2015-04-07, 10:15
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccchector
Hur mycket ska man bry sig om Redeyes prognoser? Hur stora spelare är dom?
Är det inte bara vem som helst som skriver där?
Citera
2015-04-07, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
.

Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
.

När man handlar cerfikat i index på avanza, får man alltid sålt dem?
En kompis till mig sa att man alltid fick sålt certifikat oavsett om de fanns köpare.
Gäller de även certifikat för aktie osv?
Citera
2015-04-07, 16:43
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
När man handlar cerfikat i index på avanza, får man alltid sålt dem?
En kompis till mig sa att man alltid fick sålt certifikat oavsett om de fanns köpare.
Gäller de även certifikat för aktie osv?

Hej!

Det finns tyvärr inte någon garanti för att du kommer att få ditt certifikat sålt. De emittenter som emitterar certifikaten ställer oftast köp- och säljkurser under börsens dagar. De brukar ibland ta en liten stund på sig att börja ställa kurser på morgonen, särskilt om det är väldigt volatilt. I vissa fall så kan de tillfälligt försvinna från köp-/säljsidan i samband med större makrohändelser.

Självklart så går det alltid att sälja då det finns en köpare på andra sidan. I vissa fall så händer det dessutom att emittenten försvinner men att större privata sparare kliver in i orderdjupet och agerar market maker.

Återkom gärna om det är några fler frågor eller funderingar

/Dan, Avanza
Citera
2015-04-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank

Återkom gärna om det är några fler frågor eller funderingar

/Dan, Avanza

En fråga till folket:

När omx30 är stängd. Efter 17.30, vad händer då?

Kollar man på IG markets rör sig omx30 dygnet runt, jag undrar hur kommer det sig att omx30 rör sig dygnet runt? Handeln är ju stängd efter 17.30.

Jag försöker förstå hur marknaden fungerar.

Skriv ner allt du ni vet
Citera
2015-04-07, 17:28
Medlem
ZuparNs avatar
Köpte aktier genom Avanza förra fredagen under påskhelgen. Det stod att ordrarna var väntande.

Jag antog då att ordern skulle genomföras idag. Däremot såg jag att dessa ordrar inte fanns kvar och jag hade även kvar lika mycket av mina likvida medel som förut.

Varför syns inte mina tidigare lagda ordrar?
Citera
2015-04-07, 17:30
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
En fråga till folket:

När omx30 är stängd. Efter 17.30, vad händer då?

Kollar man på IG markets rör sig omx30 dygnet runt, jag undrar hur kommer det sig att omx30 rör sig dygnet runt? Handeln är ju stängd efter 17.30.

Jag försöker förstå hur marknaden fungerar.

Skriv ner allt du ni vet

Jag är inte expert på hur det fungerar hos IG, men jag vågar nog påstå att den stora skillnaden mellan att handla den svenska terminen (eller certifikat) via oss och att handla motsvarande index via IG är att det hos dem är IG Markets som ställer köp-/säljkurser. De håller indexet vid liv under natten med hjälp av marknadsinformation från korrelerande marknader som har öppet under kvällen/natten. Det är alltså till stor del spekulation om man handlar under de tider som den svenska börsen inte har öppet.

Det går säkert bra att kontakta IG för att få veta lite närmare hur de beräknar kurserna som de ställer på kvällen/natten

/Dan, Avanza
Citera
2015-04-07, 17:37
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Köpte aktier genom Avanza förra fredagen under påskhelgen. Det stod att ordrarna var väntande.

Jag antog då att ordern skulle genomföras idag. Däremot såg jag att dessa ordrar inte fanns kvar och jag hade även kvar lika mycket av mina likvida medel som förut.

Varför syns inte mina tidigare lagda ordrar?

Hej!

Lägger du en enkel order (se enkel-, avancerad- och stop lossorder i orderfönstret) så tas ordern bort efter att marknaden stängt. Det sker normalt omkring 18-tiden på börsdagen. Eftersom det var fredag så är det möjligt att ordern togs bort på kvällen (även om marknaden inte var öppen under dagen). Lägg en ny order och lägg den med längre giltighetstid om du vill att den ska ligga kvar över flera dagar.

Jag ska dubbelkolla med vår IT-avdelning hur order lagda under fredagen behandlades i våra system. Jag hör av mig imorgon!

/Dan, Avanza
Citera
2015-04-07, 17:40
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Hej!

Lägger du en enkel order (se enkel-, avancerad- och stop lossorder i orderfönstret) så tas ordern bort efter att marknaden stängt. Det sker normalt omkring 18-tiden på börsdagen. Eftersom det var fredag så är det möjligt att ordern togs bort på kvällen (även om marknaden inte var öppen under dagen). Lägg en ny order och lägg den med längre giltighetstid om du vill att den ska ligga kvar över flera dagar.

Jag ska dubbelkolla med vår IT-avdelning hur order lagda under fredagen behandlades i våra system. Jag hör av mig imorgon!

/Dan, Avanza

Okej tack! Jag antar att det innebär att mina ordrar försvann och att jag därför måste lägga nya?
Citera
2015-04-07, 17:42
Medlem
Citat:
De håller indexet vid liv under natten med hjälp av marknadsinformation från korrelerande marknader som har öppet under kvällen/natten. Det är alltså till stor del spekulation om man handlar under de tider som den svenska börsen inte har öppet.

Det går säkert bra att kontakta IG för att få veta lite närmare hur de beräknar kurserna som de ställer på kvällen/natten

/Dan, Avanza

ok.
Jag tror att det man som sker på natten är handel med CFDs.
kan det vara så?
Man ser alltid att öppningskursen på morgonen är annorlunda än vad stängdsninskursen var dagen innan på avanza. Och då kan de vara bra att veta hur de funkar, vad det är som har hänt på natten.

Omx30 = 30 aktie bolag i sverige.
För att omx30 ska röra på sig = det är handeln av aktierna som avgör. Har jag lärt mig rätt?
Och isfåfall, när omx30 rör sig över natten, sker de handel med aktier då?
Citera
2015-04-07, 18:00
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Omx30 = 30 aktie bolag i sverige.
För att omx30 ska röra på sig = det är handeln av aktierna som avgör. Har jag lärt mig rätt?
Och isfåfall, när omx30 rör sig över natten, sker de handel med aktier då?
Det är inte OMXS30 som rör sig på natten, ingen handel sker med de aktier som ingår i OMXS30.

Som jag skrev tidigare:

Citat:
Man handlar inte index direkt, utan instrument som kan ha ett index som bas för underliggande papper. Dessa instrument kan du skapa själv och sälja till dina polare från ditt garage, mitt i natten, om du vill.

Om du säljer optioner för OMXS30 kan du sälja dessa till vem du vill, när du vill. Du kan anteckna dem på servetter från McDonalds och sälja på fyllan till dina kompisar.

Att du säljer dessa optioner gör såklart inte att det blir nån handel i Hennes & Mauritz eller något av de andra bolagen som ingår i OMXS30.
Citera
2015-04-07, 20:31
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Okej tack! Jag antar att det innebär att mina ordrar försvann och att jag därför måste lägga nya?
Du kan väl sätta ett datum för hur länge de skall gälla med tror jag.
Citera
2015-04-07, 20:32
Medlem
Citat:
Det är inte OMXS30 som rör sig på natten, ingen handel sker med de aktier som ingår i OMXS30.

Som jag skrev tidigare:

Om du säljer optioner för OMXS30 kan du sälja dessa till vem du vill, när du vill. Du kan anteckna dem på servetter från McDonalds och sälja på fyllan till dina kompisar.

Att du säljer dessa optioner gör såklart inte att det blir nån handel i Hennes & Mauritz eller något av de andra bolagen som ingår i OMXS30.

okej.

Kolla här:

http://www.ig.com/se/ig-index/sverige30

Där ser du att grafen rör sig dygnet runt. Det där är akiteindex.

Om grafen ökar med 1% över natten (från stängskursen 17.30) så är det vad öppningskursen blir sedan, när börsen öppnar 09.00.

Betyder inte det då att omx30 rör sig över natten? (eftersom omx30 har ett annat värde än stängningskursen hade, nästa dag. Det ser man på avanza)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in