2015-02-10, 13:50
Medlem
playmates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodgroda
Jag tror du kan välja själv vad du ska betala per månad, så det ska nog inte vara några problem att betala medans du studerar.

Okej. Studielånet har ju höjts nu så varför inte betala en skuld med ett lån, känns bra
Citera
2015-02-10, 15:27
Medlem
Passepartouts avatar
Du kan absolut överklaga beslutet, det ska göras inom tiden som står på beskedet.

Undantagsfall kan vara om du inte har förstått att du har fått för mycket bostadsbidrag, om du är psykiskt sjuk och det har påverkat din förståelse. Nu hittar jag inte lagparagrafen för detta, men jag vet att den finns och att du ska hänvisa till § si och så när du överklagar.

Ett annat skäl att efterskänka skulden är om det är helt uppenbart att det raserar din ekonomi så att du måste söka socialbidrag (kommer inte heller här ihåg lagutrymmet, men jag hjälpte en person att överklaga och det godkändes av FK).

Kontakta FK och be dem att tala om vilken lag som gäller i undantagsfall (har för mig att det är två olika). Har inte möjlighet att rota fram lag och paragraf just nu. Kanske du kan lägga frågan i juridikforumet och få ett utförligare svar där?

Edit: Sänd in överklagan och skriv att du kommer att komplettera (om tiden är knapp), det viktigaste är att få in den i rätt tid.
Senast redigerad av Passepartout 2015-02-10 kl. 15:30.
Citera
2015-02-11, 00:43
Medlem
Hur räknar man ut sin "förmögenhet" som dom skriver om på pappret?

Förstår inte alls hur jag kan bli återbetalningsskyldig för detta, jag hade CSN jan-maj, soc mellan juni-aug och sedan lön från augusti och fram över (75% ca 10.000-12.000 efter skatt)

Bostadsbidraget fick jag 1.300 av i Jan -> okt (anmälde att jag inte behövde det längre)

När jag anmälde min förhöjda inkomst så bad jag DOM göra beräkningarna och frågade om jag blev tvungen att betala tillbaka något. "Nej då, det behöver du inte göra" svarade dom då.

Nu har jag fått ett krav på 7.500.. jag har fan inte råd att betala detta, vad ska jag göra? Hur räknar man på detta? Jag orkar fan inte med alla dessa jävla utgifter hela tiden, CSN återbetalning, inkasso, tandläkare, sjukvård och nu detta? jag orkar fan inte längre
Citera
2015-02-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bckash
Hur räknar man ut sin "förmögenhet" som dom skriver om på pappret?

Förstår inte alls hur jag kan bli återbetalningsskyldig för detta, jag hade CSN jan-maj, soc mellan juni-aug och sedan lön från augusti och fram över (75% ca 10.000-12.000 efter skatt)

Bostadsbidraget fick jag 1.300 av i Jan -> okt (anmälde att jag inte behövde det längre)

När jag anmälde min förhöjda inkomst så bad jag DOM göra beräkningarna och frågade om jag blev tvungen att betala tillbaka något. "Nej då, det behöver du inte göra" svarade dom då.

Nu har jag fått ett krav på 7.500.. jag har fan inte råd att betala detta, vad ska jag göra? Hur räknar man på detta? Jag orkar fan inte med alla dessa jävla utgifter hela tiden, CSN återbetalning, inkasso, tandläkare, sjukvård och nu detta? jag orkar fan inte längre

Har du också samma problem som playmate?

Det låter tufft, men ring och prata med en handläggare, det funkar alltid.
Citera
2015-02-11, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilhelmKryss
Har du också samma problem som playmate?

Det låter tufft, men ring och prata med en handläggare, det funkar alltid.

Nej, det hjälpte inte ett smack.

Den jag prata med var så jävla nonchalant och "kunde inte svara på" de flesta av mina frågor.

La ansvaret helt och hållet på mig, men att försäkringskassan i staden "hjälpte" mig fylla i samt gav knapphändig information om vad som gäller tog hon ingen hänsyn till i huvudtaget.

Man går väl till FK för att få hjälp, inte för att bli stjälpt 2 år senare?

Bästa citatet "Men vi kan ju inte veta hur mycket du tjänar på ett år", men jag ska tydligen veta det? Jävla lurendrejeri hela bidraget, rekommenderar ingen att skaffa detta.
Citera
2015-02-13, 19:17
Medlem
Saandros avatar
Fick också det där brevet till min förvåning. Det var ändå 1½ år sedan jag fick Bostadsbidrag. Jag ska betala tillbaka 12000.. Jag fattar noll. Det står att jag tjänade 100.000 under 2013. Vilket inte kan stämma. Jag gick på soc fyra första månaderna 2013. Den enda inkomsten jag hade var bostadsbidraget. Sedan under sommaren fick jag ett sommarjobb som gav mig runt 20.000 efter skatt. Efter sommaren till 2014 tjänade jag runt 38.000 (räknade lönespec). Jag får det till att jag tjänade MAX 63.000kr under 2013. Har också för mig att bidraget slutade under sommaren..

Hur räknar de inkomstperioder? 1 Januari - 31 dec eller annorlunda?
Citera
2015-02-13, 21:03
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Fick också det där brevet till min förvåning. Det var ändå 1½ år sedan jag fick Bostadsbidrag. Jag ska betala tillbaka 12000.. Jag fattar noll. Det står att jag tjänade 100.000 under 2013. Vilket inte kan stämma. Jag gick på soc fyra första månaderna 2013. Den enda inkomsten jag hade var bostadsbidraget. Sedan under sommaren fick jag ett sommarjobb som gav mig runt 20.000 efter skatt. Efter sommaren till 2014 tjänade jag runt 38.000 (räknade lönespec). Jag får det till att jag tjänade MAX 63.000kr under 2013. Har också för mig att bidraget slutade under sommaren..

Hur räknar de inkomstperioder? 1 Januari - 31 dec eller annorlunda?

Ringde till de och fick bekräftat att det stämmer i mitt fall. Fick bidrag 9 månader. 9x1300=11700. Jag gick på soc fyra månader men de tar inte bort 4 månader då jag tyckte det var befogat att få bidraget. Damen jag pratade sa själv att systemet är väldigt konstigt. Soc tvingar en att söka bostadsbidrag för att få stöd för dem. Vilket är konstigt enligt försäkringskassan. Då man kommer bli återbetalningsskyldig senare om man får en inkomst (vilket tanken är). Jag frågade henne om det skulle vara bättre om jag inte jobbade alls under 2013. "Ja, ne, jo, du skulle ju inte behöva betala tillbaka då"

Nåja. Jag fick en betalningsplan som jag är nöjd med. Trevlig helg.
Citera
2015-02-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Du kan absolut överklaga beslutet, det ska göras inom tiden som står på beskedet.

Undantagsfall kan vara om du inte har förstått att du har fått för mycket bostadsbidrag, om du är psykiskt sjuk och det har påverkat din förståelse. Nu hittar jag inte lagparagrafen för detta, men jag vet att den finns och att du ska hänvisa till § si och så när du överklagar.

Ett annat skäl att efterskänka skulden är om det är helt uppenbart att det raserar din ekonomi så att du måste söka socialbidrag (kommer inte heller här ihåg lagutrymmet, men jag hjälpte en person att överklaga och det godkändes av FK).

Kontakta FK och be dem att tala om vilken lag som gäller i undantagsfall (har för mig att det är två olika). Har inte möjlighet att rota fram lag och paragraf just nu. Kanske du kan lägga frågan i juridikforumet och få ett utförligare svar där?

Edit: Sänd in överklagan och skriv att du kommer att komplettera (om tiden är knapp), det viktigaste är att få in den i rätt tid.

För bostadsbidrag krävs dock att man anmält ändrade förhållanden, eller att man inte greppat att ändrade förhållanden skulle anmälas (man skriver under vid ansökan om att man förstår att man måste anmäla ändrade förhållanden) för att man överhuvudtaget ska komma så långt att eftergiften prövas.. Hittade inte lagstödet för det där just nu dock.

TS: Kontakta FK och be om en avbetalnignsplan på 200 spänn i månaden så löser det sig nog
Citera
2015-02-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Ringde till de och fick bekräftat att det stämmer i mitt fall. Fick bidrag 9 månader. 9x1300=11700. Jag gick på soc fyra månader men de tar inte bort 4 månader då jag tyckte det var befogat att få bidraget. Damen jag pratade sa själv att systemet är väldigt konstigt. Soc tvingar en att söka bostadsbidrag för att få stöd för dem. Vilket är konstigt enligt försäkringskassan. Då man kommer bli återbetalningsskyldig senare om man får en inkomst (vilket tanken är). Jag frågade henne om det skulle vara bättre om jag inte jobbade alls under 2013. "Ja, ne, jo, du skulle ju inte behöva betala tillbaka då"

Nåja. Jag fick en betalningsplan som jag är nöjd med. Trevlig helg.

Du har nog lämnat ett förslag till betalningsplan som du är nöjd med. Förstår jag inte FKs bostadsbidragssida på Facebook fel så har inte själva kravbesluten gått ut ännu, och då finns det ju ingen skuld som man kan godkänna någon plan på.. du får nog besked om planen gick vägen eller ej efter du fått inbetalningskortet
Citera
2015-04-14, 18:26
Medlem
Perisoreuss avatar
Jag har råkat ut för ett återbetalningskrav från Försäkringskassan som gör mig högst upprörd. Ursprungliga brevet fick jag i januari, men jag överklagade straffavgiften. I dag kom emellertid beslut om att "det inte framkommit några särskilda skäl för dig att inte betala skulden". Detta har hänt:

-Jag fick bostadsbidrag som student under våren 2013, sammanlagt 4000 kr. Jag meddelade när jag slutade studera och flyttade hem att jag inte längre behöver bidraget, så det slutade att betalas ut.

-Under sommaren sommarjobbade jag litet och i oktober fick jag tillsvidareanställning som jag visste skulle påverka min inkomst så pass mycket, att bostadsbidraget skulle kunna påverkas. Jag ringde Försäkringskassan genast i oktober och bad om att få anmäla ny inkomst för att det skulle kunna påverka om jag behöver betala tillbaka. Handläggaren i telefonen vägrade dock ta emot min anmälan: hon tjatade bara att "du får ju inget bostadsbidrag längre" (jag hade ju slutat få det till sommaren). Jag försökte upplysa henne om att inkomsterna under helåret påverkar bostadsbidraget och att jag därför ville anmäla en ändring av inkomst så att jag vet om jag behöver betala tillbaka pengar, men hon vägrade fortsatt att ta emot uppgiften och sade att inkomständringen inte spelar någon roll.

-Efter samtalet anade jag ugglor i mossen, så jag skrev ett e-brev till Försäkringskassan, men de sade att man inte kan anmäla inkomständringar via e-brev. Således sände jag dem ett pappersbrev med min inkomständring, som jag inte fick svar på.

-Nu har jag fått ett krav på att betala tillbaka hela beloppet 4000 kr + avgift 112 kr. Att jag fått för mycket bostadsbidrag är jag med på och betalar gärna tillbaka det, men denna straffavgift vänder jag mig emot eftersom jag anser att jag gjort allt som man kan förvänta sig, men att Försäkringskassan lagt fingrarna i öronen och vägrat ta upp min ändrade inkomst.

Kan detta anses vara ett undantagsfall där jag inte behöver betala?
Citera
2015-04-14, 18:34
Medlem
Om du legat på sjukhus eller dödsfall närstående typ sambo,annars bara till att betala för dom skickar det jäkla snabbt till kronofogden,samt avbetalning när du skall studera nej du betala på två kanske tre gånger att de går med på
Citera
2015-04-14, 18:39
Medlem
Såg du skrev du jobbat men de godkänner tyvär bara skriftlig ändring av inkomst skulder,eller genom bank id på inloggad försäkrkassa tyvär får du nog bita i sura äpplet och betala
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in