Citat:
Ursprungligen postat av
Aspackad-huggorm
Kan någon förklara hur beskattningen på en kapitalförsäkring ser ut? Gärna med ett exempel. Jag vet att man inte måste räkna ut denna själv, men jag är helt enkelt intresserad av att veta hur det fungerar!
Mvh
Från Nordnet:
Hur beskattas en kapitalförsäkring?
Vid sparande i kapitalförsäkring betalar du inte skatt för kapitalvinster och du får därför inte dra av förluster. Istället betalar du en årlig avkastningsskatt.
Under menyfliken min depå följt av Försäkringsbesked ser du din upplupna avkastningsskatt. Det är den avkastningsskatt du kommer att debiteras i slutet av året, förutsatt att inga uttag sker under året. Vid uttag debiteras en andel av den upplupna skatt som ändå skulle debiteras i slutet av året för motsvarande uttagsbelopp.
Din avkastningsskatt baseras på följande;
Kapitalförsäkringens värde vid ingången av året.
Samtliga insättningar under året. Insättningar under andra halvan av året (1 juli - 31 december) tas bara upp till halva värdet eftersom du har kortare tid på dig att få avkastning på dina pengar.
Summan av ovanstående utgör ditt kapitalunderlag. Kapitalunderlaget multipliceras med 0,9 % (statslåneräntan 30 nov föregående år, 2014) (1) och beskattas med 30 % (2).
Förenklat uttryckt beskattas ditt kapitalunderlag under 2015 med 0,27 %
Ett räkneexempel:
Du har 10 000 kr i ingående värde 2015, du sätter in 5000 kr första halvåret, och 5000 kr andra halvåret. Det innebär att din skatt beräknas på 17 500 (=10 000 + 5000 + 2500)
Avkastningsskatt = 17 500 * 0,9 % * 30 %
Förenklat uttryckt blir din avkastningsskatt i detta exempel = 17 500 * 0,27 %