Citat:
Ursprungligen postat av
bruk
Har ett antal tusenlappar på ett sparkonto hos Swedbank som bara dammar och jag har ingen erfarenhet av aktier/fonder osv.
- Vart vänder jag mig för att komma igång med sådant?
- Fonder är väl det bästa för en nybörjare? Vilka fonder? Vart kan jag jämföra?
- Är det läge att placera pengarna nu eller ska jag vänta?
- Hemsidor, böcker, tidningar eller liknande där jag kan samla kunskap?
- Vad hade ni själva gjort om ni hade ex. 50 000:- på ett sparkonto, 0:- i aktier/fonder om ni hade varit i min sits med låg kunskap och erfarenhet?
Ge mig gärna nyttiga nybörjartips som jag borde känna till eller tänka på!
Tack på förhand / bruk
Det extremt korta svaret blir väl:
- Skaffa ett konto någonstans där du kan ha värdepapper, förslagsvis Investeringssparkonto säg på Avanza som så många andra här, stort utbud, svenskt, relativt billigt.
- Här kan jag säkert juridiskt inte ge något "riktigt" svar. Men åsikterna generellt är ju att folk inte är bra på att välja aktier och att indexfonder är vettiga eftersom de bara placerar i allting så att säga utan att ens försöka och eftersom de inte försöker tar de oftast mindre betalt för det hela. Så folk skulle generellt hellre rekommendera en billig indexfond än en dyrare aktivt förvaltad sådan. Vill man minska riskerna ytterligare väljer man en global sådan så står du inte och faller med om typ Sverige enskilt tar konstiga beslut som gör att det går åt helvete.
Den här är billig:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...r-global-index
- Börsen har ju gått väldigt bra så det är ju dyrare nu än tidigare. Hur det skall gå härnäst kan folk inte med säkerhet säga dock.
Bolagen är dyrare och man får mindre utdelning nu men räntorna är också lägre och man får sämre ränta på sina sparpengar där med.
Så ja. Det är situationen du befinner dig i nu
I "Såhär kan alla svenskar bli miljonärer" argumenterar han väl för att rätt tid att köpa aktier är när man kan eller hur det är. Visst kan man försöka timea och är det en livstidsbesparing man skall placera direkt är man ju mer känslig än om man sparar regelbundet.
Huruvida du kommer få bättre avkastning om du köper fonder nu eller någon annan gång kan dock inte jag svara på. Visste alla det så skulle ju börsen inte se ut som den gjorde nu, typ om alla tyckte att det inte alls var värt så här mycket varför skulle då värdet vara vad det är nu? ..
Boken jag nämnde tror jag eventuellt du kan få gratis på någon sida? För att de vill sälja Spiltans fonder eller hur det är. Du kan väl läsa den kanske.
Jag vet inte, jag har inte själv gjort det som skall löna sig bäst på sikt så ..
Om det var ett månadssparande känns det ju som att det antagligen hade blivit rätt bra bara du började spara och köpa regelbundet. På sikt.