2015-02-10, 21:38
Medlem
Hej! Jag kommer att bli timanställd framöver och jobba drygt 15 timmar i veckan eller mindre med en lön på runt 90:-.

Låt oss säga att jag tjänar drygt 5000 kr innan skatt på månad.

Har jag rätt till några skatteavdrag?

Min fråga är i sådana fall om jag själv behöver anmäla jobbskatteavdrag eller kommer min arbetsgivare göra det? Vill ej behöva göra det i deklarationen.

Med vänliga hälsningar.
Citera
2015-02-10, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenfantasi
Min fråga är i sådana fall om jag själv behöver anmäla jobbskatteavdrag eller kommer min arbetsgivare göra det? Vill ej behöva göra det i deklarationen.

Ingen ber om jobbskatteavdrag i Sverige. Jobbskatteavdraget regnes ut av en dator under skrivebordet til Lars Eklund på Skatteverket.
Citera
2015-02-10, 22:36
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordmann2
Ingen ber om jobbskatteavdrag i Sverige. Jobbskatteavdraget regnes ut av en dator under skrivebordet til Lars Eklund på Skatteverket.
Akkurat.

OnT: du behöver inte göra något, om det inte är så att du kommer att tjäna mindre än nånstans runt 18000 på hela året. Då behöver du inte betala skatt, men du får intyga det så att arbetsgivaren då inte drar preliminär skatt. Kolla på www.skatteverket.se.
Tjänar du mer under 2015 så behöver du väl inte göra något alls. Kanske hålla reda på antal arbetade dagar och körda mil till och från jobbet, om du tänker göra reseavdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in