Citat:
Ursprungligen postat av
MarieMM
Någon som vet något om Svenska Finansmäklarna? Nu vill de återigen göra hembesök hos min pappa, som vill sätta in en massa pengar till ett av sina barnbarn...
Men hur svårt kan det vara att själv läsa innantill på deras hemsida!

Vad är det egentligen du tror att någon annan kan informera dig om som du behöver veta för att kunna ta ställning till dem och som du inte själv kan läsa dig till på deras hemsida.
Nej de ägnar sig förmodligen inte åt någon olaglig verksamhet. De säljer helt vanlig "rådgivning" vad gäller finansiella tjänster, det vill säga, de tar rundligt betalt av okunniga kunder för att göra det kunderna kan göra helt gratis själva på exempel vis Avanzas eller Nordnets hemsidor, och mer eller mindre gratis hos storbankerna. Företag likt Finansmäklarna fungerar på samma sätt som så kallade pensionsrådgivare, de lever på att folk tror att ekonomi är svårt. De här texterna från Finansmäklarnas hemsida säger nog allt.
Under fliken
Rådgivning":
"Utbudet på den finansiella marknaden växer ständigt och blir allt mer komplext. Därför är det idag mycket viktigt att anlita en professionell rådgivare som kan hjälpa dig att finna den optimala lösningen. Svenska FinansMäklarna har den kompetens och erfarenhet som krävs för att göra detta. Vi står till er tjänst!"
Under fliken
Produkter:
"Utbudet av banker, fondbolag och försäkringsbolag förändras ständigt. För dig som kund innebär detta stora svårigheter att hitta rätt. Svenska FinansMäklarna är en av få oberoende värdepappersbolag som har möjlighet att arbeta med de flesta banker, fondbolag och försäkringsbolag på marknaden. Vi hjälper er att jämföra utbudet!"
Mitt råd är att du hjälper din pappa att ta del av all gratisinformation på Avanzas eller Nordnets sidor, att han öppnar en ISK om han inte redan har det och successivt köper in sig i en bred portfölj av fonder. Alltihop är helt gratis, såväl konto som köp av fonderna. Därefter kostar fonderna givetvis i förvaltning, så tillvida att han inte uteslutande köper indexfonder utan förvaltningsavgift.
För övrigt förstår jag inte varför du frågar FB om det här. Som jag skrev tidigare, hur svårt kan det vara att bara läsa innantill på Finansmäklarna hemsida???