Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-08, 18:48
  #1
Medlem
Min pappa, som är 80+, har lagt in en massa sparpengar hos något som heter ”Svenska Finansmäklare”.
Jag tycker det verkar skumt, man vet ju att det finns en massa finansmäklare som har som affärsidé just att lura av pensionärer deras förmögenheter – men hur mycket jag än googlar hittar jag ingenting som tyder på att just denna firma är skum. Det vill säga, jag har liksom inget case gentemot pappa, som tycker det är toppen att ha fått hjälp av en snäll ”rådgivare”.
Denne ”rådgivare” har till och med kommit HEM till pappa för att visa på den fina värdeutvecklingen, vilket känns klart skumt!
Placeringarna verkar göras i någon slags fonder, men mer än så verkar pappa inte veta.
Nu undrar jag om någon av er känner till denna firma, och om man kan räkna med att det finns några stålar att ta ut i framtiden eller om de då hamnat på Caymanöarna?
Citera
2015-02-08, 18:49
  #2
Medlem
http://www.svenskafinansmaklarna.se
Citera
2015-02-08, 20:01
  #3
Medlem
Isnatts avatar
Bara det att om man vill lämna klagomål hänvisas till namngiven advokatfirma, ARN, eller domstol gör att jag drar öronen åt mig.
Inga prisuppgifter hittade jag heller utan det skulle lämnas vid möten.
Citera
2015-02-09, 10:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Bara det att om man vill lämna klagomål hänvisas till namngiven advokatfirma, ARN, eller domstol gör att jag drar öronen åt mig.
Inga prisuppgifter hittade jag heller utan det skulle lämnas vid möten.

Ja, och hela hemsidan verkar superskum...
Å andra sidan, om målgruppen är pensionärer kanske man inte satsar allt krut på att få till just en snajdig hemsida.
Citera
2015-02-11, 17:42
  #5
Medlem
Nej, det där luktar inte bra alls! Få ut pengarna så fort som möjligt!
Citera
2017-09-09, 19:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilhelmKryss
Nej, det där luktar inte bra alls! Få ut pengarna så fort som möjligt!
Någon som vet något om Svenska Finansmäklarna? Nu vill de återigen göra hembesök hos min pappa, som vill sätta in en massa pengar till ett av sina barnbarn...
Citera
2017-09-09, 20:27
  #7
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarieMM
Någon som vet något om Svenska Finansmäklarna? Nu vill de återigen göra hembesök hos min pappa, som vill sätta in en massa pengar till ett av sina barnbarn...
Men hur svårt kan det vara att själv läsa innantill på deras hemsida! Vad är det egentligen du tror att någon annan kan informera dig om som du behöver veta för att kunna ta ställning till dem och som du inte själv kan läsa dig till på deras hemsida.

Nej de ägnar sig förmodligen inte åt någon olaglig verksamhet. De säljer helt vanlig "rådgivning" vad gäller finansiella tjänster, det vill säga, de tar rundligt betalt av okunniga kunder för att göra det kunderna kan göra helt gratis själva på exempel vis Avanzas eller Nordnets hemsidor, och mer eller mindre gratis hos storbankerna. Företag likt Finansmäklarna fungerar på samma sätt som så kallade pensionsrådgivare, de lever på att folk tror att ekonomi är svårt. De här texterna från Finansmäklarnas hemsida säger nog allt.

Under fliken Rådgivning":
"Utbudet på den finansiella marknaden växer ständigt och blir allt mer komplext. Därför är det idag mycket viktigt att anlita en professionell rådgivare som kan hjälpa dig att finna den optimala lösningen. Svenska FinansMäklarna har den kompetens och erfarenhet som krävs för att göra detta. Vi står till er tjänst!"

Under fliken Produkter:
"Utbudet av banker, fondbolag och försäkringsbolag förändras ständigt. För dig som kund innebär detta stora svårigheter att hitta rätt. Svenska FinansMäklarna är en av få oberoende värdepappersbolag som har möjlighet att arbeta med de flesta banker, fondbolag och försäkringsbolag på marknaden. Vi hjälper er att jämföra utbudet!"

Mitt råd är att du hjälper din pappa att ta del av all gratisinformation på Avanzas eller Nordnets sidor, att han öppnar en ISK om han inte redan har det och successivt köper in sig i en bred portfölj av fonder. Alltihop är helt gratis, såväl konto som köp av fonderna. Därefter kostar fonderna givetvis i förvaltning, så tillvida att han inte uteslutande köper indexfonder utan förvaltningsavgift.

För övrigt förstår jag inte varför du frågar FB om det här. Som jag skrev tidigare, hur svårt kan det vara att bara läsa innantill på Finansmäklarna hemsida???
Citera
2017-09-12, 13:25
  #8
Medlem
Känner till firman ovan, arbetar i branschen. Är inget skumt bolag alls och har hunnits länge, en klassisk försäkringsmäklarfirma som funnits länge = tyder på att de inte gör oschyssta affärer och har säkert haft långa relationer med kunderna. Kan inte säga något om vad de placerar i men om din far är nöjd med rådgivaren så tycker jag du ska låta honom vara kvar där, att rådgivaren kommer hem till kunden är inget ovanligt om din far har investerat en större summa - många av de mindre kapitalrådgivarna gör det precis som storbankernas private banking kunder får extra service

Att rekommendera honom 80+ att starta upp på Avanza/nordnet är ju som att be honom ta bilen till okq8 gör-det-själv hall nästa gång bilen pajar, totalt oansvarslös rekommendation om han inte är intresserad och kan leda till större förluster. hade han varit intresserad så visst.
Citera
2017-09-20, 17:18
  #9
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashisking
Känner till firman ovan, arbetar i branschen. Är inget skumt bolag alls och har hunnits länge, en klassisk försäkringsmäklarfirma som funnits länge = tyder på att de inte gör oschyssta affärer och har säkert haft långa relationer med kunderna. Kan inte säga något om vad de placerar i men om din far är nöjd med rådgivaren så tycker jag du ska låta honom vara kvar där, att rådgivaren kommer hem till kunden är inget ovanligt om din far har investerat en större summa - många av de mindre kapitalrådgivarna gör det precis som storbankernas private banking kunder får extra service

Att rekommendera honom 80+ att starta upp på Avanza/nordnet är ju som att be honom ta bilen till okq8 gör-det-själv hall nästa gång bilen pajar, totalt oansvarslös rekommendation om han inte är intresserad och kan leda till större förluster. hade han varit intresserad så visst.

"Oansvarslös" Tsssss..... Undrar hur mycket han betalar för deras "tjänster" varje år!
Citera
2017-09-27, 07:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashisking
Känner till firman ovan, arbetar i branschen. Är inget skumt bolag alls och har hunnits länge, en klassisk försäkringsmäklarfirma som funnits länge = tyder på att de inte gör oschyssta affärer och har säkert haft långa relationer med kunderna. Kan inte säga något om vad de placerar i men om din far är nöjd med rådgivaren så tycker jag du ska låta honom vara kvar där, att rådgivaren kommer hem till kunden är inget ovanligt om din far har investerat en större summa - många av de mindre kapitalrådgivarna gör det precis som storbankernas private banking kunder får extra service

Att rekommendera honom 80+ att starta upp på Avanza/nordnet är ju som att be honom ta bilen till okq8 gör-det-själv hall nästa gång bilen pajar, totalt oansvarslös rekommendation om han inte är intresserad och kan leda till större förluster. hade han varit intresserad så visst.

Tack för initierat svar!
Citera
2017-09-27, 08:56
  #11
Medlem
Justitiemords avatar
Innehar i alla fall tillstånd hos Finansinspektionen.
Företagsregistret - Svenska FinansMäklarna AB
Citera
2017-09-27, 20:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Innehar i alla fall tillstånd hos Finansinspektionen.
Företagsregistret - Svenska FinansMäklarna AB

Ja, det har jag kollat – men känns inte direkt som någon garanti för särskilt mycket ...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback