Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-22, 18:46
Medlem
seta23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Vilka forum snackar man om aktier som ligger på NASDAQ?
Då menar jag forum som placera fast riktad åt den amerikanska börsen istället.
Testa reddit. https://www.reddit.com/r/stocks
Citera
2015-12-24, 21:38
Medlem
45plop1s avatar
Hur stor är sannolikheten att någon vill köpa de aktier jag har att sälja, och hur stor är chansen att någon vill sälja de aktier jag vill att köpa?
Citera
2015-12-24, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45plop1
Hur stor är sannolikheten att någon vill köpa de aktier jag har att sälja, och hur stor är chansen att någon vill sälja de aktier jag vill att köpa?

Det beror helt och hållet på vilket pris du är villig att betala respektive hur mycket du kräver för att sälja dina aktier.
Citera
2015-12-24, 22:02
Medlem
Citat:
Det är hundra procents sannolikhet att någon vill köpa de aktier du vill sälja och hundra procent att någon vill sälja de du vill köpa. Så länge det är till rätt pris förstås.
Citera
2015-12-24, 22:38
Medlem
seta23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det beror helt och hållet på vilket pris du är villig att betala respektive hur mycket du kräver för att sälja dina aktier.
Hur fungerar det när man säljer/köper för ett visst pris? Kan man göra det via avanzas hemsida? Isåfall hur?
Citera
2015-12-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seta23
Hur fungerar det när man säljer/köper för ett visst pris? Kan man göra det via avanzas hemsida? Isåfall hur?

Det lättaste är väl att du tittar på nedanstående länk hur man lägger order.

https://www.avanza.se/kundservice/ku...de-aktier.html
Citera
2015-12-24, 23:24
Medlem
45plop1s avatar
Så det är alltså så lätt som detta scenario: Jag köper 1000 aktier som står i 1 SEK/st. nästa dag står aktien i 2 SEK/st och jag säljer då alla mina aktier till detta pris. Nu är jag 1000 kr rikare (exklusive courtage och skatt).
Citera
2015-12-24, 23:47
Medlem
seta23s avatar
Citat:
Det lättaste är väl att du tittar på nedanstående länk hur man lägger order.

https://www.avanza.se/kundservice/ku...de-aktier.html
Haha.. Hade helt missat att man kan ställa in hur mycket man vill köpa aktien för. Alltid antagit att man får köpa för det kursen ligger på. Tack.
Citera
2015-12-25, 01:38
Medlem
Verkistos avatar
Citat:
Så det är alltså så lätt som detta scenario: Jag köper 1000 aktier som står i 1 SEK/st. nästa dag står aktien i 2 SEK/st och jag säljer då alla mina aktier till detta pris. Nu är jag 1000 kr rikare (exklusive courtage och skatt).
'

Yes. Precis så enkelt är det.

Men det gäller att hitta aktier som ökar i värde. Det är inte alltid så lätt.
Citera
2015-12-25, 17:31
Medlem
45plop1s avatar
ISK eller konventionellt Aktie/fondkonto för en nybörjare som vill omsätta små summor bara för att få en "feeling", och lite erfarenhet innan han bestämmer sig för att gå in på riktigt?
Citera
2015-12-25, 17:34
Medlem
Citat:
ISK eller konventionellt Aktie/fondkonto för en nybörjare som vill omsätta små summor bara för att få en "feeling", och lite erfarenhet innan han bestämmer sig för att gå in på riktigt?

Jag hade valt ISK. Numera går det att få riktigt lågt minimicourtage även i ISK hos Avanza och Nordnet.
Citera
2015-12-25, 20:06
Medlem
45plop1s avatar
Citat:
Jag hade valt ISK. Numera går det att få riktigt lågt minimicourtage även i ISK hos Avanza och Nordnet.
Det går att kombinera ISK med avanza mini, eller hur?

Förövrigt tacksam för alla ovanstående svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in