2015-03-04, 22:36
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Typ. Bosätta sig där jag för tillfället känner för det.

Ju billigare desto bättre givetvis men jag lever gott på 100K om året i Sverige, och klarar jag det här lär jag klara det i andra länder också. Ökning av KPI är inräknat i planen.

När man bor i billigare länder byggs dessutom bufferten upp.

Sen tror jag inte att jag aldrig mer kommer att tjäna nån krona igen i hela mitt liv.
Nej det är sant. Var ju någon amerikan som "gick i pension" vid 30 eller så men det handlade ju inte om att inte göra något mer alls utan om att få göra det han ville i den omfattning han ville.

På två miljoner blir detj u svårt om man bestämmer sig för att man vill bo i USA =P

.. å andra sidan om du kan plocka undan 20 000 kr av lönen i månaden (nu är det ju möjligt att du lever väldigt snålt också men oavsett) så har du ju antagligen någon kunskap marknaden/folk värderar och som du kan ha användning av var som helst.
Citera
2015-03-04, 22:37
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Någon?

Jag har läst att det är B-aktier som vanligtvis är är något billigare än A-aktier och inte tvärtom. Så är lite konfunderad här eftersom jag hittills endast har observerat billigare B-aktier.
Lägre omsättning och högre spread eller folk som tror den är svårsålt vid ras eller så kanske?
Citera
2015-03-04, 22:47
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruk
Har ett antal tusenlappar på ett sparkonto hos Swedbank som bara dammar och jag har ingen erfarenhet av aktier/fonder osv.

- Vart vänder jag mig för att komma igång med sådant?
- Fonder är väl det bästa för en nybörjare? Vilka fonder? Vart kan jag jämföra?
- Är det läge att placera pengarna nu eller ska jag vänta?
- Hemsidor, böcker, tidningar eller liknande där jag kan samla kunskap?

- Vad hade ni själva gjort om ni hade ex. 50 000:- på ett sparkonto, 0:- i aktier/fonder om ni hade varit i min sits med låg kunskap och erfarenhet?

Ge mig gärna nyttiga nybörjartips som jag borde känna till eller tänka på!

Tack på förhand / bruk
Det extremt korta svaret blir väl:
- Skaffa ett konto någonstans där du kan ha värdepapper, förslagsvis Investeringssparkonto säg på Avanza som så många andra här, stort utbud, svenskt, relativt billigt.

- Här kan jag säkert juridiskt inte ge något "riktigt" svar. Men åsikterna generellt är ju att folk inte är bra på att välja aktier och att indexfonder är vettiga eftersom de bara placerar i allting så att säga utan att ens försöka och eftersom de inte försöker tar de oftast mindre betalt för det hela. Så folk skulle generellt hellre rekommendera en billig indexfond än en dyrare aktivt förvaltad sådan. Vill man minska riskerna ytterligare väljer man en global sådan så står du inte och faller med om typ Sverige enskilt tar konstiga beslut som gör att det går åt helvete.
Den här är billig: https://www.avanza.se/fonder/om-fond...r-global-index

- Börsen har ju gått väldigt bra så det är ju dyrare nu än tidigare. Hur det skall gå härnäst kan folk inte med säkerhet säga dock.
Bolagen är dyrare och man får mindre utdelning nu men räntorna är också lägre och man får sämre ränta på sina sparpengar där med.
Så ja. Det är situationen du befinner dig i nu

I "Såhär kan alla svenskar bli miljonärer" argumenterar han väl för att rätt tid att köpa aktier är när man kan eller hur det är. Visst kan man försöka timea och är det en livstidsbesparing man skall placera direkt är man ju mer känslig än om man sparar regelbundet.

Huruvida du kommer få bättre avkastning om du köper fonder nu eller någon annan gång kan dock inte jag svara på. Visste alla det så skulle ju börsen inte se ut som den gjorde nu, typ om alla tyckte att det inte alls var värt så här mycket varför skulle då värdet vara vad det är nu? ..

Boken jag nämnde tror jag eventuellt du kan få gratis på någon sida? För att de vill sälja Spiltans fonder eller hur det är. Du kan väl läsa den kanske.

Jag vet inte, jag har inte själv gjort det som skall löna sig bäst på sikt så ..
Om det var ett månadssparande känns det ju som att det antagligen hade blivit rätt bra bara du började spara och köpa regelbundet. På sikt.
Citera
2015-03-04, 23:58
Medlem
Kan nån ge mig tips på hur jag kan investera 25 000 kronor i aktiefonder?? Hade tänkt mig 5000 kr i 5 fonder, är det rimligt? Är det dåligt läge att gå in nu med tanke på hur börsen verkar toppa osv (borde kanske vänta)? Jag tänker mig sparande på 3-5 års sikt ungefär, kanske längre.

Efterlyser tips på t.ex:
* Aktiefond i Sverige/Norden
* Aktiefond i något tillväxtland (t.ex. Indien eller Kina?)
* Aktiefond i Nordamerika
* Globalfond
* Branschfond (vilken bransch känns säker för framtiden?)

Vill givetvis investera i hyfsat säkra fonder med stabila investeringar. Vågar inte gå in i t.ex. Ryssland eller alltför riskfyllda aktiefonder som är beroende av fyndigheter osv.

Är ny och uppskattar alla tips.
Citera
2015-03-05, 00:45
Medlem
BarbecueBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
https://www.avanza.se/konton/vara-konton.html
Välj din kontotyp och sedan villkor&blanketter där.

Denna typ av papper kan bara handlas med vanligt aktiekonto eller? Iallafall inte KF?

Måste man alltså signera kreditavtalet också? Vart och hur skickar man in dessa. Går det att skicka in elektroniskt på något vis och hur lång tid kan det ta innan man blir godkänd?

Många frågor, Tack i förhand
Citera
2015-03-05, 04:37
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbrytaren
Kan nån ge mig tips på hur jag kan investera 25 000 kronor i aktiefonder?? Hade tänkt mig 5000 kr i 5 fonder, är det rimligt? Är det dåligt läge att gå in nu med tanke på hur börsen verkar toppa osv (borde kanske vänta)? Jag tänker mig sparande på 3-5 års sikt ungefär, kanske längre.

Efterlyser tips på t.ex:
* Aktiefond i Sverige/Norden
* Aktiefond i något tillväxtland (t.ex. Indien eller Kina?)
* Aktiefond i Nordamerika
* Globalfond
* Branschfond (vilken bransch känns säker för framtiden?)

Vill givetvis investera i hyfsat säkra fonder med stabila investeringar. Vågar inte gå in i t.ex. Ryssland eller alltför riskfyllda aktiefonder som är beroende av fyndigheter osv.

Är ny och uppskattar alla tips.
sålänge börsen är högre än någonsin kommer det alltid se ut som att den kanske är på toppen ..
.. och kanske några andra gånger också.

Någon mupp på Marketwatch resonerade för biomedicin för det sistnämnda (åldrande befolkning + fler att sälja till i resten av världen (gäller ju dock produkter generellt i.m.h.o.) och något man inte sparar in på även om resten kraschar och man har ont om pengar.)

En globalfond ger ju redan spridning ifrån början, med massor i USA och ganska mycket i Europa.
Citera
2015-03-05, 06:45
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbecueBob
Denna typ av papper kan bara handlas med vanligt aktiekonto eller? Iallafall inte KF?

Måste man alltså signera kreditavtalet också? Vart och hur skickar man in dessa. Går det att skicka in elektroniskt på något vis och hur lång tid kan det ta innan man blir godkänd?

Många frågor, Tack i förhand
Nej, ingen optionshandel på KF. Endast aktie&fondkonto för sig eller i kombination med ISK. Kreditavtal krävs eftersom man kan komma att behöva låna värdepapper. Såvitt jag vet skriver man fortfarande ut blanketterna och skickar till Avanza med snigelposten.

Med tanke på att du är nybörjare skulle jag råda dig att inte handla med optioner innan du vet vad det är frågan om. Det är väldigt lätt att hamna i klistret om en optionsposition går fel.
Citera
2015-03-05, 09:28
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Slängt in 80k i fonder, som såklart redan gått ner 500 spänn. Är det värt att ta ut pengarna och vänta tills börsen står lägre? Eller sätta alltihop i räntefonder istället?

Skall du investera i aktier (vilket jag tolkar ditt inlägg som) så måste du kunna tåla nedgångar. Klarar du inte av en nedgång på kort sikt så bör du lägga allt i ränteplaceringar, vars avkastning inte varierar lika mycket som aktiepriser. Sparar du i aktier bör du ha för avsikt att spara på många års sikt, och då blir tillfälliga ned- eller uppgångar mindre betydelsefulla.
Citera
2015-03-05, 11:11
Medlem
BarbecueBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Nej, ingen optionshandel på KF. Endast aktie&fondkonto för sig eller i kombination med ISK. Kreditavtal krävs eftersom man kan komma att behöva låna värdepapper. Såvitt jag vet skriver man fortfarande ut blanketterna och skickar till Avanza med snigelposten.

Med tanke på att du är nybörjare skulle jag råda dig att inte handla med optioner innan du vet vad det är frågan om. Det är väldigt lätt att hamna i klistret om en optionsposition går fel.

Är väl medveten om på vilka sätt jag kan göra bort mig på, tyckte bara det var lite för krångligt för att vara avanza med att börja handla med dessa instrument :/
Citera
2015-03-05, 15:28
Medlem
svampdamps avatar
Är det klokt att investera i exempelvis Avanza nu när den står så högt? Visst, ingen vet när det vänder och det kan lika gärna fortsätta i 200% över några år.

Vad är era tankar?
Citera
2015-03-05, 16:11
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Är det klokt att investera i exempelvis Avanza nu när den står så högt? Visst, ingen vet när det vänder och det kan lika gärna fortsätta i 200% över några år.

Vad är era tankar?
Relativt vad? Antagligen sämre än när det såg sämre ut antar jag. Relativt att inte göra det? Ingen aning. Kanske/antagligen på sikt?

Ingen aning oavsett, ingen kommer kunna berätta för dig hur det blir.
Citera
2015-03-05, 17:45
Medlem
Fittsaft85s avatar
Detta är säkert en dum fråga, men hittar inget svar

Vad kan man sälja en teckningsrätt för? Vad sätter priset på dem? Kan man sälja dem för samma pris som en aktie står i eller hur funkar det?

Tacksam för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in