2015-04-05, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Förstår inte frågorna.

Nasdaq öppnar 9:30 i NY och det blir mycket riktigt klockan 15:30 i Sverige.

Man handlar inte index direkt, utan instrument som kan ha ett index som bas för underliggande papper. Dessa instrument kan du skapa själv och sälja till dina polare från ditt garage, mitt i natten, om du vill.

okok bra svar.

Jag forsätter med mina frågor.

När sverige öppnar 09 till 17.30, betyder det att länder med motsvarande tider öppnar sin handel för köp på den svenska börsen?

Alltså när vi öppnar 09 så öppnar världens länder motsvarande tider. Dvs att börsen är öppen samtidigt, precis som 9:30 i NY och 15.30 I usa på usa börsen.
Citera
2015-04-06, 13:54
Bannlyst
Hur lär man sig om "the stockmarket", de ekonomiska sambanden, trading osv.? Vet ju inte var man ska börja för att förstå det hela. Tittar dokumentärer och sådant, men svårt att hitta enkel grundläggande information (som för den delen inte är de absoluta simplaste högstadienivå-grejerna).
Citera
2015-04-06, 14:43
Medlem
Jaa jag vet, men tänkte att detta kunde bli lite som en "ordbank" eller något åt det hållet. Verkar dock inte som att intresset finns där så mod kan ta bort tråden om de känner för det.
Citera
2015-04-06, 15:15
Medlem
En enkel ordbank här vore guld.
Citera
2015-04-06, 16:45
Medlem
Marcheses avatar
Hej!
Jag har bestämt mig för att börja köpa aktier. Har tänkt att börja försiktigt med ca 3000kr/månad. Planen är att bara köra långsiktigt, till en början i alla fall. Tänkte höra med er hur ni tycker jag ska lägga upp det nu i början, när det rör sig om så små belopp. De jag hade tänkt att placera i är: Axfood, Electrolux B, Fenix Outdoor International B, Novo Nordisk B, och Wallenstan B.

Vad tror ni om den portföljen till att börja med? Tycker ni jag bör byta/lägga till någon? Och hur tycker ni att jag bör köpa. I och med att jag börjar med endast 3000kr så kan jag ju inte börja med att köpa i alla bolagen.

Tack på förhand!
Citera
2015-04-06, 19:32
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchese
Hej!
Jag har bestämt mig för att börja köpa aktier. Har tänkt att börja försiktigt med ca 3000kr/månad. Planen är att bara köra långsiktigt, till en början i alla fall. Tänkte höra med er hur ni tycker jag ska lägga upp det nu i början, när det rör sig om så små belopp. De jag hade tänkt att placera i är: Axfood, Electrolux B, Fenix Outdoor International B, Novo Nordisk B, och Wallenstan B.

Vad tror ni om den portföljen till att börja med? Tycker ni jag bör byta/lägga till någon? Och hur tycker ni att jag bör köpa. I och med att jag börjar med endast 3000kr så kan jag ju inte börja med att köpa i alla bolagen.

Tack på förhand!

Viktigaste du bör fixa är så du har Avanza Mini så att du inte lägger massa onödiga pengar på courtage när du handlar för sånna småsummor.
Citera
2015-04-06, 20:11
Medlem
Hur mycket ska man bry sig om Redeyes prognoser? Hur stora spelare är dom?
Citera
2015-04-06, 23:09
Medlem
Courtageavgift: avgiften du får betala för att köpa värdepapper.

Nyemission, NE : kort och gott, aktierna blir fler. Företaget "skapar" fler aktier. Tidigare fanns det 100 000 aktier, nu finns det 1 000 000. NE är ett sätt företag gör för att få in mer pengar. Man gör en sk split.
Motsatsen är en omvänd split, alltså att flera aktier blir en aktie. 1 000 000 aktier blir 100 000 st.

Sharpe ratio-kvot: Hur hög avkastningen blev kontra risken. Hög risk och låg avkastningen ger dålig Sharpe ratio-kvot.

P/E-tal. Price/earnings, aktuell kurs delat på vinsten per aktie.

OSV.
Hittade dessutom en ordlista nu, använd den. Förstår du inte uttrycken, så ställ frågor i tråden "Nybörjarfrågor".
Happy hunting!

http://www.aktiespararna.se/lar-dig-mer/Ordlista/?lb=no&kampanj=pop-up-nej-tack
Citera
2015-04-06, 23:19
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarr-olp
Courtageavgift: avgiften du får betala för att köpa värdepapper.

Nyemission, NE : kort och gott, aktierna blir fler. Företaget "skapar" fler aktier. Tidigare fanns det 100 000 aktier, nu finns det 1 000 000. NE är ett sätt företag gör för att få in mer pengar. Man gör en sk split.
Motsatsen är en omvänd split, alltså att flera aktier blir en aktie. 1 000 000 aktier blir 100 000 st.

Vid en nyemission ger man ut nya aktier och får på så vis in pengar, som du skriver. Det totala kvotvärdet på aktierna ökar alltså.

Vid en split är det totala kvotvärdet samma och bolagets samt aktieägarnas förmögenhet oförändad. Nyemission och split/omvänd split är alltså två helt olika saker.
Citera
2015-04-06, 23:38
Medlem
När använder sig man av P/E-tal?

Tänker tex på bolag som Starbreeze som borde ha väldigt ojämn inkomstflöde beroende på när man släpper ett nytt spel. Eller företag som har en väldigt bra produkt men ej slagit på marknaden ännu.

Eller använder man sig av P/E-tal oftast när det gäller stora stabila företag som redan etablerat sig?
Citera
2015-04-07, 09:29
Medlem
Nu när deklarationen kommit in så fick jag lite oväntade saker att deklarera på K4-blanketten.
Det är så att jag haft aktier liggandes i mer än 10 år på ett konto hos Swedbank som man far skapade åt mig när jag var barn.
Det rör sig om 166 stycken Pfizer som jag i december 2014 sålde av för att flytta in och investera om på ett ISK. ( Dumt drag visade det sig då de i dagsläget hade varit värd 10 000 kr mer... men men.. )
Jag har aldrig kunnat se något inköpspris på depån och min fars minne är inte det bästa.
Det visade sig i alla fall nu på deklarationen att de var omvandlade aktier från Pharmacia och jag därför måste återföra ett uppskovsbelopp på ca 39600 kr. Hela det beloppet måste alltså återinföras nu för beskattning vilket kom som en liten överraskning/chock. Men struntsumma.

Nu till min fråga. Jag försökte få fram vilket alternativ på de sålde aktierna som är den mest fördelaktiga för omkostnadsbeloppet. ( Få fram rätta summan eller schablonmetoden )
Hittade någon information att omkostnadsbeloppet för varje aktie är 287,37 kr.
Kan jag bara räkna 166 x 287,37 kr och skriva det som omkostnadsbelopp?
Det låter nästan lite för bra för att vara sant då jag i så fall kommer gå med förlust och kan därför räkna av dem från skatten på 39600 kr som blir en hel del pengar att betala tillbaka.
Citera
2015-04-07, 10:07
Medlem
Crossmacks avatar
Trådar sammanfogade //Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in