2022-03-16, 23:38
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saskatchewan
Varför stärktes kronan efter att Sveriges inflationssiffror kom ut som högre än förväntat? Dvs vad är det som gjorde att investerare handlade upp SEK.

Vilka är det som handlar valuta och vad är skälet till det? Anses det vara låg risk? Eftersom valutamarknaden är en enorm marknad så måste det finnas enorma förlorare?

Högre inflation ökar förväntningarna om räntehöjningar och stärker kronan.
Citera
2022-03-17, 22:23
Medlem
Finns det någon fond som är typ en inverterad esg fond med råvaror och bolag som tillverkar industrimaskiner och dylikt för utvinning av dessa. Har Avanza men tycker det är svårt att hitta ngt bra där. Letar efter ett bra alternativ med tanke på den stigande inflationen
Citera
2022-03-18, 11:36
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steve1024
Finns det någon fond som är typ en inverterad esg fond med råvaror och bolag som tillverkar industrimaskiner och dylikt för utvinning av dessa. Har Avanza men tycker det är svårt att hitta ngt bra där. Letar efter ett bra alternativ med tanke på den stigande inflationen

Jag vet inte svaret på din fråga men har du funderat på Avanza Zero?

Om vi verkligen är i en inflationsperiod med kommande högre räntor (jag tror inte det personligen men det verkar vara detta du vill positionera dig för) så kommer OMXS30 gå extremt bra. SCA och Boliden vinner på högre råvarupriser, bankerna vinner på högre räntor och industripjäserna Alfa, Atlas och Sanvik har en del kunder inom gruvor och energi.
Senast redigerad av KJosef 2022-03-18 kl. 11:41.
Citera
2022-03-23, 23:32
Medlem
Lutops avatar
Hur räknar man på direktavkastning?
Om vi tar Volvo B som exempel så har de enligt Avanza och Nordnet en direktavkastning på 3,54%.

Volvo B utdelning:
6,50 SEK 2022-04-07 2022-04-13

Så 13kr per aktie. Dagens kurs är 181,76

13/181,76 = 7,15%

Sorterar man aktier efter direktavkastning så blir det ju helt missvisande om de inte räknar med hela utdelningen på aktien?
Kollar man under innehav så säger Avanza att Volvo B har en Total utd/år på 6,50kr men nästa utdelning är 13kr. Bara jag som inte får ihop siffrorna här?
Citera
2022-03-25, 10:26
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutop
Hur räknar man på direktavkastning?
Om vi tar Volvo B som exempel så har de enligt Avanza och Nordnet en direktavkastning på 3,54%.

Volvo B utdelning:

Så 13kr per aktie. Dagens kurs är 181,76

13/181,76 = 7,15%

Sorterar man aktier efter direktavkastning så blir det ju helt missvisande om de inte räknar med hela utdelningen på aktien?
Kollar man under innehav så säger Avanza att Volvo B har en Total utd/år på 6,50kr men nästa utdelning är 13kr. Bara jag som inte får ihop siffrorna här?

Du räknar rätt. Det är välkänt att det dras en del koks på Avanzas kontor så gissningsvis har deras programmerare bränt upp sina hjärnor. De gör något skumt så att extrautdelningar inte räknas eller liknande.

Man tar utdelningen / aktiekurs och det är din direktavkastning.
Citera
2022-04-05, 14:13
Medlem
Hej, skulle vilja börja med aktier. Hur ska jag gå tillväga som helt nybörjare? Var ska jag börja?
Citera
2022-04-16, 09:22
Medlem
Av ren nyfikenhet: om man vill följa världindex helt, hur bör då fördelningen vara mellan:

Developed markets
Emerging markets
Developed small cap
Emerging small cap?
Senast redigerad av Plingare 2022-04-16 kl. 10:07.
Citera
2022-04-21, 19:02
Medlem
Köpte för en massa år sedan aktier via Swedbank som förvarades hos Euroclear men för ett halvår sedan så accepterade jag att Swedbank gjorde om så att de numera ligger i en Swedbank-depå.
Har funkat bra.

För några dagar sedan så bytte dock innehållet i min depå namn, så numera så står det Rg i varje aktienamn. Vad betyder Rg?

ABB Rg
Atlas Copco-B Rg
Epiroc Rg-B
Volvo -B- Rg

Ännu mer förvirrade är det ju att texten "Rg" skrivs lite olika, ibland med och ibland utan bindestreck och ibland före eller efter B.

Vad säger ni, vad betyder Rg?
Citera
2022-04-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Köpte för en massa år sedan aktier via Swedbank som förvarades hos Euroclear men för ett halvår sedan så accepterade jag att Swedbank gjorde om så att de numera ligger i en Swedbank-depå.
Har funkat bra.

För några dagar sedan så bytte dock innehållet i min depå namn, så numera så står det Rg i varje aktienamn. Vad betyder Rg?

ABB Rg
Atlas Copco-B Rg
Epiroc Rg-B
Volvo -B- Rg

Ännu mer förvirrade är det ju att texten "Rg" skrivs lite olika, ibland med och ibland utan bindestreck och ibland före eller efter B.

Vad säger ni, vad betyder Rg?
Idag hade Swedbank helt plötsligt tagit bort tillägget "Rg" så nu ser det ut precis som vanligt.

ABB
Atlas Copco B
Epiroc B
Volvo B
Citera
2022-05-17, 12:15
Medlem
thxgivins avatar
Jag la en order på 4st aktier i söndags, och ordern avslutades på måndagen. Nu på tisdagen så ser jag att inköpsvärdena för samtliga aktier har ökat en smula, och detta vet jag eftersom att jag skrev ned inköpsvärdena i måndags, och de stämmer alltså inte överens med inköpsvärdena nu idag. Vad beror detta på?

Tre av dessa aktier är kanadensiska och den fjärde är amerikansk, om det nu har någon relevans.
Citera
2022-05-17, 16:50
Medlem
thxgivins avatar
Jag har en till fråga. NYSE, TSX och TSX Venture Exchange stänger kl 22:00 svensk tid, men ändå så förändras marknadsvärdet på mina amerikanska och kanadensiska aktier utanför börsernas öppettider. Borde det inte stå still för att sedan börja röra på sig när marknaden öppnar igen?
Citera
2022-05-17, 18:16
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thxgivin
Jag har en till fråga. NYSE, TSX och TSX Venture Exchange stänger kl 22:00 svensk tid, men ändå så förändras marknadsvärdet på mina amerikanska och kanadensiska aktier utanför börsernas öppettider. Borde det inte stå still för att sedan börja röra på sig när marknaden öppnar igen?

Det bör vara ändringar i valutorna. Valutamarknaden är öppen 24/7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in