2015-02-09, 14:25
Medlem
flaeskbaks avatar
Hall.

Tnkte kolla om detta r grbart. Allts installera SnowLeopard p extern hrddisk och starta datorn genom den s att Snowleopard anvnds och sedan kunna spela lite olika ldre spel genom den.
Fr isf skulle man vl kunna gra ett par hrddiskar med SL p och lta polare boota frn dem och sen kan man dra igng ett mini-lan och spela?

Mnga ldre macspel gr ju som vi alla vet inte att spela sen de tog bort rosetta frn osx. Men med detta lilla trick borde det vl g att lsa?
Citera
2015-02-09, 16:25
Moderator
Rassas avatar
En nyare Mac kan inte starta p ett ldre system. Om du har en Mac som levererades med Lion eller nyare r det inte troligt att den kan starta p en disk som har Snow Leopard installerat. Det kan vara vrt att i s fall kpa en ldre begagnad Mac som kan kr Snow Leopard rakt av. D slipper man dessutom flaskhalsen med att kra frn en extern disk.
Citera
2015-02-09, 19:55
Medlem
kaffelattes avatar
Jag mste vl sklart kunna kra en partion p min dator med vilket OS jag vill. Allt annat lter ju befngt
Citera
2015-02-10, 04:06
Medlem
proxyLains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffelatte
Jag mste vl sklart kunna kra en partion p min dator med vilket OS jag vill. Allt annat lter ju befngt

Tyvrr inte med Apple. Brukar vara s att man inte kan anvnda ldre OS n det datorn levererades med. Age of Empires 2 kom la dock fr Mac OS Classic? Tror inte det fungerar, men du kan ju alltid testa att installera SheepShaver och kra i det?
Citera
2015-02-10, 09:38
Medlem
kaffelattes avatar
Jag har testat frr och d funkade. Det r vl bara ge det ett frsk!
Senast redigerad av kaffelatte 2015-02-10 kl. 09:48.
Citera
2015-02-10, 21:53
Medlem
Nr det gller andra os kan du kra in i princip vad du vill, svar ja. Nr det gller OS X s har Apple gjort det ganska klart att det OS som maskinen levereras med anses som Baseline. En stor anledning till detta r att drivrutiner fr nyare hrdvara inte har fullt std i ldre os.

Det br dock ppekas att det s klart beror p vad fr Mac du har. Men jag skulle nog inte frska kra in Snow Leopard p en retina t.e.x.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in