Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-23, 10:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuranDuran
När får man veta hur rankingen från semifinalen slutade? Där Sverige var med.

Det brukar släppas någon timme efter att finalen är slut.

Jag tror att Italien tjänar mycket på att vara sist ut. Den låten är ju klippt och skuren för att vara en grande finale i en sån här tävling.

Estland däremot kommer att glömmas bort pga sitt tidiga startnummer. Nu vet jag iofs inte om de fortfarande nämns i favoritsammanhang som de gjorde i ett tidigt skede (innan alla länders låtar ens var bestämda).

Väldigt svårtippat ikväll. Sverige anses ju alltid vara favorit och jag tror inte riktigt på det.
2015-05-23, 10:19
Medlem
Patrik2108s avatar
Jag är inte alls insatt i pop så att jag skulle hålla nån som helst koll. Och när Jag hörde Måns Zelmerlöv för första gången i semi-finalen så tänkte jag att men detta har jag ju hört förr. Den första tanken var att jag väl hört den spelas då.Men var och när? Men det hade jag inte, inser jag idag. Det är uppenbart David Guettas låt jag förväxlat den med. Det dröjde till idag innan jag följde upp anklagelserna om plagiat (eftersom jag är måttligt intresserad av låten). Det här är det tydligaste plagiatet någonsin. Det finns inte en tillstymnelse till tvivel. Det skall dock sägas att Måns version är behagligare att lyssna till. Men det är pinsamt att stormakten Sverige inte har egen musik att bidra med.
2015-05-23, 10:32
Medlem
Mikeyjamess avatar
Det är ju Måns' gubbfan som folk röstar på, inte hans låt.
2015-05-23, 10:35
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XRAH
Men snälla jävla nån, lyssna på konkurrensen till Måns. Det är balkandunk, gulliga duetter, tonartshöjningar och ballaaaaadeeer. Belgien, Lettland och Sverige är enda bidragen som känns hyfsat fräscha och tidsenliga. Men rösta du på Portugal, inte mig emot! "Annorlunda, men inte sämre", pfft.
Min uppfattning är att såväl Grekland och Spanien är klart bättre än Sverige hur man än ser på det. Tråkigt säger du. Jag säger att svenska bedömningar av andras låtar är tråkiga och förutsägbara. Ryssland , Italien , Frankrike, Israel, Lettland , alla dessa (och kanske någon till) är bättre än Sverige fastän de inte faller mig helt i smaken.
Jag hoppas att europa har förstånd att rösta ner Sveriges undermåliga plagiat.
2015-05-23, 11:06
Medlem
mimimexs avatar
EBU har avslöjat i vilken röstningsordning samtliga 40 länder kommer att avlägga sina röster.

1) Montenegro (Andrea Demirović)

2) Malta (Julia Zahra)

3) Finland (Krista Siegfrids)

4) Greece (Helena Paparizou)

5) Portugal (Suzy)

6) Romania (Sonia Argint Ionescu)

7) Belarus (Teo)

8) Albania (Andria Xhahu)

9) Moldova (Olivia Fortuna)

10) Azerbaijan (Tural Asadou)

11) Latvia (Markus Riva)

12) Serbia (Maia Nikolić)

13) Estonia (Tania)

14) Denmark (Basim)

15) Switzerland (Laetitia Guarino)

16) Belgium (Walid)

17) France (Virginie Guillaume)

18) Armenia (Lilit Muradyan)

19) Ireland (Nicky Byrne)

20) Sweden (Mariette Hanson)

21) Germany (Barbara Schöneberger)

22) Australia (Lee Lin Chin)

23) Czech Republic (Daniela Pisarovicova)

24) Spain (Lara Siscar)

25) Austria (Kati Bellowitsch)

26) F.Y.R. Macedonia (Marko Mark)

27) Slovenia (Tinkara Kovac)

28) Hungary (Csilla Tatar)

29) United Kingdom (Nigella Lawson)

30) Georgia (Natia Bunturi)

31) Lithuania (Ugné Galadauskaite)

32) Netherlands (Edsilia Rombley)

33) Poland (Cleo)

34) Israel (Ofer Nachshom)

35) Russia (Dmitry Shepelev)

36) San Marino (Valentina Monetta)

37) Italy (Federico Russo)

38) Iceland (Sigridur Halldorsdottir)

39) Cyprus (Loukas Hamatsos)

40) Norway (Margrethe Røed)

Vad tycker ni om den här röstningsordningen? Hur påverkar det Sveriges chanser att vinna? Ser ni något mönster?
2015-05-23, 11:10
Medlem
Beaver14s avatar
Hur skulle det påverka någons chanser. Alla ska ju avlägga röster och det kvittar ju i vilken ordning.
Däremot är jag förvånad att detta bestämts redan nu. Trodde att det varit så ett par år att nån dator bestämt ordningen baserat på vilka poäng resp. land gett för att så länge som möjligt behålla spänning.
2015-05-23, 11:14
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex

Vad tycker ni om den här röstningsordningen? Hur påverkar det Sveriges chanser att vinna? Ser ni något mönster?
Som Beaver14 säger, det har noll påverkan.
2015-05-23, 11:16
Medlem
mimimexs avatar
Så här kommer omröstningen att se ut ikväll!!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=CkiyY9yzekE

Det ser jättefint ut med grafiken och bilden över Europa!!!! Varje gång man anropar ett land så skickar man en slags ljusstråle från värdlandet Österrike till landet som ska avlägga sina röster. Jag längtar till omröstningen!!!! Vad tycker ni?
Senast redigerad av mimimex 2015-05-23 kl. 11:24.
2015-05-23, 11:34
Medlem
freeriderXIIs avatar
När folk skall plocka fram sina telefoner eller gå till den fasta så kanske det är bra att Sverige fick just plats nummer 10 vilket är lättare att komma ihåg än 9 och 11.
2015-05-23, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hur skulle det påverka någons chanser. Alla ska ju avlägga röster och det kvittar ju i vilken ordning.
Däremot är jag förvånad att detta bestämts redan nu. Trodde att det varit så ett par år att nån dator bestämt ordningen baserat på vilka poäng resp. land gett för att så länge som möjligt behålla spänning.

Det lite äckliga med att Norge röstar sist och ger Sverige hög poäng skulle kunna vara att EBU vill tona ner reaktioner om det nu har förekommit sabotage gentemot Sverige.
2015-05-23, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
När folk skall plocka fram sina telefoner eller gå till den fasta så kanske det är bra att Sverige fick just plats nummer 10 vilket är lättare att komma ihåg än 9 och 11.

Tänkte också på det. 10, 20 och 27 är helt klart nummer som kommer sätta sig.

Jag tror också att det absolut viktigaste i denna situationen är att Sverige omges av tråkiga nummer.
Norge före med en väldigt lugn låt och Cypern efter med en ännu lugnare. Vilket är positivt. Det äckliga är att Australien kommer efter Cypern och det kan hända att många sitter och väntar på den.

Ska också bli intressant att se om de helt plötsligt klämmer in ett reklamklipp innan Måns. Samma sak hände dock Sanna förra året men då presenterade danskarna henne varmt innan hon skulle sjunga. Det har än så länge inte hänt detta året...
2015-05-23, 11:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Det lite äckliga med att Norge röstar sist och ger Sverige hög poäng skulle kunna vara att EBU vill tona ner reaktioner om det nu har förekommit sabotage gentemot Sverige.

Jag har inte hängt med i sabotagesnacket. Men det vore ju rätt najs om tävlingens sista tolva, som odiskutabelt kommer att gå till Sverige, innebär att vi går och vinner med någon enstaka poäng.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in