2015-02-09, 12:09
Medlem
rainbow319s avatar
Jag är lite nyfiken på vilken antidepp, framför allt SSRI, som har hjälpt er där ute mest? Det finns ju en uppsjö av dom. Men säg gärna namnet eller substansen, samt hur du tycker den har hjälpt dig på bästa sätt.

Jag har själv haft en drös mediciner under 4 år nu. Den ssri som jag själv skulle säga har hjälpt mig mest är nog Cipralex och även Paroxetin (Seroxat). Kanske för att dom är så potenta?

Dela gärna med dig av dina erfarenheter inom antidepp området!
Citera
2015-02-09, 12:48
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbow319
Jag är lite nyfiken på vilken antidepp, framför allt SSRI, som har hjälpt er där ute mest? Det finns ju en uppsjö av dom. Men säg gärna namnet eller substansen, samt hur du tycker den har hjälpt dig på bästa sätt.

Jag har själv haft en drös mediciner under 4 år nu. Den ssri som jag själv skulle säga har hjälpt mig mest är nog Cipralex och även Paroxetin (Seroxat). Kanske för att dom är så potenta?

Dela gärna med dig av dina erfarenheter inom antidepp området!

(FB) Antidepressiva FAQ
(FB) Den STORA tråden om Citalopram (erfarenheter, biverkningar osv.)
(FB) Börja med Sertralin

För att nämna tre stycken.
Citera
2015-02-09, 13:15
Medlem
Jag har provat i princip alla antidepressiva som vården använder. Det ända som fungerat är Voxra.
Citera
2015-02-09, 13:23
Medlem
Worgxors avatar
Jag åt zooloft innan. (stavas det så?)
Det gjorde mig mer neutral, helt glädje död fast ändå inte depp.

Jag äter numera Voxra och förutom biverkningarna jag råkade få som, ont i magen som fan och humörsvägningar (fick ett riktigt temperament av dem).

Men iaf, numera kan jag inte vara depp, gråta etc. Jag vet inte om det är medicinen eller ej men jag är inte depp iaf och verkar inte kunna bli det så lätt längre. I början hade jag 50% (en tablett) och det planas ut efter ett tag och då bör man höja till 100% (två tabletter). gladare vet jag ej då jag inte är en glad person men jag är inte deprimerad iaf.

Har för mig att Voxra ger metamfetamin utslag vid ett enkelt urintest hos polisen etc, (visar att det inte är rent metamfetamin vid en mer avancerad undersökning) men bara att berätta så fattar dom nog om det skulle hända dig TS.
Senast redigerad av Worgxor 2015-02-09 kl. 13:25.
Citera
2015-02-09, 13:35
Medlem
Åt Citalopram under en jobbig tid i mitt liv, sov en massa och kände mig avtrubbad känslomässigt, var aldrig riktigt glad eller ledsen utan ständigt nånstans mitt emellan. Var också ständigt hungrig så när vikten gått upp 15 kilo på ett 1 år så bestämde jag mig för att sluta med dem, trappade ner försiktigt men hade det jävligt med darrningar, svettning, illamående, diarré och svårt att sova men summa summarum så hjälpte de mig på fötter igen men skulle inte äta dem igen om det inte var jättekris.
Citera
2015-02-09, 14:39
Medlem
Jag har ätit Citalopram, Fluoxetin, Sertralin och Venlafaxin (ej skrivet i ordning).. jag tycker väl egentligen ingen har hjälpt så men jag är ju inte lika deprimerad som innan.. slutade tvärt med tabletterna vilket man inte får, men det senste jag åt va Fluoxetin så det var väl den som hjälpte mest, I guess
Citera
2015-02-09, 14:52
Medlem
onemorechances avatar
Jag åt Fluoxetin.
Den fungerade väl helt okej tycker jag, det enda var ju att jag blev så neutral i alla mina känslolägen, inga dalar och inga toppar överhuvudtaget.

Men det behövdes för mig just då.

Åt det i lite mer än två år och slutade sen helt själv vilket inte min doktor blev så glad över
Citera
2015-02-10, 21:09
Medlem
dxdps avatar
Amitriptylin -- ingen effekt, mest trött och sov lite bättre.
Mirtazapin -- Levande död, sova 16h, äta, sova 16 h.
Quetiapin -- Minnet stekt, sov lite bättre.
Fluoxetin -- Fungerar skitbra, lite svettningar men i övrigt har det givit mig tillbaka livet. Sover sämre av det, men finns medicin för det.
Citera
2015-02-10, 22:35
Medlem
Isets avatar
Provade de vanligaste ssri innan övergång till snri. Har nu sertralin 100 mg som komplement till venlafaxin 150 mg. Verkar lite onödigt, men min läkare verkar ha ruttnat på att inget funkar ordentligt o bara vräker på med allt han kan komma på.

Bara sertralin gav inte mycket effekt (likaså de andra tex citalopram) men den kom in sist o det verkar som den blir kvar. C'est la vie.

(Venlafaxin bäst. Blivit sjuk ändå, men det hade nog blivit ändå värre utan den)
Citera
2015-02-17, 20:46
Medlem
Nu frågar ju TS framförallt om SSRI och då är mitt svar att Sertralin fungerade bäst för mig, 100mg.
Därmed inte sagt att det fungerade bra... (två försök att avsluta allt lidande, trots att jag stått på dosen i sex månader)
Så nu äter jag nämnda SSRI + 300mg Voxra (SNRI).
Mår fortfarande inte bra, kan fortfarande bryta ihop i ångest och gråta.
Tydligen är jag svårdiagnostiserad... *suck*
Citera
2015-02-18, 00:05
Medlem
Inga, Blev manisk, helt uppvevad. Sov knappt, inge kul upplevelse
Senast redigerad av Tommythompson 2015-02-18 kl. 00:11.
Citera
2015-02-18, 04:45
Medlem
Hamprs avatar
Jag har inte direkt haft någon antidepressiv medicin som fungerat. Kommer ihåg att jag mådde något bättre när jag gick på mirtazapin men det kunde lika gärna vara en vanlig uppåtsväng som råkade komma just då. Slutade med den då jag jag fick upp typ 5kg på kort tid, men det tror jag inte direkt var medicinens fel då jag tröstäter skitmycket stundtals.

Jag tänker lägga ner lagliga mediciner helt nu. Jag är trött på att vara försökskanin med olika kemikalier som bara skadar psyke och kropp. Finns andra mediciner som fungerar som inte är lika lagliga dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in