2015-03-09, 02:18
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daydreambeliever
Fast det var ju ganska uppenbart att personen som det här handlade om var just rasistisk, inget tvivel om saken.

Det är dock fullt tillåtet att ha även rasistiska åsikter, och man bör i den bästa av världar få uttrycka dem (civiliserat och sansat) utan att bli straffad av varken myndigheter eller lynchmobbar.

Citat:
Angående sista meningen så - ja. Det finns massor av människor som har fel åsikter. Och då menar jag inte att de är fel åsikter för att de inte tycker som jag. Detta handlar inte om människor som är höger eller vänster, som tycker om grönt eller gult, eller tycker att pensionsåldern skall höjas.

Det handlar om människor som hatar. Hatar utan egentlig anledning. Hatar människor pga ursprung.
Hatar pga medfödda skillnader som man inte kan styra över.

Hat är en känsla, en mer intensiv nivå över ilska kan man ju i princip säga, och det råder faktiskt frihet även att få hata saker och ting i det här landet, och man behöver inte ha en rationell anledning för det heller. Vi har varken åsikts- eller känslo-poliser av denna anledning. Däremot kan jag tycka att folk borde uttrycka sig mer sansat och sakligt som sagt och inte bara ösa ur sig förolämpningar och nedsättande kommentarer på löpande band.

Citat:
Hatar man människor för att de inte har "rätt" sorts hudfärg, för att de för tjocka, för smala, ser annorlunda ut, etc. då är man inte rätt funtad.

Det håller jag absolut med dig om, men jag säger som det där berömda citatet som felaktigt tillskrivs Voltaire, "jag håller inte med om vad du säger men skulle dö för din rätt att säga det". Bokstavligen dö skulle jag kanske inte personligen, men jag skulle nog vara beredd att gå ganska långt för att försvara rättigheterna även för folk som inte tycker som jag att få uttrycka vad de tycker. "Fel" åsikter ska bemötas med öppen debatt och saklig argumentation för de "rätta" åsikterna, men så ser tyvärr inte samhällsklimatet ut i Sverige idag.

Citat:
Och sen vågar man inte stå för att man tycker som man tycker? Varför? Tja , kanske det är en liten liten liten röst inne i deras huvud som faktiskt vet att det är FEL!

Det tror jag faktiskt inte att de "vet", för i slutändan handlar det bara om subjektiva åsikter. Det finns inget objektivt universellt rätt eller fel utan det är värderingar som vi människor hela tiden uppfinner och fastställer som rådande trender. Dessa trender ändrar sig också hela tiden genom historien - i forntidens antiken hade vuxna ofta öppet barn som älskare men brände häxor på bål. Idag erkänner vi rätten att utöva precis vilken religion du vill men nu är de flesta redo att bränna pedofiler på bål istället (och nej jag försvarar inte pedofiler, det är bara en generell poäng).

Idag tycker du antagligen att det här bara är en hälsosam konstruktiv utveckling, men det beror ju just pga att du är född i nutidens tidsanda. Hade du varit född för några tusen år sedan hade du haft en radikalt annorlunda åsikt om vad man "vet" är "FEL!". Och om 2000 år lever genomsnittsmänniskan antagligen under väldigt andra idéer om etik och moral än vad vi gör idag.

Jag tror ju att de inte vill stå för åsikterna pga de negativa och ofta mycket destruktiva konsekvenserna de då får ta från omgivningen.

Citat:
Och arbetar man dessutom med människor , och har ansvar för deras LIV och sitter och vräker ur sig sådana saker som denna läkare hade gjort, ja då ska man självklart hängas ut, och man bör verkligen inte ha ett sådant arbete.

Jag håller absolut inte med. Rapportera läkaren till hans chef så att han riskerar att bli av med jobbet - det kan man helt klart göra. Men hänga ut hans person öppet på nätet så att både han och hans anhöriga får en hatstorm över sig från internets allra mest snedknullade särbarn - nej, det tycker jag inte någon av de uthängda förtjänar bara för att de skriver att de inte tycker om negrer.
Citera
2015-03-13, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Hat börjar bli ett lika urvattnat begrepp som rasist. Vad som definieras som hat skiljer sig radikalt när vi ser på olika subjektiva slutsatser av vad det innebär. Om jag skriver att invandringen kostar pengar så kan Aftonbladet anse att detta är rasistisk hatpropaganda. Oavsett hur mycket objektiv fakta jag har för mitt påstående.

Skriver jag däremot att jag anser att diskriminerande samhällsstrukturer motiverar tesen att vita män bör utrotas så kommer Aftonbladet applådera det och klappa mig på axeln, även om jag inte har någon fakta för mitt påstående.

Aftonbladets medieredaktion exemplifierar vad som kan kallas för värdegrundsdemokrati. Du får ha egna åsikter, så länge dem stämmer överens med deras värdegrund. Om din åsikt på något sätt avviker från värdegrunden i fråga, så är du en cancerböld som måste utrotas med alla möjliga medel som står till förfogande. Häxjakt, förlöjligande, hot om uthängning m.m.

Det var precis dessa metoder som forna kommuniststater genom Securitate och andra säkerhetstjänster använde för att tysta regimkritiker. Man stämplade gärna människor som psykiskt sjuka och desillusionerade individer om dem på något sätt ifrågasatte ledarna. Man fängslade, torterade och avrättade fria tänkare, författare, filosofer, poeter och konstnärer.

Det Aftonbladet och andra medier gör idag är på intet sätt olikt det vi bevittnat genom historien. Det är de mest hatiska och moraliskt dekadenta människorna som påstår sig stå för kampen mot "hatet" - vilket i många fall är sanningen.

Håller med - jävligt bra skrivet.
Citera
2015-03-13, 00:23
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NattifLemak
Vi får väl hoppas det kommer en uppföljning i Aftonbladet. Förra gången dröp det väl av några hundra galningar härifrån.

Ja, och kvar blir intetsägande och totalt ointressanta figurer som du. Tyvärr för forumet.
Citera
2015-03-13, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Ja, och kvar blir intetsägande och totalt ointressanta figurer som du. Tyvärr för forumet.
OK!
Du skall alltså också drypa av från forumet nästa gång Aftonbladet kör en kampanj mot anonyma lipsillar?
Citera
2015-03-22, 16:37
Medlem
JAMs avatar
Problemet är fortfarande att det är ett stort hyckleri som pågår och att media är en stor del av det. Hela debattklimatet handlar om andra saker än det som bör diskuteras. Och de debatter som förs gör det av anledningar som inte är viktigast att fokusera på just nu.

Detta har pågått i flera år. Väldigt många år.

Debatten kring Kinapuffen och avbilden på deras godispaket startade en dag då en person som inte har något kinesiskt ursprung trodde att godispaketet eventuellt kanske möjligtvis skulle kunna stöta någon eller samtliga av kinesiskt ursprung. Detsamma gäller negerbollen även om det här gick snabbare att får afrikaner att "hoppa på tåget".

1. Den typiske svensken förstår inte problemet, för det är inget den typsike svensken bryr sig om.
2. Rödvins- och Twittervänster håller givetvis sarkastiskt med om detta; "- Klart ni inte förstår. Ni är ju privilegiade.".
3. Svensken som uttalar sig blir per definition då en arg vit man. Har vederbörande sympatier för en politik likt Sverigedemokraternas så blir vederbörande per definition "rasist", "fascist" och/eller "nazist".
4. "Problemet" med avbilden blir helt plötsligt ett problem, pga. medias intresse och vinkling.

Och så fortsätter det. Dag ut. Dag in. "Näthaten" frodas och väcks ständigt till liv av "det goda hatet". Tror du inte mig? Ta vilken kampanj som helst.

De som säger "- Vi gillar olika!" mest är de som inte är olika. De som inte lever i homogent svenska områden, som jobbar på homogent svenska arbetsplatser, som rör sig bland homogent svenskt folk.

"- Vi ska inte dela in folk i grupper!" säger många, fast det är OK att dela in Sverigedemokrater som en generell grupp. Och man får under inga omständigheter tala om zigenare eller romer som en grupp! Förutom då om det råkar vara romer som är tiggare i något reportage...

"- Näthat är inte bra!" - fast samtidigt så är det, just det, helt tyst om hur "det goda hatet" breder ut sig allt mer i samhället. Många missar självklart att det är fascister själva som varnar för "fascister".

Listan över hyckleriet kan pågå i evigheter. Och även här sitter folk och klagar över hur tuffa andra är på andra sidan tangentborden när de är anonyma, när det själva i verkliga livet inte vågar ta en riktig debatt med faktaunderlag.

Ta er i kragen för faen. Väx upp istället och behandla andra som ni själva vill bli behandlade, med faktaunderlag och kritiskt konkret tänkande...

Citera
2015-03-22, 16:44
Medlem
Giggsys avatar
Har Aftonhoran lagt ner sin hatkampanj?
Citera
2015-03-23, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JAM

/ en massa rasdynga /

Ta er i kragen för faen. Väx upp istället och behandla andra som ni själva vill bli behandlade, med faktaunderlag och kritiskt konkret tänkande...

Efter den obegripliga inledningen kommer vi fram till en mening som betyder något, dvs skriv inte mer än du kan stå för! På så vis kan du stå upprätt i Aftonbladet och säga "Ja, det var jag som skrev det och jag står för det!".
Senast redigerad av NattifLemak 2015-03-23 kl. 00:22.
Citera
2015-03-23, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Har Aftonhoran lagt ner sin hatkampanj?

Det är ingen hatkampanj, det är en avklädningskampanj där man klär av anonymiteten från anonyma användare som gått över gränsen i sina skriverier på nätet.
Citera
2015-03-24, 05:19
Medlem
-kaninen-s avatar
Citat:
Det är ingen hatkampanj, det är en avklädningskampanj där man klär av anonymiteten från anonyma användare som gått över gränsen i sina skriverier på nätet.

Vilken "gräns"?
Och vem bestämmer den?

jag hänger inte med för fem öre
Citera
2015-03-24, 05:33
Medlem
Citat:
Fast det var ju ganska uppenbart att personen som det här handlade om var just rasistisk, inget tvivel om saken.

Angående sista meningen så - ja. Det finns massor av människor som har fel åsikter. Och då menar jag inte att de är fel åsikter för att de inte tycker som jag. Detta handlar inte om människor som är höger eller vänster, som tycker om grönt eller gult, eller tycker att pensionsåldern skall höjas.

Det handlar om människor som hatar. Hatar utan egentlig anledning. Hatar människor pga ursprung.
Hatar pga medfödda skillnader som man inte kan styra över.
Hatar man människor för att de inte har "rätt" sorts hudfärg, för att de för tjocka, för smala, ser annorlunda ut, etc. då är man inte rätt funtad.

Och sen vågar man inte stå för att man tycker som man tycker? Varför?
Tja , kanske det är en liten liten liten röst inne i deras huvud som faktiskt vet att det är FEL!

Och arbetar man dessutom med människor , och har ansvar för deras LIV och sitter och vräker ur sig sådana saker som denna läkare hade gjort, ja då ska man självklart hängas ut, och man bör verkligen inte ha ett sådant arbete.

Fy, vilket tröttsamt normativt dravel. Finns absolut inga fakta som visar att det skulle vara fel att vara rasist eller att ogilla feta.

Att du sedan använder att dessa åsikter är icke normativa i dagens svenska samhälle som ett argument för att de skulle vara fel blir bara komiskt.

Att vänsterfolk aldrig kan lära sig att använda sakargument.
Citera
2015-03-24, 06:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Trams, det är en organiserad kampanj för att tysta oliktänkande. En kampanj som du själv uppenbarligen är en del av.
Citera
2015-03-24, 07:27
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Fy, vilket tröttsamt normativt dravel. Finns absolut inga fakta som visar att det skulle vara fel att vara rasist eller att ogilla feta.

Att du sedan använder att dessa åsikter är icke normativa i dagens svenska samhälle som ett argument för att de skulle vara fel blir bara komiskt.

Att vänsterfolk aldrig kan lära sig att använda sakargument.

Det är nog ett större problem för den som är rasist eller ogillar feta än det är för samhället. Det är svårt att anpassa sig i dagens samhälle när man går omkring med ett hat emot något man inte kan förändra, vilket jag i långa loppet jag tror leder till depression och ensamhet.

Och fakta är att personer mer annan hudfärg än rasisten och feta människot ofta har känslor som kan bli skadade av öppen rasism/fet-hat. Att personer medvetet vill skada andra är ett problem, hur tuff du än låtsats vara på internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in