2015-02-10, 22:53
Medlem
Varför är människor blyga?
Citera
2015-02-10, 22:58
Medlem
Jag tror att jag har läst att det är någonting med undermedveten rädsla.
Citera
2015-02-10, 23:00
Medlem
Skulle du vilja träffa någon från detta filosofiforum LIVE Peertop?
I så fall vilka?

Jag har några kandidater faktiskt. Som jag skulle vilja träffa IRL, härifrån.
Citera
2015-02-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Skulle du vilja träffa någon från detta filosofiforum LIVE Peertop?
I så fall vilka?

Jag har några kandidater faktiskt. Som jag skulle vilja träffa IRL, härifrån.

Ärligt,
Vet jag inte vem jag skulle våga träffa live.
Gillar personer som jag tror de utger sig för att vara de det är.

Ett par kanske.
Citera
2015-02-10, 23:13
Medlem
H1ONEs avatar
Att som barn aldrig få uppmuntran från föräldrar/vuxna och bli nekade sina känslor. Nekade och utsatta för skuldkänslor över att vara en belastning för sina föräldrar och i förlängningen sina medmänniskor. Man är blyg eftersom man inte vill att "det hemska oälskabara monster som ingen någonsin kan acceptera eller ens tycka om" ska komma fram och leda till döden, i detta fallet genom social utfrysning, tänk typ grottmänniska som blir utslängd från grottan mitt i vintern.

Så länge föräldrarna kan ta ut sina aggressioner mot försvarslösa barn och må lite mindre dåligt över sig själva genom att bokstavligen plåga själen ur försvarslösa barn så kan...

Med denna kunskap kan du nu gå och suga ut livsenergi ur blyga människor för de är väldigt lätta offer för den som vill. Jag föreslår dock att du genom kunskapen kan vara lite mer medmänsklig och förstående och då indirekt hjälpa en annan människa må lite bättre över sig själv.

Vi vet ju alla att man måste må riktigt hemskt över hur värdelös man är om man ska bli bättre. Uppmuntran är till för svaga fjollor. Straffa alla hårt hela tiden för minsta lilla grej och var allmänt jävla bitter exakt hela tiden, men bara mot de som är i beroendeställning gentemot dig aldrig mot någon som faktiskt kan stå emot dina attacker för det vore ohederligt... Och kommer någon med något om kärlek eller förlåtelse så är det raka vägen till korset men piska livet ur han innan.

Glömde påtala den totala avsaknaden av rationalitet när man har med känslomässiga störningar och då i något högre grad än den totala avsaknaden av rationalitet när man har med mentalt friska människor att göra.
Citera
2015-02-10, 23:13
Medlem
Blyghet tror jag har med respekt att göra.
Jag räds inte döden, inte myndigheter.. men väl de jag känner, eller vill känna.
Citera
2015-02-10, 23:16
Medlem
Blyghet = rädsla att bli avvisad?
Citera
2015-02-10, 23:16
Medlem
Rodbackens avatar
Blyghet kommer från en rädsla för att vara inblandad och fullständigt involverad i sitt liv. Rädlsan kommer från en falsk övertygelse om att vi står på spel i detta liv och att vi har något att förlora.
Citera
2015-02-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H1ONE
Att som barn aldrig få uppmuntran från föräldrar/vuxna och bli nekade sina känslor. Nekade och utsatta för skuldkänslor över att vara en belastning för sina föräldrar och i förlängningen sina medmänniskor. Man är blyg eftersom man inte vill att "det hemska oälskabara monster som ingen någonsin kan acceptera eller ens tycka om" ska komma fram och leda till döden, i detta fallet genom social utfrysning, tänk typ grottmänniska som blir utslängd från grottan mitt i vintern.

Så länge föräldrarna kan ta ut sina aggressioner mot försvarslösa barn och må lite mindre dåligt över sig själva genom att bokstavligen plåga själen ur försvarslösa barn så kan...

Med denna kunskap kan du nu gå och suga ut livsenergi ur blyga människor för de är väldigt lätta offer för den som vill. Jag föreslår dock att du genom kunskapen kan vara lite mer medmänsklig och förstående och då indirekt hjälpa en annan människa må lite bättre över sig själv.

Vi vet ju alla att man måste må riktigt hemskt över hur värdelös man är om man ska bli bättre. Uppmuntran är till för svaga fjollor. Straffa alla hårt hela tiden för minsta lilla grej och var allmänt jävla bitter exakt hela tiden, men bara mot de som är i beroendeställning gentemot dig aldrig mot någon som faktiskt kan stå emot dina attacker för det vore ohederligt... Och kommer någon med något om kärlek eller förlåtelse så är det raka vägen till korset men piska livet ur han innan.

Glömde påtala den totala avsaknaden av rationalitet när man har med känslomässiga störningar och då i något högre grad än den totala avsaknaden av rationalitet när man har med mentalt friska människor att göra.

Så blyghet uppstår i att andra ser ner på en?
En långsidig bieffekt..?
Citera
2015-02-10, 23:34
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Så blyghet uppstår i att andra ser ner på en?
En långsidig bieffekt..?

Blyghet uppstår av att andra ser ner på en som man har en beroendeställning gentemot. Som barn har mot beroendeställning, bokstavligen, på liv och död. Det är väldigt svårt att som vuxen man utveckla blyghet av att småflickor på gatan ser ner på en.

Det är långsiktigt i den grad att man inte gör något åt det. Att vara lite blyg är hälsosamt och är att föredra mot skamlöshet. Jag är av den åsikten att det går att ändra på sig på insidan att man kan röra sig förlamande blyg till charmigt blyg med medvetet ihärdigt arbete på det.
Citera
2015-02-10, 23:45
Medlem
Blyghet är att man vill undvika förnedring inför andra människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in