• 1
  • 2
2015-02-08, 23:59
Medlem
Hej!

vart arbetslös i snart ett år(sen jag sluta gymnasiet) och ska snart fylla 21.
Bor fortfarande hemma, utan någon inkomst, inga bidrag alls.

Då jag sökt princip alla jobb jag skulle klara av här så finns det inte mycket mer jag kan göra...
och då jag inte fått något napp ännu så känns det ganska ointressant att söka något mer.
princip slutat söka jobb, sökt max 5 jobb sen julas..!!!

iallafall till saken, finns det något sätt att söka bidrag till att flytta från Dalarna och till t.ex. Göteborg, Stockholm eller annan större stad för att lättare kunna hitta jobb?

Tanken att gå till soc har slagit mig men det enda dom kan hjälpa mig med är väl att skaffa lägenhet i min kommun? där har jag ingen nytta av någon lägenhet då jag som sagt redan sökt allt av intresse här.

Just nu bor jag inne i Dalarnas stora skogar.. !

Hoppas det blev förståeligt vad jag skrivit ! haha

Tacksam för svar!!!
Citera
2015-02-09, 00:02
Medlem
Kaustis avatar
Vad har du för kunskaper? Börja plugga är nog mitt första förslag.
Citera
2015-02-09, 00:11
Medlem
Jag är utbildad på gymnasiet till "husbyggare" och jag har ingen högskolekompetens

Inte jätte intresserad av att plugga vidare då jag redan är så pass "gammal"

Vill tjäna mig lite pengar och kunna få ut lite mer av livet än mitt rum på landet!
Men hittar jag inget jobb innan sommaren så har jag väl inget annat val än att plugga vidare.

Det eller socialbidrag parasit!
Citera
2015-02-09, 00:21
Medlem
Provocative2.0s avatar
Klart du kan söka.
Sedan är även ett lån för flytt en investering. Byggare i storstäderna går inte arbetslösa på många år.
Citera
2015-02-09, 00:31
Bannlyst
Soc kan inte hjälpa dig då du fortfarande bor hemma. Några direkta bidrag finns inte att söka för att få flytta i din situation. Det skulle väl i så fall vara om en arbetsgivare kan garantera dig ett arbete och därefter kan arbetsförmedlingen hjälpa till
Citera
2015-02-09, 00:45
Medlem
Jag äger inga värdesaker så något lån tror jag inte jag skulle kunna få, om jag nu inte ska börja plugga förstås

Så då är soc uteslutet endå alltså..
Men jag tänker nog iallalfall boka in tid och försöka snacka med dem, men hört att det inte är speciellt lätt att få några pengar av dom

Dock invandrar familjen som driver kiosken i byn berättade för min far att dom är tvungna att ge bidrag om man är arbetslös, (även om man bor hemma!) men det är kanske är andra villkor för "nya" svenska medborgare?
Senast redigerad av Palmborn 2015-02-09 kl. 00:54.
Citera
2015-02-09, 01:14
Medlem
Spyrrans avatar
Om man är inskriven på Arbetsförmedlingen så kan man få både pendlingsstöd och flyttbidrag (bohagstransport). De kan även betala intervjuresor om anställningsintervjun är på annan ort.

Citat:
Ursprungligen postat av Palmborn
Dock invandrar familjen som driver kiosken i byn berättade för min far att dom är tvungna att ge bidrag om man är arbetslös, (även om man bor hemma!) men det är kanske är andra villkor för "nya" svenska medborgare?

Oavsett om man är svensk eller invandrare så är socialtjänsten ALDRIG tvungna att betala ut socialbidrag/försörjningsstöd, inte ens om man är arbetslös. Det ställs krav på den sökande, och om personen inte uppfyller dessa krav så kan man glömma att man får bidrag.
Citera
2015-02-09, 01:26
Medlem
Citat:
Jag är utbildad på gymnasiet till "husbyggare" och jag har ingen högskolekompetens

Inte jätte intresserad av att plugga vidare då jag redan är så pass "gammal"

Vill tjäna mig lite pengar och kunna få ut lite mer av livet än mitt rum på landet!
Men hittar jag inget jobb innan sommaren så har jag väl inget annat val än att plugga vidare.

Det eller socialbidrag parasit!

Du är inte gammal. Du är ung och ska självklart försöka få till en flytt så du kan ge dig på livet på allvar.

Har du testat att söka jobb i Stockholm? Där i kring finns de flesta jobben för din bransch tror jag nog. Har du ingen bekant som är i samma sits som dig som också överväger att flytta? Söka lägenhet tillsammans kan vara en tanke. Är du inte inskriven hos Arbetsförmedlingen?!

Den sista frågan jag tänker ställa till dig är mer av kuriosa, alltid tyckt ni dalamänniskor varit så härliga på något sätt. Vad brukar du göra på fritiden där i skogarna?
Citera
2015-02-09, 02:06
Bannlyst
Citat:
Jag äger inga värdesaker så något lån tror jag inte jag skulle kunna få, om jag nu inte ska börja plugga förstås

Så då är soc uteslutet endå alltså..
Men jag tänker nog iallalfall boka in tid och försöka snacka med dem, men hört att det inte är speciellt lätt att få några pengar av dom

Det är helt meningslöst, då soc vill ha information om hur mycket dina föräldrar tjänar, deras förmögenheter osv.
Jag antar att dina föräldrar kan ge dig mat på bordet och lite till, och så länge dom har den möjligheten så kommer inte soc vara aktuellt!
Citera
2015-02-09, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelforbud
Du är inte gammal. Du är ung och ska självklart försöka få till en flytt så du kan ge dig på livet på allvar.

Har du testat att söka jobb i Stockholm? Där i kring finns de flesta jobben för din bransch tror jag nog. Har du ingen bekant som är i samma sits som dig som också överväger att flytta? Söka lägenhet tillsammans kan vara en tanke. Är du inte inskriven hos Arbetsförmedlingen?!

Den sista frågan jag tänker ställa till dig är mer av kuriosa, alltid tyckt ni dalamänniskor varit så härliga på något sätt. Vad brukar du göra på fritiden där i skogarna?

Jag har sökt en del jobb i Stockholm, men inte fått något napp direkt!
Vet några gamla kompisar som fått jobb där men då genom deras bekantskapskrets/kontakter

Jag skrev aldrig in mig då jag halv känner lite folk som gått där i flera år utan att få något jobb
bortsett från än praktikplatser och massor av löjliga möten som inte leder någonstans.
allt det för att få bidrag på 2500kr i månader
Då har jag hellre tjänat ihop dom där 2500kr på egen hand, men nu har jag tröttnat på att jobba hårt för princip ingenting så då skrev jag in mig där för ca 3 veckor sedan!

haha fritiden i Dalarna för mig som arbetslös är att finna glädje i det billiga
t.ex. röka lite grönt, sladda på isen med skrotbilar, spela dator, laga/sälja skrotbilar, köpa sälja grejer, promenera, gymma dricka alkohol osv
livet som lallare på landet haha
Citera
2015-02-09, 05:26
Medlem
Det kostar inget att ställa dig i alla bostadsköer där du vill bo.

Kolla upp hur jobben ser ut - vad du vill jobba med och den kommunen ställer du dig i bostadskön.

sthlm och Göteborg ska du ställa dig snabbt i, kö på många år, men står du i kön blir du inte utkastad. ( tror det är 500.000 som står i sthlms bostadskö )

Kiruna stad ska väl flytta - Umeå söker folk & växer så det knakar.
Så det är inte bara storstäder som söker folk.

Att utbilda dig som undersköteska då har du jobb för evigt.
Citera
2015-02-09, 06:52
Medlem
frozendragons avatar
Som någon påpekat så är högskolan en möjlighet. Kommer du in på ett program så har alla högskolor en bostadsgaranti vilket innebär att de måste hjälpa dig fixa en bostad så du kan börja plugga. Du kommer förmodligen hamna ganska trångbott om du flyttar till Stockholm. Typ inneboende eller studentkorridor men det är väl bättre än att bo hemma hos föräldrar. Och är det inget för dig efter en termin så har du ju fått in foten i den staden så du kan bo kvar där och leta efter jobb i staden samt soc i staden är skyldiga att hjälpa dig med bostad om du blir utkastad för att du inte pluggar. (brukar dock inte hända, känner folk som bot kvar 3 år efter avslutade studier).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in