• 1
  • 2
2015-02-10, 09:14
Medlem
memrixs avatar
Tjenare! Jag funderar på att starta ett aktiebolag och låta det ligga passivt tills jag behöver det. Hur mycket kostar det per år att ha en AB ligga passivt. Inga utgifter eller inkomster.

Tacksam för svar

/m
Citera
2015-02-10, 09:21
Medlem
inte helt säker men det bör väl inte kosta mer än vad årsredovisningen kostar? dock kostar det väl 100k att starta upp?
Citera
2015-02-10, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zareem
inte helt säker men det bör väl inte kosta mer än vad årsredovisningen kostar? dock kostar det väl 100k att starta upp?

Det är ändrat till 50kkr.
Citera
2015-02-10, 10:01
Medlem
Antivalents avatar
Det kostar ingenting, däremot måste du 50kkr i kapital i bolaget vid bokslut.
Citera
2015-02-10, 10:42
Medlem
I och med att revisionsplikten är borttagen för små företag så har du i princip inga kostnader alls för ett bolag utan verksamhet. Dock måste du fortfarande upprätta och skicka in årsredovisning till Bolagsverket samt deklaration till Skatteverket. Förutsatt att du kan göra dessa själv så är det ingen kostnad (utöver din egen tid).

Värt att nämna är att ur myndigheternas perspektiv finns det inget sådant som "passivt" eller "vilande" bolag. Att indikera ett bolag som "vilande" är mera ur informationssynpunkt. Du måste som sagt fortfarande deklarera och skicka in årsredovisning. Dock kommer Skatteverket sannolikt vilja att du avregistrerar dig för moms och F-skatt (om du var registrerad sedan tidigare).
Citera
2015-02-10, 14:11
Medlem
joceks avatar
Tänk på att om du är fåmansföretagsägare till ett aktivt AB så är du per definition "anställd" och är därför delvis utanför de sociala trygghetssystemen. Du får ingen a-kassa, får betala din egen sjuklön de första två veckornas sjukdom osv.

Du kan dock anmäla bolaget som "vilande" på AF (detta kan göras en gång totalt, dumt att slösa bort detta initialt).

Så själva bolaget kostar ingenting, men dess existens kan ha andra ekonomiska påverkningar för dig personligen.
Citera
2015-02-10, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Tänk på att om du är fåmansföretagsägare till ett aktivt AB så är du per definition "anställd" och är därför delvis utanför de sociala trygghetssystemen. Du får ingen a-kassa, får betala din egen sjuklön de första två veckornas sjukdom osv.

Du kan dock anmäla bolaget som "vilande" på AF (detta kan göras en gång totalt, dumt att slösa bort detta initialt).

Så själva bolaget kostar ingenting, men dess existens kan ha andra ekonomiska påverkningar för dig personligen.

Det kostar som nån ovan sa 50 000skr i aktiekapital, kostnaden för registrering hos bolagsverket ca 1000skr, Banken tar en summa för registrering av kontot och för upprättandet av bankintyget vilket kanske landar på en tusenlapp till, så i runda slängar 52-53tkr 1a året.

Min fråga är varför du ska starta ett AB för att ha det passivt, är det inte bättre att starta upp den när du behöver bolaget istället, tar ca 1 vecka om du gör allt själv på verksamt.se
Citera
2015-02-10, 23:28
Medlem
joceks avatar
Nu är jag kanske petig men de (minst) 50k som skall in som aktiekapital initialt är ingen "kostnad" för grundaren då pengarna/apportegendomen inte är förbrukade på något vis; ett bättre ord kanske är "utlåning", som säkerhet får ägaren bolagets aktier.

Om sedan VD/ägare/styrelse (=samma person?) driver bolaget i konkurs så aktierna blir värdelösa så håller jag med om att de 50k blev en kostnad (dock avdragsgill som kapitalförlust)
Citera
2015-02-11, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Nu är jag kanske petig men de (minst) 50k som skall in som aktiekapital initialt är ingen "kostnad" för grundaren då pengarna/apportegendomen inte är förbrukade på något vis; ett bättre ord kanske är "utlåning", som säkerhet får ägaren bolagets aktier.

Om sedan VD/ägare/styrelse (=samma person?) driver bolaget i konkurs så aktierna blir värdelösa så håller jag med om att de 50k blev en kostnad (dock avdragsgill som kapitalförlust)

Om du nu tar dina privata pengar och lägger in i ett AB så är det en privat kostnad för du har inte pengarna tillgängliga "privat" längre.
Citera
2015-02-11, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
Om du nu tar dina privata pengar och lägger in i ett AB så är det en privat kostnad för du har inte pengarna tillgängliga "privat" längre.

En investering är aldrig en kostnad. Om du låser pengar på ett hör räntekostnaden i 24 månader för att få högre avkastning har du inte en kostnad även om du inte har pengarna tillgängliga.
Citera
2015-02-11, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
En investering är aldrig en kostnad. Om du låser pengar på ett hör räntekostnaden i 24 månader för att få högre avkastning har du inte en kostnad även om du inte har pengarna tillgängliga.

Beror lite på hur man ser på det, i detta fallet låser han pengarna i ett AB som han ska ha vilande, då ser i alla fall jag det som en privat kostnad, för ett AB som är vilande ger inga intäkter.
Citera
2015-02-11, 08:47
Medlem
HarryHotters avatar
Man får skilja på kostnader och utgifter.

Att satsa 50k i aktiekapital är en utgift - men ingen kostnad. Man har en motsvarande tillgång i form av aktierna. Först om bolaget går i konkurs, och aktierna blir värdelösa, kan man prata om att det är en kostnad.

Som sagts tidigare finns det inga löpande kostnader förknippade med att ha ett AB i Sverige, om man valt att inte ha revisor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in