2023-02-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Kan tipsa om Börsdata för nyckeltalsdefinitioner på Svenska!
Nedan följer urklipp för att svara på dina frågor:
"P/E är det vanligaste nyckeltalet för se hur mycket du betalar för en aktie.

P/E står för Pris/'Vinst per aktie' och säger hur många gånger årsvinsten som en aktie handlas för."

P/B- tal står för 'Price/Bookvalue' vilket betyder Aktiekurs/Eget kapital.
Eget kapital kallas även det bokförda värdet i bolaget och hittas i bolagets balansräkning. Eget kapital är bolagets egna medel.

P/S = Aktiekurs/Omsättning Per Aktie
P/S står för 'Price/Sales' vilket betyder Aktiekurs/Omsättning per aktie.
Omsättning (Nettoomsättning) är bolagets faktiska försäljning.
Nyckeltalet används när man ska bedöma hur mycket varje omsättningskrona värderas i förhållande till aktiekursen.

Vinst per aktie (VPA) eller Earnings Per Share (EPS).
Ett viktigt nyckeltal som berättar hur stor vinst bolaget ger per aktie.
Vinst per aktie = Vinst/Antal aktier
Vinst = Vinst efter skatt
Antal aktier = redovisade utestående aktier
Som aktieägare vill du veta hur stor del av vinsten du får per aktie.

--------------------------------

Vad som är viktigast beror på bransch, de ekonomiska förhållandena (ränteläget, konjunkturutsikten etc.), och dessutom går det "mode" i dessa nyckeltal vad som är populärt att jämföra emot, det är här som man måste lyfta blicken från excelbladet och bli spåkärring.
Det som är så himla kul med just finans det är en underbart blandning av excelsnurror och fingertoppskänsla!

Tack!

Men jag förstår fortfarande inte…

Tex PE som du förklarade så här:

”P/E är det vanligaste nyckeltalet för se hur mycket du betalar för en aktie.

P/E står för Pris/'Vinst per aktie' och säger hur många gånger årsvinsten som en aktie handlas för."

För att se hur mycket jag betalar för en aktie? Jag betalar så mycket som den kostar den sekunden som jag köper den.

Hur många gånger årsvinsten som en aktie handlas för?
Jag förstår inte vad du menar med det.

Försök att förklara det för mig så lätt det går.

Är det bra att PE ligger på pluss och dåligt om den ligger på minus?
Hur viktigt är det att man tar hänsyn till det om man investerar och inte trader?

Sätter pris på hjälpen.
Citera
2023-02-03, 18:15
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Tack!

Men jag förstår fortfarande inte…

Tex PE som du förklarade så här:

”P/E är det vanligaste nyckeltalet för se hur mycket du betalar för en aktie.

För att se hur mycket jag betalar för en aktie? Jag betalar så mycket som den kostar den sekunden som jag köper den.

Hur många gånger årsvinsten som en aktie handlas för?
Jag förstår inte vad du menar med det.

Försök att förklara det för mig så lätt det går.

Hur viktigt är det att man tar hänsyn till det om man investerar och inte trader?

Sätter pris på hjälpen.

Ja priset är det du betalar när du köper så klart men earnings ändras ju inte i underliggande bolag.

Om bolaget tjänar motsvarande 100 sek per aktie (vinst delat med utestående aktier) och du köper det för 105 så är p/e 1.05, så p/e ändras både genom att bolaget ändrar vinst år från år och priset på aktien.

"price is what you pay value is what you get"

P/e är inte på modet just nu och många anser att det är för spretigt personligen är jag likgiltig till detta mått.
Citera
2023-02-03, 18:15
Medlem
Citat:
Tack!
P/E används som en grov uppskattning för hur billigt det är för dig att köpa bolaget.

Även traders kan använda det eftersom det är marknaden som bestämmer P/E-talet och att det därför kan verka självuppfyllande: Om till exempel tillräckligt många tycker att ett bolag med P/E 10 är billigt så köper de aktien vilket får priset att gå upp.

Seriösa analytiker använder sällan P/E annat än som en genväg för att snabbt avgöra om ett bolag kan vara intressant att analysera.

Nordnet har ett par bra och grundläggande videos på Youtube där de förklarar hur man kan använda vinstmått och nyckeltal för att värdera aktier:

Guide: Tre nyckeltal att hålla koll på - Fundamental analys https://youtu.be/ad_WvKm9CNY?t=489
Citera
2023-02-03, 18:29
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
P/E används som en grov uppskattning för hur billigt det är för dig att köpa bolaget.

Även traders kan använda det eftersom det är marknaden som bestämmer P/E-talet och att det därför kan verka självuppfyllande: Om till exempel tillräckligt många tycker att ett bolag med P/E 10 är billigt så köper de aktien vilket får priset att gå upp.

Seriösa analytiker använder sällan P/E annat än som en genväg för att snabbt avgöra om ett bolag kan vara intressant att analysera.

Nordnet har ett par bra och grundläggande videos på Youtube där de förklarar hur man kan använda vinstmått och nyckeltal för att värdera aktier:

Guide: Tre nyckeltal att hålla koll på - Fundamental analys https://youtu.be/ad_WvKm9CNY?t=489

Det stämmer att analytiker använder sig av många fler parametrar än nyckeltal men kvantstrategier som endast köper de billigaste bolagen på nyckeltal och struntar i allt annat presterar bättre än analytikerna. Värt att notera.
Citera
2023-02-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Ja priset är det du betalar när du köper så klart men earnings ändras ju inte i underliggande bolag.

Om bolaget tjänar motsvarande 100 sek per aktie (vinst delat med utestående aktier) och du köper det för 105 så är p/e 1.05, så p/e ändras både genom att bolaget ändrar vinst år från år och priset på aktien.

"price is what you pay value is what you get"

P/e är inte på modet just nu och många anser att det är för spretigt personligen är jag likgiltig till detta mått.

Tack, tror att jag börjar förstå vad det är men jag förstår fortfarande inte hur man kan använda det till sin fördel.

Är det bra om PE är relativt lågt?

Får man mer för pengarna då?
Citera
2023-02-03, 21:22
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Tack, tror att jag börjar förstå vad det är men jag förstår fortfarande inte hur man kan använda det till sin fördel.

Är det bra om PE är relativt lågt?

Får man mer för pengarna då?
Högt PE
Tesla toppade på PE 1200 och sjönk till som lägst nyligen 35 i PE. Högt PE kräver hög tillväxt.
Medel PE
Runt 30 PE kan vara normalt då vi har en miljö av nollränta och det finns liv i företagen.
Lågt PE
Så lågt som 10 PE eller lägre då är förväntningarna inte så stora. Räntan är hög. Man kan fynda. Eller så ligger den där och skvalpar halvt livlöst hur länge som helst.
Negativt PE
Negativt PE då gör företaget inte plusresultat utan tror att resultatet ligger i framtiden. Risken är att utspädningen av aktien blir större än tillväxten. Då är det inte kul. Men när dessa företag är roliga då är de mycket roliga och växer med en fantastisk hastighet. Det går förstås också åt båda hållen så aktien kan lätt tappa 90% på en vecka.
Undantag
Undantag från PE reglerna är preffar där man i princip bara är intresserad av att de ska kunna fortsätta att dela ut pengar regelbundet. Köp bara under inlösenkursen - så låter du andra ge bort sina pengar i dricks.
Citera
2023-02-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen

Tack för länken, har sett klippet tre gånger nu.

Men på han i klippet så låter det nästan som att PE, PS och PB är samma sak..
Högt tal = högre risk men chans för att tjäna mycket pengar om företaget leverar
Lågt tal = tryggt företag med relativt låg risk men något lägre avkastning

Vad indikerar det om tex PE ligger på 13 men PS och PB ligger på 2-3?
Citera
2023-02-03, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Högt PE
Tesla toppade på PE 1200 och sjönk till som lägst nyligen 35 i PE. Högt PE kräver hög tillväxt.
Medel PE
Runt 30 PE kan vara normalt då vi har en miljö av nollränta och det finns liv i företagen.
Lågt PE
Så lågt som 10 PE eller lägre då är förväntningarna inte så stora. Räntan är hög. Man kan fynda. Eller så ligger den där och skvalpar halvt livlöst hur länge som helst.
Negativt PE
Negativt PE då gör företaget inte plusresultat utan tror att resultatet ligger i framtiden. Risken är att utspädningen av aktien blir större än tillväxten. Då är det inte kul. Men när dessa företag är roliga då är de mycket roliga och växer med en fantastisk hastighet. Det går förstås också åt båda hållen så aktien kan lätt tappa 90% på en vecka.
Undantag
Undantag från PE reglerna är preffar där man i princip bara är intresserad av att de ska kunna fortsätta att dela ut pengar regelbundet. Köp bara under inlösenkursen - så låter du andra ge bort sina pengar i dricks.

Fan va bra inlägg, tack!

Ska spara det.👍

Men vad menar du med ränta?
Det företaget betalar i ränta?
Senast redigerad av TimmieStark 2023-02-03 kl. 23:11.
Citera
2023-02-06, 08:44
Medlem
Klappasäftens avatar
Har två frågor

Vad är puts and calls?

Vad är stopp loss och vad är det bra för? Glidande stop loss har jag också läst att det finns.
Citera
2023-02-07, 16:50
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Har två frågor

Vad är puts and calls?

Vad är stopp loss och vad är det bra för? Glidande stop loss har jag också läst att det finns.

Puts och Calls är intstrument som låter dig köpa eller sälja den underliggande tillgången vid ett visst pris ('strike') innan ett visst datum.

Anatag att OMXS30 kostar 2200 och jag tror att OMXS30 ska gå ner då kan jag köpa Puts (säljoptioner) på tillexempel nivån 2200. Detta ger mig möjligheten att sälja OMXS30 på nivån 2200 punkter under optionens giltighetstid (ofta några månader). Om OMXS30 kostar 2000 när kontraktet går ut då kan jag köpa OMXS 30 för 2000 i marknaden och sälja för 2200 till den som ställde ut kontraktet. På så vis tjänar jag pengar på nedgång.

Jag kan också köpa Calls (köpoptioner) om jag tror att indexet ska upp. Jag kan köpa rätten att köpa OMXS30 på nivån 2200. Om OMXS30 kostar 2400 när kontraktet löper ut så blir detta kontrakt värt mycket pengar. Den som sålde optionen måste köpa OMXS30 för 2400 i marknaden och sälja den till mig för 2200.

Detta låter simpelt men jag rekommenderar inte att du börjar med detta därför att det tillkommer en massa komplikationer som courtage, spridning mellan köp och sälj, premium, skillnaden mellan Amerikanska och Europeiska kontrakt samt att man måste förstå hur volatilitet på den underliggande tillgången påverkar priserna på kontrakten. Detta är extremt komplicerat och inte så lönsamt.
Citera
2023-02-07, 17:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
https://www.nordnet.se/faq/1136-hur-fungerar-stop-loss-order

Det handlar lite förenklat om att sätta upp en trigger/regel som gör att någonting händer vid en viss kursnivå, ofta att man triggar en försäljning av en viss aktie om den skulle komma ner till en viss kritisk nivå. Fördelen med det att man kan ta en paus från datorn utan att riskera att en investering tappar väldigt mycket i värde (eftersom din stop loss dessförinnan har triggats).

Stop loss är dock inte utan nackdelar. Exempelvis om en aktie handlas tlll 100 kr och du ställer in stop loss-försäljning på 90 kr så är det inte ovanligt att aktien går ned tillfälligt till exempelvis 88 kr och därefter studsar upp igen. Då triggas din stop loss (<90 kr) och du är inte med på återhämtningen.
Senast redigerad av Enterprise 2023-02-07 kl. 17:30.
Citera
2023-02-07, 18:05
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Puts och Calls är intstrument som låter dig köpa eller sälja den underliggande tillgången vid ett visst pris ('strike') innan ett visst datum.

Anatag att OMXS30 kostar 2200 och jag tror att OMXS30 ska gå ner då kan jag köpa Puts (säljoptioner) på tillexempel nivån 2200. Detta ger mig möjligheten att sälja OMXS30 på nivån 2200 punkter under optionens giltighetstid (ofta några månader). Om OMXS30 kostar 2000 när kontraktet går ut då kan jag köpa OMXS 30 för 2000 i marknaden och sälja för 2200 till den som ställde ut kontraktet. På så vis tjänar jag pengar på nedgång.

Jag kan också köpa Calls (köpoptioner) om jag tror att indexet ska upp. Jag kan köpa rätten att köpa OMXS30 på nivån 2200. Om OMXS30 kostar 2400 när kontraktet löper ut så blir detta kontrakt värt mycket pengar. Den som sålde optionen måste köpa OMXS30 för 2400 i marknaden och sälja den till mig för 2200.

Detta låter simpelt men jag rekommenderar inte att du börjar med detta därför att det tillkommer en massa komplikationer som courtage, spridning mellan köp och sälj, premium, skillnaden mellan Amerikanska och Europeiska kontrakt samt att man måste förstå hur volatilitet på den underliggande tillgången påverkar priserna på kontrakten. Detta är extremt komplicerat och inte så lönsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
https://www.nordnet.se/faq/1136-hur-fungerar-stop-loss-order

Det handlar lite förenklat om att sätta upp en trigger/regel som gör att någonting händer vid en viss kursnivå, ofta att man triggar en försäljning av en viss aktie om den skulle komma ner till en viss kritisk nivå. Fördelen med det att man kan ta en paus från datorn utan att riskera att en investering tappar väldigt mycket i värde (eftersom din stop loss dessförinnan har triggats).

Stop loss är dock inte utan nackdelar. Exempelvis om en aktie handlas tlll 100 kr och du ställer in stop loss-försäljning på 90 kr så är det inte ovanligt att aktien går ned tillfälligt till exempelvis 88 kr och därefter studsar upp igen. Då triggas din stop loss (<90 kr) och du är inte med på återhämtningen.

Tack så mycket! Är väldigt nöjd med mina två detaljerade svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in