Hur stor är sannolikheten att någon vill köpa de aktier jag har att sälja, och hur stor är chansen att någon vill sälja de aktier jag vill att köpa?
Det är hundra procents sannolikhet att någon vill köpa de aktier du vill sälja och hundra procent att någon vill sälja de du vill köpa. Så länge det är till rätt pris förstås.
Så det är alltså så lätt som detta scenario: Jag köper 1000 aktier som står i 1 SEK/st. nästa dag står aktien i 2 SEK/st och jag säljer då alla mina aktier till detta pris. Nu är jag 1000 kr rikare (exklusive courtage och skatt).
Så det är alltså så lätt som detta scenario: Jag köper 1000 aktier som står i 1 SEK/st. nästa dag står aktien i 2 SEK/st och jag säljer då alla mina aktier till detta pris. Nu är jag 1000 kr rikare (exklusive courtage och skatt).
'
Yes. Precis så enkelt är det.
Men det gäller att hitta aktier som ökar i värde. Det är inte alltid så lätt.
ISK eller konventionellt Aktie/fondkonto för en nybörjare som vill omsätta små summor bara för att få en "feeling", och lite erfarenhet innan han bestämmer sig för att gå in på riktigt?
ISK eller konventionellt Aktie/fondkonto för en nybörjare som vill omsätta små summor bara för att få en "feeling", och lite erfarenhet innan han bestämmer sig för att gå in på riktigt?
Jag hade valt ISK. Numera går det att få riktigt lågt minimicourtage även i ISK hos Avanza och Nordnet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!