• 2
  • 3
2015-04-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perisoreus
Jag har råkat ut för ett återbetalningskrav från Försäkringskassan som gör mig högst upprörd. Ursprungliga brevet fick jag i januari, men jag överklagade straffavgiften. I dag kom emellertid beslut om att "det inte framkommit några särskilda skäl för dig att inte betala skulden". Detta har hänt:

-Jag fick bostadsbidrag som student under våren 2013, sammanlagt 4000 kr. Jag meddelade när jag slutade studera och flyttade hem att jag inte längre behöver bidraget, så det slutade att betalas ut.

-Under sommaren sommarjobbade jag litet och i oktober fick jag tillsvidareanställning som jag visste skulle påverka min inkomst så pass mycket, att bostadsbidraget skulle kunna påverkas. Jag ringde Försäkringskassan genast i oktober och bad om att få anmäla ny inkomst för att det skulle kunna påverka om jag behöver betala tillbaka. Handläggaren i telefonen vägrade dock ta emot min anmälan: hon tjatade bara att "du får ju inget bostadsbidrag längre" (jag hade ju slutat få det till sommaren). Jag försökte upplysa henne om att inkomsterna under helåret påverkar bostadsbidraget och att jag därför ville anmäla en ändring av inkomst så att jag vet om jag behöver betala tillbaka pengar, men hon vägrade fortsatt att ta emot uppgiften och sade att inkomständringen inte spelar någon roll.

-Efter samtalet anade jag ugglor i mossen, så jag skrev ett e-brev till Försäkringskassan, men de sade att man inte kan anmäla inkomständringar via e-brev. Således sände jag dem ett pappersbrev med min inkomständring, som jag inte fick svar på.

-Nu har jag fått ett krav på att betala tillbaka hela beloppet 4000 kr + avgift 112 kr. Att jag fått för mycket bostadsbidrag är jag med på och betalar gärna tillbaka det, men denna straffavgift vänder jag mig emot eftersom jag anser att jag gjort allt som man kan förvänta sig, men att Försäkringskassan lagt fingrarna i öronen och vägrat ta upp min ändrade inkomst.

Kan detta anses vara ett undantagsfall där jag inte behöver betala?

Det kan jag inte tänka mig.. det framgick väl ändå i det papper du bör ha fått när du slutade ha bostadsbidrag att du kunde göra en förtida inbetalning..?
112 kr kan väl inte vara värt att bråka över ens..?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in