2015-02-10, 02:40
Medlem
Jag är nybörjare vad gäller träning. Jag tränar 7 dagar i veckan eftersom jag trivs med att träna. Hur som helst så verkar det som att jag har gått upp 3-4 kg under perioden jag har tränat (har tränat i 3a månader). Har fått väldigt bra resultat på väldigt kort tid (genetiskt, och bra kost). Äter verkligen inte över 2500 kcal om dagen, hur i helvete har jag kunnat gå upp 3-4 kg? Har jag gått upp i vikt pga. musklerna eller fetma? Förstår inte. Jag är smal egentligen, men ja, jag ville behålla min vikt som jag hade innan träningen.

Vad är det jag inte hänger med på?
Citera
2015-02-10, 02:54
Medlem
Zaco666s avatar
Muskler väger i regel mer än fett så din viktuppgång beror nog helt enkelt på att du fått mer muskelmassa. Det är helt normalt att man går upp i vikt vid styrketräning så du behöver inte vara orolig för det. Fick själv en chock efter jag ställde mig på vågen efter ett par månader av lyftande. Men så länge vikten består av muskelmassa är det väl inga större problem!
Se bara till att äta regelbundet och släng gärna in kvarg mellan varven så får du bra resultat! Det jobbiga kommer när man ska börja deffa...inte kul! Men koncentrera dig på att bygga först! Lycka till!
Citera
2015-02-10, 07:50
Medlem
Man får ju alltid ta folk som påstår något om vikten med en nypa salt då det aldrig stämmer.

Min första tanke var dock att du kanske har gått upp i vikt och att du är så ung att du fortfarande växer naturligt. Att man går upp i vikt av styrketräning är annars ganska naturligt.

Har du inga före-bilder eller någon kunnig som vägt dig så har du ju inga bra siffror att dra slutsatser från kan jag tycka.
Citera
2015-02-10, 09:04
Medlem
Mr.Majestics avatar
Vatten
Citera
2015-02-10, 11:13
Medlem
Killer-queens avatar
En blandning – håller mer vätska, lagt på dig fett och muskler. Det är helt normalt med en intital stor viktökning när nybörjare börjar träna, men det planar ganska snabbt ut.
Citera
2015-02-10, 11:22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
En blandning – håller mer vätska, lagt på dig fett och muskler. Det är helt normalt med en intital stor viktökning när nybörjare börjar träna, men det planar ganska snabbt ut.
Håller med till hundra procent. Tror själv jag ökade 5 kg på lika många månader när jag började träna som 17-åring. Ökade även kapacitet med att lyfta tungt med säkert 50-60 procent under denna tid endast genom vana, bättre teknik och givetvis att jag blev lite starkare. Det går väldigt snabbt när man börjar träna styrketräning första gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in