2023-01-11, 00:29
Medlem
Saltkungens avatar
Någon som vet vad som hänt med Boston Pizza Royalties Income fund? Varför går det inte att handla på Avanza längre?
Citera
2023-01-11, 08:28
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Någon som vet vad som hänt med Boston Pizza Royalties Income fund? Varför går det inte att handla på Avanza längre?
Verkar fungera på Nordnet, även om jag inte genomförde köp. Kunde dock klicka på köprutan, vilken inte ens var klickbar hos Avanza.
Citera
2023-01-26, 19:59
Medlem
När folk pratar om vikning av portföljen, menas det då hur pengarna är fördelade? Exempelvis när någon säger ”här är min portfölj och hur aktierna är viktade”. Menas det då hur pengarna är fördelade mellan aktierna i portföljen?
Citera
2023-01-26, 20:14
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
När folk pratar om vikning av portföljen, menas det då hur pengarna är fördelade? Exempelvis när någon säger ”här är min portfölj och hur aktierna är viktade”. Menas det då hur pengarna är fördelade mellan aktierna i portföljen?
Det handlar om att fördela innehav mellan olika branscher och storlekar på företag för att få mindre snabba rörelser.
Citera
2023-01-26, 20:22
Medlem
KJosefs avatar
Citat:

Ja precis. Om Atlas Copco har vikten 10% så har du 10% av din deg i Atlas Copco.
Citera
2023-01-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det handlar om att fördela innehav mellan olika branscher och storlekar på företag för att få mindre snabba rörelser.

Handlar viktning alltså inte om hur pengarna i en portfölj är fördelade mellan innehaven utan istället om hur innehaven är fördelade utifrån bransch? Tror snarare på det KJosef skriver!

Om du har 50.000kr totalt och Investor B har 50% och Sandvik 50%. Då är väl pengarna fördelade jämt mellan innehaven. Det vill säga 25000 i Investor och 25000 i Sandvik? Eller är jag ute och cyklar?
Senast redigerad av koppen85 2023-01-26 kl. 20:38.
Citera
2023-01-26, 20:38
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Handlar viktning alltså inte om hur pengarna i en portfölj är fördelade mellan innehaven utan istället om hur innehaven är fördelade utifrån bransch? Tror snarare på det KJosef skriver!
Tror jag missuppfattade din fråga, och att KJosef har rätt. Hur portföljen är viktad handlar om hur den är fördelad.

Mitt svar handlade mer om varför man gör en viss viktning.
Citera
2023-01-26, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tror jag missuppfattade din fråga, och att KJosef har rätt. Hur portföljen är viktad handlar om hur den är fördelad.

Mitt svar handlade mer om varför man gör en viss viktning.

Ingen fara, tänkte på riskspridning när jag läste ditt inlägg. Att man har aktier inom olika branscher och marknader.

Viktning = hur pengarna är fördelade i portföljen :-)
Citera
2023-01-28, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Allt det där går att köpa men välj en Kapitalförsäkring istället för en ISK om du ska handla utländska papper.

Tack för svar! Men varför då? Hur funkar det? Snart skall jag bli morfar. Min dotter vill gärna ha ett ekonomiskt bidrag till barnvagn på 16 papp. Skulle inte tro det (helt sjukt). Däremot skulle jag gärna vilja ge mitt barnbarn en kapitalförsäkring à 16 papp som löper över väldigt lång tid. Finns det sådana försäkringar och isf. hur går jag till väga för att teckna en dito?

Tacksam för svar.

mvh
Försiktig general.
Citera
2023-01-28, 22:19
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Tack för svar! Men varför då? Hur funkar det? Snart skall jag bli morfar. Min dotter vill gärna ha ett ekonomiskt bidrag till barnvagn på 16 papp. Skulle inte tro det (helt sjukt). Däremot skulle jag gärna vilja ge mitt barnbarn en kapitalförsäkring à 16 papp som löper över väldigt lång tid. Finns det sådana försäkringar och isf. hur går jag till väga för att teckna en dito?

Tacksam för svar.

mvh
Försiktig general.

En kapitalförsäkring är väldigt likt en ISK fast den är bättre för utländska aktier av skatteskäl. På en kapitalförsäkring är banken formell ägare av alla papper som du köpt och banken ansöker därför om att få tillbaka utländsk skatt på utdelningar åt dig.

Om du har typ Kanadeniska aktier på en ISK dras det 30% skatt på utdelningar varav du får tillbaka 15% automatiskt upp till ett visst belopp men resten av skatten (ytterligare 15%) behöver du själv ansöka om att få tillbaka från Kanadensiska staten. Detta är fett jobbigt men du slipper göra det om du öppnar en Kapitalförsäkring och köper dina utländska papper där istället.

Det finns en del andra detaljer som rör kapitalförsäkringar som du behöver läsa på om men det här är huvudanledningen till att öppna en. Man slipper begära tillbaka skatt på utdelningar från utlandet.

Du gör rätt i att inte pynta ut några 16 lax till en barnvagn. Min kompis köpte en begagnad barnvagn på blocket för 500 spänn. Den fungerar alldeles utmärkt.
Senast redigerad av KJosef 2023-01-28 kl. 22:21.
Citera
2023-02-03, 10:39
Medlem
Hej

Någon som kan förklara nedanstående begrepp för mig?
Och vilket är generellt viktigast att se på när man ska investera?

PE
PB
PS
EPS
Citera
2023-02-03, 13:52
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hej

Någon som kan förklara nedanstående begrepp för mig?
Och vilket är generellt viktigast att se på när man ska investera?

PE
PB
PS
EPS

Kan tipsa om Börsdata för nyckeltalsdefinitioner på Svenska!
Nedan följer urklipp för att svara på dina frågor:
"P/E är det vanligaste nyckeltalet för se hur mycket du betalar för en aktie.

P/E står för Pris/'Vinst per aktie' och säger hur många gånger årsvinsten som en aktie handlas för."

P/B- tal står för 'Price/Bookvalue' vilket betyder Aktiekurs/Eget kapital.
Eget kapital kallas även det bokförda värdet i bolaget och hittas i bolagets balansräkning. Eget kapital är bolagets egna medel.

P/S = Aktiekurs/Omsättning Per Aktie
P/S står för 'Price/Sales' vilket betyder Aktiekurs/Omsättning per aktie.
Omsättning (Nettoomsättning) är bolagets faktiska försäljning.
Nyckeltalet används när man ska bedöma hur mycket varje omsättningskrona värderas i förhållande till aktiekursen.

Vinst per aktie (VPA) eller Earnings Per Share (EPS).
Ett viktigt nyckeltal som berättar hur stor vinst bolaget ger per aktie.
Vinst per aktie = Vinst/Antal aktier
Vinst = Vinst efter skatt
Antal aktier = redovisade utestående aktier
Som aktieägare vill du veta hur stor del av vinsten du får per aktie.

--------------------------------

Vad som är viktigast beror på bransch, de ekonomiska förhållandena (ränteläget, konjunkturutsikten etc.), och dessutom går det "mode" i dessa nyckeltal vad som är populärt att jämföra emot, det är här som man måste lyfta blicken från excelbladet och bli spåkärring.
Det som är så himla kul med just finans det är en underbart blandning av excelsnurror och fingertoppskänsla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in