2005-09-27, 18:32
Medlem
Marulks avatar
Nån som använder en sån ?

Jag kom att tänka på hur äckligt det egentligen är med näsan, insidan av den är ju en av de ställen på kroppen som man aldrig tvättar och ändå sitter "luktkörtlarna" där.

Tror att det skulle kännas uppfriskande och hygieniskt att köra en nässköljning emellanåt.
Någon som provat ?
Citera
2005-09-27, 18:35
Medlem
LadyTieras avatar
kroppen tvättar näsan själv. slemhinnor kallas det.

jag kör inte upp en duschslang och spolar rent i min vagina heller, det sköter mina slemhinnor.

mycket ondögigt att göra bara för sakens skull.
Citera
2005-09-27, 22:19
Medlem
Gudruns avatar
Det finns speciella små "kannor" för just nässköljning.
Maken köpte sin på huddinge sjukh.
Tror det finns på apoteket el yoga butiker.
Praktiserade nässköljning för många år sedan.
Kroppsljummet vatten o lite salt hälls in i ena näsborren för att sedan rinna ut ur den andra näsborren när du håller huvudet fram över handfatet.
Det är inte helt fel att få bort pollen, damm och baciller. Rensar ända ner i lungtrakterna. En del säger att man håller sig friskare om man sköljer bort "onyttiga" partiklar. Min storebror drar in vatten genom näsan när han badar. Det rensar bra säger han....
Lycka till
Citera
2005-09-28, 12:10
Medlem
om du får tag på eller fixar en egen kanna -->

0,5 liter ljummet vatten
1 tsk salt (den utan jod)
någon droppe matolja

rensar näsan riktigt bra om man är förkyld t.ex

Citera
2005-09-28, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marulk
Nån som använder en sån ?

Jag kom att tänka på hur äckligt det egentligen är med näsan, insidan av den är ju en av de ställen på kroppen som man aldrig tvättar och ändå sitter "luktkörtlarna" där.

Tror att det skulle kännas uppfriskande och hygieniskt att köra en nässköljning emellanåt.
Någon som provat ?

Jag använder nässköljare, jag har totalt förstört mina slemhinnor med nässpray (varning för det för övrigt)

Hur bra som helst, lite koksalt lösning bara och en droppe olja som är nämnt ovan.
Jag köpte min gamla stans krukmakeri..
http://www.krukmakeri.50megs.com/

bild : http://www.krukmakeri.50megs.com/img2.gif

Jag har en blå
Citera
2005-09-29, 00:49
Medlem
Marulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
kroppen tvättar näsan själv. slemhinnor kallas det.

jag kör inte upp en duschslang och spolar rent i min vagina heller, det sköter mina slemhinnor.

mycket ondögigt att göra bara för sakens skull.

Men det är ju skillnad på könsorgan och näsan, under förhuden tvättar jag mig aldrig, det hålls ju rent med slemhinnor, näsan är en helt annan femma

Efter att ha läst alla inlägg i den här tråden har jag bestämt mig för att köpa en nässköljare.
Citera
2005-09-29, 01:11
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Men det är ju skillnad på könsorgan och näsan, under förhuden tvättar jag mig aldrig, det hålls ju rent med slemhinnor, näsan är en helt annan femma

Efter att ha läst alla inlägg i den här tråden har jag bestämt mig för att köpa en nässköljare.
under förhuden har du inge slemhinnor...där behöver du tvätta dig.

en näsa likaså, sköljar är bara användabart om man har rejäla problem , tex vid pollenbesvär eller om man har fel på sina slemhinnor.
Citera
2005-09-30, 10:30
Medlem
Better_Halfs avatar
Citat:
under förhuden tvättar jag mig aldrig

eeew.
Citera
2005-09-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pukalo
Jag använder nässköljare, jag har totalt förstört mina slemhinnor med nässpray (varning för det för övrigt)

Hur bra som helst, lite koksalt lösning bara och en droppe olja som är nämnt ovan.
Jag köpte min gamla stans krukmakeri..
http://www.krukmakeri.50megs.com/

bild : http://www.krukmakeri.50megs.com/img2.gif

Jag har en blå

Bra att du tar upp det där med nässprayer och att du varnar för dom. Var hos en läkare för ett par veckor sen för bihålorna och han varnade också för alla moderna nässprayer eftersom dom vid regelbunden användning torkar ut slemhinnorna och man blir mer eller mindre beroende av sånt skit. Förutom en kur pencillin så tipsade han mig om en ny spray som bara innehåller koksaltlösning. Annars så finns ju dom gammaldags knepen, dvs en bunke vatten med antingen koksalt eller Vademecum och så sitter man där några minter med en handduk över huvudet och andas in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in