med kisseriet. Fick springa på muggen oftare och oftare. Och panikpinkig han med.

Vi tänkte i första hand på diabetes eller prostatan. Han fyller 47 snart.

Efter undersäkning med kamera upp i snoppen konstaterades urinblåscancer.

På hans födelsedag kommer han få en picca-line insatt i armen sedan ska ha få cellgifter och efter det operation där blåsan och lymfkörtlarna i ljumskarna tas bort.

Det är vanligast att folk i 60-70 års åldern drabbas men det är det tredje vanligaste cancern.
Så jag skulle med vad jag vet idag, ta kissproblem på allvar.

Han hade inga andra besvär än att han behövde kissa ofta. Det tog mig ett halvår att få honom till doktorn.

De upptäckte cancern den 9 januari Hon opererades första gången den 21 januari. Och cellgiftbehandlingen startar den 25 februari.

Usch vad hemskt, all lycka till er, ja jag ska ta det allvarligt, men det kommer ta runt ett halvår även för mig att gå till doktor.

Citat:
Ursprungligen postat av geographicalnorway
Håller med föregående inlägg. Behöver absolut inte vara det värsta men värt att kolla upp. Jag hade samma problem fast också med smärta vid errektion och blod i urinen. Trodde naturligtvis det värsta och att jag skulle vara död inom en snar framtid. Fick förtur till en urolog och fick göra en cystoskopi (kamera i ballen) vilken var en otrevlig upplevelse. Däremot hade jag som de flesta andra innan googlat runt och skrämt upp mig själv rejält inför undersökningen som inte alls var så farlig som jag trott. Beror naturligtvis på vem som utför den men här va det proffs. Gick på 5 min och hittades inflammation i prostata.

Dock efter undersökningen och 3-4 dagar framåt var det outhärdligt att kissa, kändes som att ett rakblad skulle ut och jag fick sitta med en kudde för munnen för att inte böla. Nu i efterhand har dock ett problem uppstått vilket är att jag har fått trängre urinrör som gör att lite urin stannar kvar i röret efter jag varit på toa vilket gör ont när jag sätter mig osv, skall kontakta för detta då det kom direkt efter undersökningen och inte gett sig på flera månader.

ajajaj det låter väldigt obehagligt och genant, hehe nu är det jag som är uppskrämd hehe ^^ jag ska testa mig igen för diabetes annars blir det väl urologen..

HOPPAS JAG HAR DIABETES, tack för svar-
Senast redigerad av Lustigt 2015-02-16 kl. 08:19.
Citera
2015-02-17, 06:53
Medlem
geographicalnorways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustigt
Finns det inte sånt att köpa, som man kan testa själv? brukar inte vakna utav att jag är jättenödig, men när jag vaknar är jag nödig eller blir det ganska fort.

Jag har samma problem ibland på helgerna, men det blir alltid värre när jag rör på mig.

Usch vad hemskt, all lycka till er, ja jag ska ta det allvarligt, men det kommer ta runt ett halvår även för mig att gå till doktor.

ajajaj det låter väldigt obehagligt och genant, hehe nu är det jag som är uppskrämd hehe ^^ jag ska testa mig igen för diabetes annars blir det väl urologen..

HOPPAS JAG HAR DIABETES, tack för svar-

Diabetes så ska du inte behöva kissa på natten vad jag vet. Dock kissa ofta och i väldigt stora mängder men det kanske du gör? Har många vänner med diabetes som pissar floder när blodsockret spökar.

Undersökningen är den jag va räddast för och den var som sagt obehaglig men inte alls som vissa förösker måla upp den. Helt klart värd att göra för att lugna själen! Sen får man kompromissa med sig själv, oroa sig i alla framtid eller lida några gånger om dagen i 3-5 dagar....enkelt val för mig då jag ofta blir uppskrämd av just potentiella sjukdomar. Vänta INTE 6 månader då det är ca 3-4 månaders väntetid ens på att få göra en cystoskopi. Det kommer lösa sig! Sen kan det mycket väl vara så att läkaren hittar nåt helt ofarligt i urinprov, blodprov och du slipper cystoskopi och oro
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in