Citat:
Ursprungligen postat av
Jonipoon
Det är väl lite det som är grejen, som gör att jag förstår hur viktigt det är att vi har juryröster.
T.ex: Det bor många turkar i Tyskland, därför har Tyskland gett många poäng till Turkiet under årens gång. Men det bor inte många tyskar i Turkiet, så därför har Turkiet gett få poäng till Tyskland under årens gång. Så om vi inte haft jurygrupper, så hade alla östeuropeiska länder hamnat i top 10 varje år följt av alla västeuropeiska länder i bottenskrapet.
Ja, det finns ändå en viss fördel med det. Det tvingar dessutom länderna att försöka höja kvaliteten på sina bidrag, eftersom det kommer ge dyrbara minuspoäng om man exempelvis skickar en artist som inte håller live. Jag tycker fortfarande att det inte är optimalt och tar ifrån lite av Sverige vinst så här. Precis som du säger så fick Turkiet höga poäng från Tyskland förut, men även Holland. Kan förstå att de blev missnöjda när jurypoäng infördes, vilket ledde till att de drog sig ur. En stor del av deras poängkälla gick ju därmed förlorad eftersom de klart tjänade på teleröster.
Men det är fan intressant med Albanien. Jag kollade runt lite och ser att det är många jurygrupper i flera länder som slaktat den totalt. Samtidigt har den dock fått bra tittarröster överlag. Allra bäst av Schweiz och Italien där den toppar. Det är samtidigt de länderna jag har för mig att flest Albaner bor i (efter sitt hemland). Är det en slump? Tveksamt, med tanke på hur fanatiska albanerna brukar vara i sånt här.