2015-02-09, 17:37
Medlem
Jag studerar på universitet i Stockholm men bor i en annan stad så jag pendlar med SJ några gånger per vecka. Jag vet att om man jobbar i en annan ort finns det möjlighet att få avdrag när man deklarerar men hur är det när man studerar?
Citera
2015-02-09, 18:00
Medlem
Har ingen koll egentligen men ganska säker på att det inte går att göra avdrag för studier. Avdrag brukar ju gälla för sånt som genererar inkomster och därmed skatteintäkter.

Men lär väl gå att hitta på Skatteverkets hemsida annars? Du skulle kunna maila dem också, det har jag gjort och fått svar ganska snabbt när jag haft frågor.
Citera
2015-02-09, 18:01
Medlem
PreciousCobras avatar
Du gör avdrag på redan betald skatt, dvs tjänar man inga pengar finns det inget att dra av på. Jag tror därför inte att du som student kan göra några reseavdrag. Eller är CSN pensionsgrundande?
Citera
2015-02-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Du gör avdrag på redan betald skatt, dvs tjänar man inga pengar finns det inget att dra av på. Jag tror därför inte att du som student kan göra några reseavdrag. Eller är CSN pensionsgrundande?
Studiestöd står inte med i deklarationen i alla fall så inget man kan göra avdrag för. Vidare om TS skulle ha ett extrajobb är jag rätt säker på att det bara är tillåtet att göra avdrag för resor som varit relevanta för jobbet.
Citera
2015-02-09, 18:43
Medlem
PreciousCobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooblu
Studiestöd står inte med i deklarationen i alla fall så inget man kan göra avdrag för. Vidare om TS skulle ha ett extrajobb är jag rätt säker på att det bara är tillåtet att göra avdrag för resor som varit relevanta för jobbet.

Just det! Tänkte inte på det din sista mening tar upp men självklart får man bara göra avdrag för sånt som är relevant för tjänsten. Annars skulle man ju kunna göra avdrag på vartenda resa, vilket naturligtvis är fel.
Citera
2015-02-09, 21:41
Medlem
Tack för alla svar.
Citera
2015-02-10, 01:29
Medlem
Megaforces avatar
Om man extrajobbar i Stockholm under studierna så kan man få avdrag för kostnader som överskrider 10000 kr per år och köper månadskort. Men det framgår inte riktigt hur mycket man måste jobba för att kunna dra av hela beloppet.
Citera
2015-02-22, 18:45
Moderator
rotadents avatar
Övriga fordon --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2015-02-22, 19:35
Medlem
klinger75s avatar
Bästa chansen till extrapengar i ditt fall är att söka stependier
Citera