2016-06-07, 12:44
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
"Vänligen notera att regel 1.06 gäller."

Det är givetvis lätt att ta reda på vilket konto det gäller, och citera från det, men då avslöjar man ju vem användaren är.
jag visste inte att det rörde sig om en användare på flashback, men att citera några saker han skrivit hade inte varit att bryta mot några regler. vad vore tråden annars?

jag har hittat nu i alla fall.
Citera
2016-06-08, 17:51
Medlem
Gustafsson har inte hela bilden för att förstå hela situationen???

Kunde han inte hänvisa till någon som kunde det då??

Sen borde väl en uppföljning om hur den säkerhetsklassade tjänsten på Säpo fungerat?

Citat:
Expressen kan nu avslöja att han tillträdde en säkerhetsklassad tjänst på Säpo bara några veckor efter att han anonymt spridit budskapet att svenskar kan få beväpna sig mot "invandrarbrottslighet" från "undermänniskogrupper".
– Vad som avser mina eventuella tidigare anställningar så har jag absolut inga kommentarer att göra överhuvudtaget, säger Joel Ankar, som nu tvingas lämna sitt jobb för SD.

Citat:
Trots att Ankar alltså inför flera kolleger nere i Bryssel och i ett personligt brev till Mattias Karlsson och Richard Jomshof medgett att han stod bakom Flashbackkontot så blev strategin att i stället försöka så tvivel om vem som skrivit kommentarerna.
Citat:

Expressen har också tagit del av material som visar hur Sverigedemokraterna genom Henrik Gustafsson ville lägga munkavle på det brittiska partiet UKIP som leder partigruppen EFDD där SD ingår. Samma dag som Ankar hade blivit konfronterad - och Gustafsson redogjort för Ankars rasistiska kommentarer för partiledningen - skrev han till UKIP:aren Hermann Kelly, som är EFDD:s presschef i EU-parlamentet:

"If you get questions regarding Joel or the other people in the Swedish democrats, a good think to stick with would be something like this: We don´t know what has been written, we don´t know if whatever it regards is true, but what we do know is that Sweden Democrats in times like this, always is very clear in how the handle the mather, and for that they got our support."

Men i mejlet till UKIP berättade inte Gustafsson om "judesvin"- eller "niggrer"-kommentarerna som Ankar listat för honom.

Citat:
När Expressen söker Henrik Gustafsson så ringer i stället partiets presschef Henrik Vinge upp för att meddela att han bestämt att Gustafsson inte ska få intervjuas på telefon. Svaren ska i stället lämnas via mejl.

Men när Expressen mejlar Gustafsson svarar han att han inte tänker svara på frågorna eftersom man, enligt honom, "saknar hela bilden i form av kompletterade telefonsamtal och möten, vilket är nödvändigt för att förstå hela situationen." När Expressen ber honom beskriva "hela situationen" så svarar han inte alls.

En dryg vecka efter att Expressen konfronterat Kristina Winberg med materialet om Joel Ankar kom beskedet att han får sluta jobba för SD. Partiets presschef Henrik Vinge skriver i ett mejl att Ankar "tjänstgör inte längre på vårt Brysselkansli":

"Joel Ankar är formellt inte anställd av Sverigedemokraterna utan av Europaparlamentet. Vi vände oss till dem redan 2015 för att be dem avsluta anställningen. De avslog vår begäran. Idag pågår en förnyad process för att förmå Europaparlamentet att ändra sitt beslut."

Expressen har upprepade gånger sökt Hermann Kelly från UKIP som är pressansvarig för partigruppen EFDD i EU-parlamentet.
http://www.expressen.se/nyheter/skan...-morkas-av-sd/
Citera
2016-06-08, 20:13
Medlem
JustZlatans avatar
Jag förstår inte. Var han en SÄPO-infiltratör i SD?
Citera
2016-06-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Uppriktigt sagt fattar inte jag det heller. Kanske han var SD-inflitratör i Säpo?

Men han verkar ju inte jobba kvar så där helt plötsligt och varför SD har agerat som de gjort om de haft hans erkännande att skriva om att kasta negerungar från lastbildsflak med hötjugor eller vad det var fattar jag inte heller.
Citera
2016-06-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Det tror jag inte. Han arbetade tidigare tydligen som handläggare på SÄPO i deras desk. Vid tiden skrev han tydligen lite inlägg här om negrer, undermänniskor och annat. Vet inte riktigt vad Expressen vill komma med sitt "gräv". Är det så att de tycker att SÄPO skall börja med ett politisk åsiktsregister igen eller?

Naturligtvis vill de nog få det som om att alla rasister är onda människor och kan därför inte göra ett normalt jobb. Vi har redan haft politisk åsiktspolis och det gick inte så bra, inget kommer troligen bli bättre av att de istället för att registrera kommunister börjar registrera nazister, rasister eller vad de nu vill kallas - det verkar ju EXPO och RG sköta istället. I vilket fall som helst ligger det nog snarast på Expressen att bevisa att hans åsikter hade en negativ inverkan på hans arbete istället för att i vanlig ordning bara insinuera en massa trams - men de lär inte kunna eller vilja göra det.

Var han en infiltratör från SÄPO? Tveksamt. Då skulle han nog inte blivit pol.sek. nere i Bryssel utan istället satts på en tjänst i Stockholm. Om SÄPO hade skickat en infiltratör in i SD riks i Stockholm och det avslöjades hade de nog varit tvungna att stänga ner verksamheten - de skulle nog inte överleva skandalen av att infiltrera ett riksdagsparti. Om han sedan blir avslöjad då av EXPO/Researchgruppen/Expressen så var han tydligen inte en speciellt bra infiltratör.

Vad jag vill minnas finns inte någon fråga i säkerhetssamtalet om man är en rasist på Flashback eller inom andra sociala medier - det finns vanligen nu en fråga om "exponering på internet". Men det betyder inte att man inte på Flashback får tycka att negrer är undermänniskor eller vad det nu må ha varit han skrivit. Att vara rasist är förövrigt inte olagligt eller kriminellt även om Expressen säkert önskade det så det hela faller lite på eget grepp, i sedvanlig ordning.
Citera
2016-06-09, 15:32
Medlem
Om SD fortfarande inte kan ta avstånd och förklara situationen trots att Joel Ankar inte längre ska få jobba för partiet så undrar man vad som döljer sig mer kring detta?

SD verkar alltså tjäna på att inte uttala sig alls.

Vad finns mer dolt under stenen här tror ni?

Citat:
I förra veckan meddelade Sverigedemokraterna att Joel Ankar inte längre ska få jobba för partiet i EU-parlamentet. Expressen har efter det beskedet sökt en kommentar från Ankar om att han sparkas från partiet.

Citat:
I ett mejl till Expressen skriver han under onsdagen:
"Jag förnekar att jag ska ha skrivit de ifrågavarande kommentarerna på Flashback."
När Expressen då frågar hur han kommenterar att han inför flera partikamrater medgett att han står bakom Flashbackkommentarerna så svarar han inte. Han svarar inte heller på den upprepade frågan om hur han ser på att han inte längre kommer att få jobba för SD i EU-parlamentet.

Citat:
Från Säpo är det fortfarande locket på om den tidigare anställde Joel Ankar - som skrev om "niggrer", "judesvin" och "arabsvin" anonymt på Flashback.
Efter Expressens avslöjande vill myndigheten inte svara på frågor om Ankar - inte ens om hans rasism är förenlig med ett jobb på Säpo.

Citat:
Joel Ankar beskriver själv sin roll på Säpo som "spindeln i nätet" och att han bedömt och inhämtat material ur personuppgiftsperspektiv och behandlat underrättelseinformation för att öka myndighetens operativa förmåga.
http://www.expressen.se/nyheter/sapo...om-joel-ankar/
Citera
2016-06-09, 15:35
Medlem
Varför är denna tråd fullproppad med inlägg som är över 1 år gamla som alla förklarar att han fick sparken för över 1 år sen?
Citera
2016-06-09, 16:07
Medlem
Extasiss avatar
Har för mig att det är mer eller mindre omöjligt att sparka nån på Ankars position och få en ersättare. Kan inte det där närmare men har för mig att det skrivits tidigare här på flashback.

Expressen borde ju rimligtvis dreva mot EP istället.
Citera
2016-06-09, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extasis
Har för mig att det är mer eller mindre omöjligt att sparka nån på Ankars position och få en ersättare. Kan inte det där närmare men har för mig att det skrivits tidigare här på flashback.

Expressen borde ju rimligtvis dreva mot EP istället.

Men SD har ju för en vecka meddelat att han sparkats från partiet och att han inte längre ska jobba för dem i EU.

Det konstigt att detta händer och SD säger att de inte har någon helhetsbild kring detta
Citera
2016-06-09, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Varför är denna tråd fullproppad med inlägg som är över 1 år gamla som alla förklarar att han fick sparken för över 1 år sen?

Kristina sa först att han skulle få sparken för länge sen men sen så tog hon tillbaka det ganska omgående så därför ser det ut som om han fick sparken för länge sen.

Men nu verkar något annat ha hänt då Expres sen visar på att SD-toppar visste vad han skrivit på Flashback för att Joel erkänt det i mejl till dem.

Och det verkar då som om de pratade sig samman om att inte låtsas om att Joel erkänt detta till dem.
Citera
2016-06-10, 10:05
Medlem
Wilhelm Ankar är tydligen hans namn nu!

Judehat spelar ingen roll
Åter påminns vi om Joel Ankar (numera Wilhelm Ankar), den SD-tjänsteman i Europaparlamentet som på Flashback kallat olika personer för "judesvin",

Det har alltså inte skett. Nu lovar SD igen att Ankar ska sluta.Expressen presenterade i onsdags en utförlig kartläggning av hur olika fraträdande partiföreträdare försökt prata sig bort Ankars antisemitism och rasism. men det framgår också att Ankar haft uppdrag för Säpo!

Vet inte alls om media fått detta rätt?

På ratsit finns en Wilhelm Ankar 31 år men är det verkligen Joel?
Senast redigerad av wilker 2016-06-10 kl. 10:10.
Citera
2016-06-16, 16:15
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Har han skrivit hatiskt eller kritiskt??
En viss skillnad.

Döm själv: Han använde ord som t.ex. "judesvinet", "Jude-Jerzy" "krokiga judegubbar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in