2015-03-25, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NattifLemak
Det är ingen hatkampanj, det är en avklädningskampanj där man klär av anonymiteten från anonyma användare som gått över gränsen i sina skriverier på nätet.

Ja och nej. Vissa är fegisar och stalkers etc och har brutit mot lagen, om man tycker att det är så fel att bryta lagar per se. Andra har inte alls brutit mot någon lag, bara mot Sveriges likriktade åsikter.
Citera
2015-03-25, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ja och nej. Vissa är fegisar och stalkers etc och har brutit mot lagen, om man tycker att det är så fel att bryta lagar per se. Andra har inte alls brutit mot någon lag, bara mot Sveriges likriktade åsikter.
Du dristar dig till ett slentrianmässigt uttryck som inte betyder någonting (det fetade). I övrigt håller jag med dig. En del av de som fått masken bortsliten är antingen fega kräk eller yra i bollen. Den senaste som sade att han är inte anonym därför kan han säga vad han vill. Robban frågade då honom om han fick komma hem och sno lite grejer från honom för "jag gör det ju icke anonymt å då är det ok enligt dig".
Killen svarade öhhh....vet inte....jag gjord nog fel tror jag när man säger som du gör...öhhh...
(skriver ur minnet)
Citera
2015-03-25, 23:26
Medlem
Wristcutters avatar
Ah! How neatly tied, in these people, is the umbilical cord of morality! Since they left their mothers they have never sinned, have they? They are apostles, they are the descendants of priests; one can only wonder from what source they draw their indignation, and above all how much they have pocketed to do this, and in any case what it has done for them.
Citera
2015-03-26, 02:08
Bannlyst
Citat:
Du dristar dig till ett slentrianmässigt uttryck som inte betyder någonting (det fetade). I övrigt håller jag med dig. En del av de som fått masken bortsliten är antingen fega kräk eller yra i bollen. Den senaste som sade att han är inte anonym därför kan han säga vad han vill. Robban frågade då honom om han fick komma hem och sno lite grejer från honom för "jag gör det ju icke anonymt å då är det ok enligt dig".
Killen svarade öhhh....vet inte....jag gjord nog fel tror jag när man säger som du gör...öhhh...
(skriver ur minnet)

Jo, Sverige har väldigt snäv tolerans för vad man "får" tycka. Det är därför konceptet Flashback alls fungerar. Det hade inte fungerat i USA t.ex.

Jag kan säga att för egen del är jag bara orolig för anhöriga och för att det är jobbigt att själv utsättas för stalkers. Det är faktiskt de enda skälen till att jag är (relativt) anonym här. "Rädd" är absolut fel ord.
Citera
2015-04-01, 08:52
Medlem
blondisens avatar
Citat:
Det är ingen hatkampanj, det är en avklädningskampanj där man klär av anonymiteten från anonyma användare som gått över gränsen i sina skriverier på nätet.

Hur kan de göra det?
Hur kan anonymiteten röjas?

Och har vi inte yttrandefrihet i Sverige?!
Gäller den inte för alla människor oavsett yrke?!
Varför måste man som läkare ha ett "neutralt förhållningssätt" utanför sin yrkesroll?!
Citera
2015-04-01, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blondisen
Hur kan de göra det?

Varför måste man som läkare ha ett "neutralt förhållningssätt" utanför sin yrkesroll?!

Precis. Som privatperson ska läkaren kunna säga precis vad han vill. Det som är oacceptabelt är om han skulle börja särbehandla patienterna efter etnicitet - vilket det inte finns några som helst bevis för. Hade det funnits det hade man antingen kunnat göra en anmälan till HSAN eller en vanlig snutanmälan. Det är alltså inget som helst tvivel om att han behandlas så här för åsikternas skull och inget annat. Det är det verkliga hatet.
Citera
2015-04-01, 14:39
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondisen
Hur kan de göra det?

Den tankevurpan kan man ju även applicera på fler "jäviga" situationer
  • "Domaren som dömde den 19 årige fildelaren till 100 miljoner kronor i böter jobbar även ideellt som nätpirat-jägare hos Antipiratbyrån samt äger mycket aktier i skiv/film-branschen"
    -Resning nekas då Sverige inte kräver ett Neutralt Förhållningssätt
  • "Domaren som friade våldtäktsmannen trots klar bevisning är även den brottsmisstänkte farfar"
    -Domaren själv har nekat till resning och åberopar att Sverige inte kräver Neutralt Förhållningssätt
  • "Läkaren som misstänkts ha mördat 12 svarta patienter avslöjas idag tillhöra NEGERSLAKTAR-DEMOKRATERNA"
    -Åklagaren lägger ner misstankarna då vi i Sverige inte har något som kräver Neutralt Förhållningssätt

Allt jag säger ovan är ju väldigt överdrivet, men det visar lite på vart det kan bärga om vi börjar tycka att man får sitta på två stolar ideologiskt.
Att i ena stunden säga att man hatar alla icke arier och hoppas att alla dessa ska dö, och i nästa vara så pass professionell att en icke arier ska kulla lämna sitt liv i dennes händer. Jag säger nej det går inte.
Sen är det omöjligt att sätta stopp för folks åsikter, men dom kanske inte ska sprida dom på nätet. Och måste dom sprida det på nätet får dom ta alla tänkbara metoder möjliga för att dölja sin identitet.

Går jag ut anonymt på en blogg och skriver att jag ansvarar för 5000 personers anställningar och kommer sparka alla som röstar på SD bara för att det är kul så kan jag sätta en femhundring på att folk kommer försöka få reda på vem jag är och sätta stopp för det.
Citera
2015-04-01, 14:52
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Precis. Som privatperson ska läkaren kunna säga precis vad han vill. Det som är oacceptabelt är om han skulle börja särbehandla patienterna efter etnicitet - vilket det inte finns några som helst bevis för. Hade det funnits det hade man antingen kunnat göra en anmälan till HSAN eller en vanlig snutanmälan. Det är alltså inget som helst tvivel om att han behandlas så här för åsikternas skull och inget annat. Det är det verkliga hatet.

Jag håller med till 100%
Men ponera att läkarens identitet kommit ut och det visar sig att de fyra patienter som mystiskt dött under läkarens vård var svarta. Tror du inte att deras anhöriga hade börjat ana ugglor i mossen ?

Ponera att en domare i HD som dömt en nätpirat till 10 års fängelse + 20 miljoner i böter för 3 st beck filmer senare visar sig vara djupt inblandad i musik/film-industrin. Folk har redan ifrågasatt domen men åklagare och domaren står på sig att det var en rättvis dom. Du kan inte tänka dig att dem domarens åsikter och intressen vägde in i hur denne dömde.

Jag håller med om att alla ska få ha sina åsikter.
Men jobbar man med människor och ansvarar för deras frihet/säkerhet så ska man fan hålla käften om sin åsikt om den inte stämmer överens med vad man officiellt förmedlar.

Låt oss säga att jag är pilot och säger att jag hatar Svenskar anonymt på Flashback. En dag när jag flyger ett svensk passagerarplan så slänger jag mig ut med en fallskärm och låter planet störta så att alla i planet dör men jag överlever. Folk får reda på att jag skrivit anonymt på flashback att jag hatade svenskar och detta hände. Då hade jag kunnat gå ut i pressen och säga, men hallå. Det är mina PRIVATA åsikter inte mina officiella åsikter.

Eller om jag vore pilot och skrev anonymt att jag hatade Sverigedemokraterna. SD-ungdom chartrar ett plan där jag är pilot och det kommer fram att jag hatar Sverigedemokrater, tycker ni att de som ska flyga med mig borde känna sig lugna för det är ju inte min OFFICIELLA ÅSIKT. Nej världen hade blivit alldeles för jobbig att leva i om folk inte fick stå tillsvars för sina åsikter. Stå tillsvars kan handla om att bli dömd för något eller förlora jobbet för att man har en åsikt som inte alls passar det yrke man har.
Citera
2015-04-01, 14:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippykiller
Går jag ut anonymt på en blogg och skriver att jag ansvarar för 5000 personers anställningar och kommer sparka alla som röstar på SD bara för att det är kul så kan jag sätta en femhundring på att folk kommer försöka få reda på vem jag är och sätta stopp för det.
Typ LO? Ingen som har satt stopp för deras utrensning av SD-anhängare.
Citera
2015-04-01, 21:29
Medlem
Jag mailade till Jan Helin för några veckor sedan och fick faktiskt svar.

Han drog paralleller till Wikileaks och menade att deras material också har tillkommit via brottsliga vägar och trots det använder hela världens media deras uppgifter.

Det är ju också ett enkelt sätt att slippa ta ansvar....
Citera
2015-04-01, 23:54
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Den tankevurpan kan man ju även applicera på fler "jäviga" situationer
  • "Domaren som dömde den 19 årige fildelaren till 100 miljoner kronor i böter jobbar även ideellt som nätpirat-jägare hos Antipiratbyrån samt äger mycket aktier i skiv/film-branschen"
    -Resning nekas då Sverige inte kräver ett Neutralt Förhållningssätt
  • "Domaren som friade våldtäktsmannen trots klar bevisning är även den brottsmisstänkte farfar"
    -Domaren själv har nekat till resning och åberopar att Sverige inte kräver Neutralt Förhållningssätt
  • "Läkaren som misstänkts ha mördat 12 svarta patienter avslöjas idag tillhöra NEGERSLAKTAR-DEMOKRATERNA"
    -Åklagaren lägger ner misstankarna då vi i Sverige inte har något som kräver Neutralt Förhållningssätt

Allt jag säger ovan är ju väldigt överdrivet, men det visar lite på vart det kan bärga om vi börjar tycka att man får sitta på två stolar ideologiskt.
Att i ena stunden säga att man hatar alla icke arier och hoppas att alla dessa ska dö, och i nästa vara så pass professionell att en icke arier ska kulla lämna sitt liv i dennes händer. Jag säger nej det går inte.
Sen är det omöjligt att sätta stopp för folks åsikter, men dom kanske inte ska sprida dom på nätet. Och måste dom sprida det på nätet får dom ta alla tänkbara metoder möjliga för att dölja sin identitet.

Jag tror du missade en rätt viktig bit av vad han sade.

Citat:
Jag håller med till 100%
Men ponera att läkarens identitet kommit ut och det visar sig att de fyra patienter som mystiskt dött under läkarens vård var svarta. Tror du inte att deras anhöriga hade börjat ana ugglor i mossen ?

Ponera att en domare i HD som dömt en nätpirat till 10 års fängelse + 20 miljoner i böter för 3 st beck filmer senare visar sig vara djupt inblandad i musik/film-industrin. Folk har redan ifrågasatt domen men åklagare och domaren står på sig att det var en rättvis dom. Du kan inte tänka dig att dem domarens åsikter och intressen vägde in i hur denne dömde.

Jag håller med om att alla ska få ha sina åsikter.
Men jobbar man med människor och ansvarar för deras frihet/säkerhet så ska man fan hålla käften om sin åsikt om den inte stämmer överens med vad man officiellt förmedlar.

Låt oss säga att jag är pilot och säger att jag hatar Svenskar anonymt på Flashback. En dag när jag flyger ett svensk passagerarplan så slänger jag mig ut med en fallskärm och låter planet störta så att alla i planet dör men jag överlever. Folk får reda på att jag skrivit anonymt på flashback att jag hatade svenskar och detta hände. Då hade jag kunnat gå ut i pressen och säga, men hallå. Det är mina PRIVATA åsikter inte mina officiella åsikter.

Eller om jag vore pilot och skrev anonymt att jag hatade Sverigedemokraterna. SD-ungdom chartrar ett plan där jag är pilot och det kommer fram att jag hatar Sverigedemokrater, tycker ni att de som ska flyga med mig borde känna sig lugna för det är ju inte min OFFICIELLA ÅSIKT. Nej världen hade blivit alldeles för jobbig att leva i om folk inte fick stå tillsvars för sina åsikter. Stå tillsvars kan handla om att bli dömd för något eller förlora jobbet för att man har en åsikt som inte alls passar det yrke man har.
Återigen så fattar du inte "utanför sin yrkesroll?!".

Om någon gör något i sin yrkesroll som verkar väldigt konstigt eller partiskt, så finns det kanske grund till att kolla om dennes personliga åsikter har spelat in i det hela.
Och det oavsett vad de åsikterna är. En person ska vara professionell i sin yrkesroll och kunna skilja på arbetet och det privata, något som länge varit kutym i Sverige att göra och som är en viktig del i att ett samhälle inte korrumperas.

Jag skulle inte vara särskilt rädd för att flyga med SD-ungdom i ett flygplan där piloten hatar SD. Inte mer rädd än jag skulle vara om jag flög i samma flygplan med samma pilot när det är chartrat av socialdemokraternas pensionärsförening.

Och det du verkligen missar är att åsikter är något som alla har, och den enda skillnaden vi talar om här är att uttrycka dem.
Hade du varit mer nöjd med en domare som hatar negrer så länge som han skriver på Facebook att han gillar invandring?
För det är det som det handlar om. Det är egentligen inte människors åsikter som vi diskuterar här, utan om man ska tillåtas ge uttryck för sina åsikter.
Jag kan förstå att man ska hålla käft i arbetet om det är något som är opassande, men att tvingas hålla käft om vad man tycker även i det privata? Tror du verkligen att det förändrar någonting?

Hade läkaren ovan varit en bättre människa och exemplarisk läkare om bara någon hade blockat Flashback i hans dator så att han inte hade kunnat skriva det han gjorde?
För om han inte skrev något så skulle han varit en helt annan människa?

Problemet är de som inte kan hålla isär sina privata åsikter från sin yrkesroll, och det oavsett vilka åsikter och vilket yrke det än är.
Men den sortens professionalism verkar vara på utdöende.
Citera
2015-04-01, 23:55
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av periscope
Jag mailade till Jan Helin för några veckor sedan och fick faktiskt svar.

Han drog paralleller till Wikileaks och menade att deras material också har tillkommit via brottsliga vägar och trots det använder hela världens media deras uppgifter.

Det är ju också ett enkelt sätt att slippa ta ansvar....
Inte så konstigt.
Jan Helin har inte fattat den där rätt viktiga skillnaden att medias roll i en fungerande demokrati ska vara att granska staten.
Nej, Jan Helin föredrar istället att granska det svenska folket, så att de ska tycka rätt.

Det är skillnaden mellan en fungerande demokrati och någon annan form av statsbildning.
Det är statens agerande som ska granskas, inte väljarnas privatliv.....
Senast redigerad av Jecke 2015-04-01 kl. 23:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in