2015-02-11, 12:06
Medlem
Bushhunters avatar
Som rubriken antyder så är jag enarmad efter en traktorolycka på gården för några år sen.

Har högerarmen och handen kvar, och skulle väldigt gärna vilja köpa mig ett keyboard med inbyggda slingor eller liknande som lirar med när jag spelar med högerarmen. Kan av naturliga skäl inte spela kompet med vänster, och därför funkar det inte med "standardkeyboards".

Dom är ju gjorda för att spela med bägge händerna. Kan inga noter, så jag behöver ett keyboard som kompar det jag spelar med högerhanden. Har tillgång till PC, så även ett mjukvarustyrt program är av intresse. Midiklaviatur finnes, men jag skulle väldigt gärna vilja köpa ett riktigt arranger keyboard. Har ringt och frågat musikaffärer, dom verkat inte vilja hjälpa till. Därför frågar jag er på Flashback istället. Hoppas att någon här kan hjälpa mig, jag vill verkligen kunna spela lite eftersom jag behöver lite att göra. Musik är alltid trevligt tycker jag. Några tips?
Citera
2015-02-11, 15:45
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Kawai FS 800/900/2000 har inbyggda slingor man kan köra med ett finger, är dock stora och tunga
Citera
2015-02-11, 17:04
Medlem
Det går ju att göra mycket med arpeggio på syntar som har det, vissa kan även programmera egna slingor i det. Vet att Roland SH-01 Gaia har den möjligheten. Det skulle gå att spela melodier så genom att hålla ner en tangent, sedan skicka samma minidata till en annan synt som spelar lite komp med basljud som använder samma not som utgångspunkt.
Borde gå att göra på detta vis med många keyboards också
Citera
2015-02-12, 12:48
Medlem
Bushhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnan.och.Moroten
Kawai FS 800/900/2000 har inbyggda slingor man kan köra med ett finger, är dock stora och tunga

Tack för svaret!

Har kollat, men det verkar inte vara det jag söker. Verkar vara gammal teknik, jag köper gärna något nytt och avancerat. Casio lär har någon modell med denna funktion, men jag vet inte vilken modell jag ska kolla på.
Citera
2015-02-12, 12:49
Medlem
Bushhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foffe87
Det går ju att göra mycket med arpeggio på syntar som har det, vissa kan även programmera egna slingor i det. Vet att Roland SH-01 Gaia har den möjligheten. Det skulle gå att spela melodier så genom att hålla ner en tangent, sedan skicka samma minidata till en annan synt som spelar lite komp med basljud som använder samma not som utgångspunkt.
Borde gå att göra på detta vis med många keyboards också

Tack för svaret!

Har kollat lite videos om denna på Youtube, verkar inte ha det där med rytmer/slingor.
Citera
2015-02-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bushhunter
Tack för svaret!

Har kollat, men det verkar inte vara det jag söker. Verkar vara gammal teknik, jag köper gärna något nytt och avancerat. Casio lär har någon modell med denna funktion, men jag vet inte vilken modell jag ska kolla på.

På en gammal Casio har jag nåt som kallas för Full Range Chord eller nåt liknande, d v s autokompet anpassar sig efter det du spelar över hela klaviaturen. Spelar du toner ur ett vistackord med högerhanden så går autokompet igång och spela hela det ackordet med rytm och hela balletten. r det något sådant du tänker på?
Citera
2015-02-14, 14:40
Medlem
Bushhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
På en gammal Casio har jag nåt som kallas för Full Range Chord eller nåt liknande, d v s autokompet anpassar sig efter det du spelar över hela klaviaturen. Spelar du toner ur ett vistackord med högerhanden så går autokompet igång och spela hela det ackordet med rytm och hela balletten. r det något sådant du tänker på?

Tack för svaret.

Har tittat lite på tuben om denna funktion. Ser ut att kunna fungera.

Finns det andra keyboards som har lite "handikappfunktioner" så vill jag gärna få tips om det innan jag bestämmer mig.
Citera
2015-02-14, 15:13
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Tack för svaret.

Har tittat lite på tuben om denna funktion. Ser ut att kunna fungera.

Finns det andra keyboards som har lite "handikappfunktioner" så vill jag gärna få tips om det innan jag bestämmer mig.

Casio, Kawai och Yamaha har alla keyboards med den funktionen. Vill du gå upp i prisklass finns det så kallade arrengment workstation keyboard som är mer avancerade, och dyrare. Här är en köpguide http://www.sweetwater.com/insync/key...-buying-guide/ du hittar hos dem också listor på sådana som säljs nu.
Citera
2015-02-15, 16:10
Medlem
Bushhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Casio, Kawai och Yamaha har alla keyboards med den funktionen. Vill du gå upp i prisklass finns det så kallade arrengment workstation keyboard som är mer avancerade, och dyrare. Här är en köpguide http://www.sweetwater.com/insync/key...-buying-guide/ du hittar hos dem också listor på sådana som säljs nu.

Såg en funktion på tuben som hette "free session" på någon keyboard. Det är denna funktion jag söker. Typ ett självspelande piano som låter pianisten leka lite hur han vill, och snällt följer efter eller korrigerar feltryck. Det fanns en Yamaha (runt 15-20k) för ett tiotal år sen som hade just detta. Entertainern kunde gå och ta lite kaffe under tiden keyboarden fortsatte på egen hand med någon form av autoplay som avbröts så fort tangenterna spelades på igen.
Citera
2015-02-15, 18:58
Medlem
Citat:
Såg en funktion på tuben som hette "free session" på någon keyboard. Det är denna funktion jag söker. Typ ett självspelande piano som låter pianisten leka lite hur han vill, och snällt följer efter eller korrigerar feltryck. Det fanns en Yamaha (runt 15-20k) för ett tiotal år sen som hade just detta. Entertainern kunde gå och ta lite kaffe under tiden keyboarden fortsatte på egen hand med någon form av autoplay som avbröts så fort tangenterna spelades på igen.

Free Session fanns på min gamla Casio från 1990-talet som jag nämnde, så det finns säkert på nyare modeller också. Nu använde jag detta väldigt sällan....mn om man t ex vill lära sig improvisera så är det en utmärkt funktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in