Citat:
Det är dock fullt tillåtet att ha även rasistiska åsikter, och man bör i den bästa av världar få uttrycka dem (civiliserat och sansat) utan att bli straffad av varken myndigheter eller lynchmobbar.
Citat:
Angående sista meningen så - ja. Det finns massor av människor som har fel åsikter. Och då menar jag inte att de är fel åsikter för att de inte tycker som jag. Detta handlar inte om människor som är höger eller vänster, som tycker om grönt eller gult, eller tycker att pensionsåldern skall höjas.
Det handlar om människor som hatar. Hatar utan egentlig anledning. Hatar människor pga ursprung.
Hatar pga medfödda skillnader som man inte kan styra över.
Det handlar om människor som hatar. Hatar utan egentlig anledning. Hatar människor pga ursprung.
Hatar pga medfödda skillnader som man inte kan styra över.
Hat är en känsla, en mer intensiv nivå över ilska kan man ju i princip säga, och det råder faktiskt frihet även att få hata saker och ting i det här landet, och man behöver inte ha en rationell anledning för det heller. Vi har varken åsikts- eller känslo-poliser av denna anledning. Däremot kan jag tycka att folk borde uttrycka sig mer sansat och sakligt som sagt och inte bara ösa ur sig förolämpningar och nedsättande kommentarer på löpande band.
Citat:
Det håller jag absolut med dig om, men jag säger som det där berömda citatet som felaktigt tillskrivs Voltaire, "jag håller inte med om vad du säger men skulle dö för din rätt att säga det". Bokstavligen dö skulle jag kanske inte personligen, men jag skulle nog vara beredd att gå ganska långt för att försvara rättigheterna även för folk som inte tycker som jag att få uttrycka vad de tycker. "Fel" åsikter ska bemötas med öppen debatt och saklig argumentation för de "rätta" åsikterna, men så ser tyvärr inte samhällsklimatet ut i Sverige idag.
Citat:
Det tror jag faktiskt inte att de "vet", för i slutändan handlar det bara om subjektiva åsikter. Det finns inget objektivt universellt rätt eller fel utan det är värderingar som vi människor hela tiden uppfinner och fastställer som rådande trender. Dessa trender ändrar sig också hela tiden genom historien - i forntidens antiken hade vuxna ofta öppet barn som älskare men brände häxor på bål. Idag erkänner vi rätten att utöva precis vilken religion du vill men nu är de flesta redo att bränna pedofiler på bål istället (och nej jag försvarar inte pedofiler, det är bara en generell poäng).
Idag tycker du antagligen att det här bara är en hälsosam konstruktiv utveckling, men det beror ju just pga att du är född i nutidens tidsanda. Hade du varit född för några tusen år sedan hade du haft en radikalt annorlunda åsikt om vad man "vet" är "FEL!". Och om 2000 år lever genomsnittsmänniskan antagligen under väldigt andra idéer om etik och moral än vad vi gör idag.
Jag tror ju att de inte vill stå för åsikterna pga de negativa och ofta mycket destruktiva konsekvenserna de då får ta från omgivningen.
Citat:
Jag håller absolut inte med. Rapportera läkaren till hans chef så att han riskerar att bli av med jobbet - det kan man helt klart göra. Men hänga ut hans person öppet på nätet så att både han och hans anhöriga får en hatstorm över sig från internets allra mest snedknullade särbarn - nej, det tycker jag inte någon av de uthängda förtjänar bara för att de skriver att de inte tycker om negrer.