Flashback bygger pepparkakshus!
2015-02-10, 14:09
Medlem
Pa1n0fD3aThs avatar
Hejsan Flashbackare!

Köpte mig en ny MBPr 13'' i julas då mig gamla var slö och trött. Har nu dom senaste dagarna märkt att fläkten surrar ovanligt högt utan större anledning. Kollar netflix och youtube en heldel och kan då förstå om fläkten drar igång men när jag slösurfar eller skriver på datorn anser jag att den borde vara knäpptyst?
Kan jag göra något åt detta eller är det bara att leva med det?
Dessutom har jag märkt att batteritiden har minskat iochmed att fläktproblemet dök upp. Finns det möjligtvis ett samband däremellan?
Citera
2015-02-10, 14:12
Medlem
tzjs avatar
Antagligen flash som ballar ur. Titta i programmet aktivitetskontroll efter processer som suger energi från datorn.
Citera
2015-02-10, 14:12
Medlem
Om den är nyligen köpt så bör väl garantin fortfarande gälla. Troligen något hårdvarufel då dessa problem med överhettning normalt brukar visa sig efter att laptopen haft några år på nacken.
Citera
2015-02-10, 14:22
Medlem
Pa1n0fD3aThs avatar
Avlutade några "google chrome helper" och fläktarna slutade snurra
Är lite osäker att tvångsavsluta för mycket för att inte pajja någonting, eller är det bara jag som är nojig?

På tal om garanti. När jag köpte datorn köpte jag även försäkring på 3 år eller var det var. Måste jag aktivera detta på något sätt eller är det bara att köra så gäller den? Har datorn mycket i skolan där stöldrisken är högre än hemma så tänkte att det kunde vara bra att ha
Citera
2015-02-10, 16:25
Medlem
Scraps avatar
Så är min också när jag kollar på Viaplay. Skiten kräver Silverlight och det står att det snor 120% av processorn. Något skumt är det i alla fall med det programmet..
Citera
2015-02-10, 17:27
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa1n0fD3aTh
Är lite osäker att tvångsavsluta för mycket för att inte pajja någonting, eller är det bara jag som är nojig?

På tal om garanti. När jag köpte datorn köpte jag även försäkring på 3 år eller var det var. Måste jag aktivera detta på något sätt eller är det bara att köra så gäller den? Har datorn mycket i skolan där stöldrisken är högre än hemma så tänkte att det kunde vara bra att ha

Det är bara du som är nojig. Moderna filsystem är väldigt robusta, det är i princip omöjligt att fucka dem för att man dödade ett program som hade nån fil öppen för r/w eller nåt i den stilen.

Gällande försäkringen är det väl allra bäst att du kollar villkoren direkt på försäkringsbolagets hemsida istället för att be folk här att spekulera i saken. Om du fortfarande är osäker efter att ha gjort det kan du ju panga iväg ett mail och fråga dem
Citera
2015-02-10, 18:52
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa1n0fD3aTh

Om du menar AppleCare (3-årig förlängd garanti) så var det i alla fall så förr att man vart tvungen att aktivera det inom ett år, annars förlorade man det. Kolla om det följer med en kod i papprena. I så fall måste du logga in med ditt apple-id och registrera din maskin och ditt applecare.

Observera dock att AppleCare INTE är en försäkring. Den gäller bara fabrikationsfel och sådant. Skulle du tappa datorn i golvet eller spilla vätska på den så måste du ha en drulleförsäkring. Kolla med ditt försäkringsbolag om du har drulleförsäkring. Det skulle jag vilja säga är viktigare än en förlängd garanti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in