Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-24, 21:25
Medlem
NU när jag lyssnar på Belgien, Australien, Italien igen, så måste jag säga att jag SKÄMS över att vi vann.

Låten vinner enbart på det grafiska. Jag har fortfarande svårt att förstå att låten vann, för att den är i egentlig mening ingenting som faktiskt tar fart någon gång.

Den vann för att den
1. Var grafiskt cool, man väntade väl hela tiden på vad händer näst?
2. Låten var en blandning av långsamt och uptempo. Uptempo går hem, + lite känsla och stämning som byggs upp med nedtempo.
3. Folk gillar inte Ryssland
4. Det var ett rätt svagt år, men Australien var ju klart starkast. Men det är ju kanske typiskt svenskt att fastna för något sådant, lätt smält radiopop aktigt, och inget svårt känslostarkt balkanstycke.
4. Jag har ingen aning. Jag förstår fortfarande inte, även om det är härligt att vårat land vinner. Men det fanns så många bättre låtar. Jag förstår inte hur jurygrupperna tänker.
2015-05-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
NU när jag lyssnar på Belgien, Australien, Italien igen, så måste jag säga att jag SKÄMS över att vi vann.

Låten vinner enbart på det grafiska. Jag har fortfarande svårt att förstå att låten vann, för att den är i egentlig mening ingenting som faktiskt tar fart någon gång.

Den vann för att den
2. Låten var en blandning av långsamt och uptempo. Uptempo går hem, + lite känsla och stämning som byggs upp med nedtempo.
4. Det var ett rätt svagt år, men Australien var ju klart starkast. Men det är ju kanske typiskt svenskt att fastna för något sådant, lätt smält radiopop aktigt, och inget svårt känslostarkt balkanstycke.
4. Jag har ingen aning. Jag förstår fortfarande inte, även om det är härligt att vårat land vinner. Men det fanns så många bättre låtar. Jag förstår inte hur jurygrupperna tänker.

Eurovision handlar inte bara om att vara "bäst" utan även om att sticka ut från mängden. Gör man en låt som är bra, men som är ungefär likadan som fem andra, så får man inte så mycket röster. Jag tror att det var det måns vann på. Visst, italienarna kunde sjunga, men italienska kärleksballader om "amore" är ju inget man inte hört innan. Särskillt inte i ett startfält av nästan bara ballader. Samma sak med snygga blonda tjejer i klänning med perfekt röst.

Även om jag inte skulle reagerat av att höra måns låt i något annat sammanhang, tycker jag ändå att hans framträdande stack ut bröt normen jämfört med resten av låtarna. Dessutom är det en bra uptempo-låt med ett klimax som lyckas vara starkt utan att bli balladkladdigt. Tror inte ljusshowen gjorde så mycket för själva låten men gjorde nog som sagt att man la den på minnet.

F.ö håller jag verkligen med om att jag tycker att det borde gått bättre för Australien. En femteplats är ju inte fy skam men det hade säkert gått bättre om de hade några grannländer som vi i Europa.
Senast redigerad av rodvin 2015-05-24 kl. 21:53.
2015-05-24, 22:04
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:

Den vann för att den

Måns vann för att hans låt var bra, framförandet oerhört proffsigt och underhållande, och för att många inte ville rösta på Ryssland. Hade det ryska bidraget ha framförts av något annat land så hade det ha vunnit stort. Sedan kan folk ha tusentals olika åsikter, men resultatet speglar i genomsnitt vad folk tyckte, även om juryn kan ha snedvridit resultatet vilket ofta blir fallet för ett par specifika bidrag. Det ska bli intressant att studera fördelningen jury och telefonröster när det finns tillgängligt.
2015-05-24, 22:13
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Det är fan inte synd om italienarna. Dom har ju givit oss 0 poäng varje år typ. Loreen var den enda som fick 0 a dom.
Endast Loreen som blev utan poäng av Italien
2015-05-24, 22:24
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Det ska bli intressant att studera fördelningen jury och telefonröster när det finns tillgängligt.

Det finns ju tillgängligt.

http://www.eurovision.tv/page/results
2015-05-24, 22:41
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det finns ju tillgängligt.

http://www.eurovision.tv/page/results

Studerade den precis nu när jag läste ditt inlägg. Enligt Aftonbladet var Måns endast på tredjeplats (tätt efter ryskan) och Italien överlägsen vinnare om endast telefonrösterna räknades. Det var alltså jurygrupperna som räddade Måns.

Trevligt med en Excelfil där man kan sortera och analysera, även information om varje jurymedlem. Tydligen var tävlanden från melodifestivalen Isa (Don't Stop) och Lisa Hedlund (Alcazar) med i den svenska juryn. Varje jurygrupp består endast av fem personer. Det känns ju inte riktigt rätt detta, juryn bör väl rimligtvis vara lite fler än så? Jurygrupperna är annars bra på så vis att de mildrar effekten av diaspora-röster (när folk bosatta i annat land röstar frenetiskt på sitt hemland).

http://www.eurovision.tv/upload/voting/ESC-2015-grand_final-full_results.xls
2015-05-24, 23:20
Medlem
netr0pas avatar
Måns gjorde bästa framträdande i Eurovision av alla tävlande... Dock var låten inte sååå bra. Men bara för att låten inte var den bästa så betyder det inte att Måns inte förtjänar vinsten!

Ryska låten var nog bättre men hennes framträdande kan inte jämföras med Måns - och då snackar vi inte bara om endast visuella effekter, vi snackar helheten.

Och ni som tycker att Italien borde vunnit... Herregud, jag tappar ord för det. Sämre låt får man leta efter! Jag är så tacksam att de inte vann för det var nog sämsta låten på ESC. Bra att det finns juryn som dömer för folket har ibland riktigt kass musiksmak!
2015-05-24, 23:24
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Det är rysslands eget fel att det blivit så här. Fattar inte varför det är en massa empati med dom här inne.

Spelar väl ingen roll. Man ska inte straffa en oskyldig sångerska för det. Vill man framföra sitt hat mot Ryssland finns det mängder av andra forum att göra det som lämpar sig mycket bättre.
2015-05-24, 23:24
Medlem
edse1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Studerade den precis nu när jag läste ditt inlägg. Enligt Aftonbladet var Måns endast på tredjeplats (tätt efter ryskan) och Italien överlägsen vinnare om endast telefonrösterna räknades. Det var alltså jurygrupperna som räddade Måns.

Trevligt med en Excelfil där man kan sortera och analysera, även information om varje jurymedlem. Tydligen var tävlanden från melodifestivalen Isa (Don't Stop) och Lisa Hedlund (Alcazar) med i den svenska juryn. Varje jurygrupp består endast av fem personer. Det känns ju inte riktigt rätt detta, juryn bör väl rimligtvis vara lite fler än så? Jurygrupperna är annars bra på så vis att de mildrar effekten av diaspora-röster (när folk bosatta i annat land röstar frenetiskt på sitt hemland).

http://www.eurovision.tv/upload/voting/ESC-2015-grand_final-full_results.xls

Se i synnerhet på Litauens jurygrupp, två av dem tyckte att Rysslands låt var tävlingens sämsta.
2015-05-24, 23:39
Medlem
Necrolusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Men vad har en svensk gemensamt med Måns som han inte har med Norges bidrag?
Måns är svensk. Mørland & Debrah Scarlett är norrmän. Svensken är svensk.

2015-05-24, 23:58
Medlem
Efter att ha lyssnat lite på låtarna nu i efterhand så måste man ändå konstatera att Rysslands låt är förbannat bra, om inte en av de bättre låtarna i eurovision de senaste åren. De hade nog definitivt vunnit om det inte varit så att det var just Ryssland som framförde låten.

Fastnat rejält för Australien också. Den låten förtjänade helt klart, enligt mig, en tredjeplats framför Belgien och Italien. Nog för att Italiens tre herrar har en jävla pipa, men tycker Australiens låt som helhet fastnar mer.

Har gillat Måns låt ända sedan den framfördes första gången i Melodifestivalen och är riktigt glad att han vann, men i ärlighetens namn tycker jag Rysslands låt är mer "powerful" för att använda ett engelskt uttryck.
2015-05-25, 01:09
Medlem
Citat:

Den vann för att den
Italiens låt var ju fett originell, amore och lite italienska räcker för att fånga folks uppmärksamhet.

Måns låt var överlägset bäst, ballader är inte lika roligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in