2015-02-10, 20:09
Medlem
Koncentrerats avatar
Läste lite om flygplatsen blivit såld för några veckor sedan till en ny privat ägare. Flygplatsen ska tydligen ha förlängd bana, terminalbyggnad, flygledartorn och andra "faciliteter" som Flygtorget kallar det. Grejen är ju att flygfältet har blivit totalt misskött, och inget underhåll har gjorts sedan 1999, vilket skulle kosta massvis att reparera och få det driftdugligt igen.

Tror ni att den nya ägaren kommer renovera flygfältet och satsa på kommersiell trafik?
Hur kommer den då att konkurrera med den nya flygplatsen som planeras i Sälen?
Finns det en marknad för att bedriva vintertrafik och charter till Dalarna tror ni?

Undrar även om det är någon som sitter på bilder på flygfältet, är riktigt sugen på att se hur det ser ut, men tyckte jag inte hittade särskilt mycket när jag sökte
Citera
2015-02-10, 20:39
Medlem
Svensk.Partiledares avatar
Har tyvärr inte så mycket annat att bidra med förutom denna länk: http://www.svenskaflygbolag.com/idreflygplats.html

Spenderade nyår i Idre förra året och googla runt lite själv på deras flygplats. Hoppas det blir snurr på det i samma utsträckning som skistar planerar i Sälen!
Citera
2015-02-11, 12:59
Medlem
Koncentrerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk.Partiledare
Har tyvärr inte så mycket annat att bidra med förutom denna länk: http://www.svenskaflygbolag.com/idreflygplats.html

Spenderade nyår i Idre förra året och googla runt lite själv på deras flygplats. Hoppas det blir snurr på det i samma utsträckning som skistar planerar i Sälen!

Någon satsning som jag missat?
Känner en del som åker skidor i sälen och Idre, och nästan samtliga hade velat flyga upp om det vore möjligt. Notera nu att jag kommer från de allra södraste delarna av Sverige
Citera
2015-02-11, 16:28
Medlem
zharkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koncentrerat
Känner en del som åker skidor i sälen och Idre, och nästan samtliga hade velat flyga upp om det vore möjligt. Notera nu att jag kommer från de allra södraste delarna av Sverige
Du kan berätta för dina kompisar om Kullaflyg mellan Ängelholm och Mora.
Citera
2015-02-11, 18:36
Medlem
Koncentrerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zharkov
Du kan berätta för dina kompisar om Kullaflyg mellan Ängelholm och Mora.

Nu är det ändå en rätt så bra bit mellan Mora och Idre.. När jag åkte buss mellan Mora och Idre för några år sedan när jag skulle dit, så tog turen 2,5h med buss. Frågan jag ställde var om det fanns underlag för flyga direkt till Sälen/Idre, och inte till Mora.
Citera
2015-02-11, 21:10
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
om det fanns underlag för flyga direkt till Sälen/Idre och inte till Mora.

Tanken är att flygplatsen också ska betjäna Trysilfjällen.
Så Sälen+Trysil+Idre fjällen blir rätt många besökare per vecka.
Citera
2015-02-12, 00:20
Medlem
zharkovs avatar
Citat:
Nu är det ändå en rätt så bra bit mellan Mora och Idre.. När jag åkte buss mellan Mora och Idre för några år sedan när jag skulle dit, så tog turen 2,5h med buss. Frågan jag ställde var om det fanns underlag för flyga direkt till Sälen/Idre, och inte till Mora.
Förlåt, jag visste att det gick charterbussar mellan Mora flygplats och Sälen och trodde att det var så mellan Mora flygplats och Idre fjäll också men så är det inte. Det är som sagt en rätt lång bit ser jag nu.
Citera
2015-02-12, 10:05
Medlem
Svensk.Partiledares avatar
Citat:

Nu är det inget projekt som dom har aktivt börjat bygga på men dom är på god väg med bidrag och investerare.

http://www.freeride.se/salen-ett-ste...-ny-flygplats/

http://www.mynewsdesk.com/se/skistar...eringen-980559
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in