2015-02-09, 13:35
Medlem
God dag!

Som rubriken lyder, jag och min sambo vill utöka vårt bostadslån med 100k för att göra renoveringar hemma. Vi köpte bostadsrätten (77kvm) i maj för 3.095.000kr och har idag lån på ca 2,6milj.

Senaste månaden har två stycken likadana lägenheter med identisk planlösning och storlek sålts (en av dom i lite bättre skick än våra) för 3,7 milj. Påverkar detta vår chans att få igenom lånet på 100k? Hur vet banken att det sålts två st lägenheter i föreningen för det priset så nyligen?

Båda har fast jobb med bruttolön på 27-30k var. Vi har ett barn.

Våra chanser bör väll vara goda att få igenom lånet?
Citera
2015-02-09, 14:01
Medlem
Valfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cerez
God dag!

Som rubriken lyder, jag och min sambo vill utöka vårt bostadslån med 100k för att göra renoveringar hemma. Vi köpte bostadsrätten (77kvm) i maj för 3.095.000kr och har idag lån på ca 2,6milj.

Senaste månaden har två stycken likadana lägenheter med identisk planlösning och storlek sålts (en av dom i lite bättre skick än våra) för 3,7 milj. Påverkar detta vår chans att få igenom lånet på 100k? Hur vet banken att det sålts två st lägenheter i föreningen för det priset så nyligen?

Båda har fast jobb med bruttolön på 27-30k var. Vi har ett barn.

Våra chanser bör väll vara goda att få igenom lånet?

Taxeringsvärdet är det som ligger till grund för bankens värdering av bostaden. Men ett lån på 100 k bör inte vara något problem i detta fallet. Om det inte finns något att tillägga? Tex en betalningsanmärkning eller annat.
Citera
2015-02-09, 14:09
Medlem
Då är ju frågan hur banken går tillväga för att ta reda på taxeringsvärdet.. Ringer de mäklare? Kollar de på ex Booli eller hur gör de tro?
Citera
2015-02-09, 14:24
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Taxeringsvärdet är det som ligger till grund för bankens värdering av bostaden. Men ett lån på 100 k bör inte vara något problem i detta fallet. Om det inte finns något att tillägga? Tex en betalningsanmärkning eller annat.

Lägenheter har inte taxeringsvärde. Banken tittar på tidigare försäljningar inom området för att se vad er lägenhet är värd idag.
Citera
2015-02-09, 14:35
Medlem
mjohan84s avatar
Hur påverkar arbetslöshet fallet? Min mor har ett hus värt 2.5milj och 550 i lån... Nu är hon arbetslös , eller ja hon jobbar men bara vik men får timmar hela tiden ... Vi funderar på att låna 100k på hennes hus men hon tror att arbetslösheten sätter stopp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in