2015-09-01, 14:13
Medlem
KickAss-1337s avatar
Ni som blivit duktiga på det här med aktier och fonder, var skaffade ni er era kunskaper? Jag är sugen på att sätta mig in i denna värld för att på sikt skapa mig en stor vinst. Att man ska ha ganska goda kunskaper innan man sätter igång säger sig självt och jag är villig att låta det ta tid. Jag är nyfiken på saker som vilka sidor/klienter (kanske inte heter så?) man använder sig av (EZ Trader etc.), vilka fällor man ska undvika att gå i, vad som betraktas som stabilt/säkert osv.

All hjälp uppskattas
Citera
2015-09-01, 15:34
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Ni som blivit duktiga på det här med aktier och fonder, var skaffade ni er era kunskaper? Jag är sugen på att sätta mig in i denna värld för att på sikt skapa mig en stor vinst. Att man ska ha ganska goda kunskaper innan man sätter igång säger sig självt och jag är villig att låta det ta tid. Jag är nyfiken på saker som vilka sidor/klienter (kanske inte heter så?) man använder sig av (EZ Trader etc.), vilka fällor man ska undvika att gå i, vad som betraktas som stabilt/säkert osv.

All hjälp uppskattas

Jag gick en studiecirkel anordnad av aktiespararna när jag gick på gymnasiet.

Efter det har jag läst några böcker, bl.a. "Så kan alla svenskar bli miljonärer"

Inget av dessa är "heltäckande" på något sätt, men gav en del värdefulla insikter som gjort att sparandet ständigt vuxit.
Citera
2015-09-01, 15:50
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Jag gick en studiecirkel anordnad av aktiespararna när jag gick på gymnasiet.

Efter det har jag läst några böcker, bl.a. "Så kan alla svenskar bli miljonärer"

Inget av dessa är "heltäckande" på något sätt, men gav en del värdefulla insikter som gjort att sparandet ständigt vuxit.
'

Man tackar
Citera
2015-09-04, 13:08
Medlem
Stiftpennas avatar
Hej

Leker runt med lite kaffepengar på avanza i en lärandeprocess. Känner att jag lär mig mer av att se pengarna röra sig och får en känsla av hur börsen fungerar. Går jättebra och är hur kul som helst. Välkommen till träsket ungefär.

Sånär som på en grej. Jag har fattat alla courtageavgifter förutom en.

Jag ligger i Avanza mini och köpte på mig 50 aktier för 4, 09 styck. Courtageavgiften uppgick till 19 kr och jag fattar inte hur. Jag lär ha missat något fruktansvärt enkelt i beräkningen men jag får inte fram siffran 19 på något sätt.

Hjälp för förståelse uppskattas
Citera
2015-09-04, 13:12
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Hej

Leker runt med lite kaffepengar på avanza i en lärandeprocess. Känner att jag lär mig mer av att se pengarna röra sig och får en känsla av hur börsen fungerar. Går jättebra och är hur kul som helst. Välkommen till träsket ungefär.

Sånär som på en grej. Jag har fattat alla courtageavgifter förutom en.

Jag ligger i Avanza mini och köpte på mig 50 aktier för 4, 09 styck. Courtageavgiften uppgick till 19 kr och jag fattar inte hur. Jag lär ha missat något fruktansvärt enkelt i beräkningen men jag får inte fram siffran 19 på något sätt.

Hjälp för förståelse uppskattas

Förmodligen köptes aktien på Aktietorget. Där är minsta courtage 19kr.

Ta fram aktiens sida och kolla i informationen under "Marknad" vart den är listad.
Citera
2015-09-04, 13:19
Medlem
Stiftpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Förmodligen köptes aktien på Aktietorget. Där är minsta courtage 19kr.

Ta fram aktiens sida och kolla i informationen under "Marknad" vart den är listad.
Du har helt rätt . Något liknande du känner till jag bör hålla reda på?
Citera
2015-09-04, 13:21
Medlem
Stiftpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Du har helt rätt . Något liknande du känner till jag bör hålla reda på?

EDIT: Jag hittade infon själv. Tack så mycket för hjälpen iallafall!

EDIT2: Citerade istället för att ändra. Klantigt.
Citera
2015-09-04, 15:38
Medlem
BirkaBagarens avatar
Sitter och väljer mellan två globalfonder. Den ena med 0,2 i förvaltningsavgift och den andra med 0,3. Den med högre förvaltningsavgift har dock ett lägre Normansbelopp och det är väl ett mått på hur mycket jag betalar i avgift? Köpavgift och säljavgift är 0 för båda. Missar jag någon avgift eller är det Normansbeloppet jag inte fattat, det kanske inte något man bör kolla på?
Citera
2015-09-05, 07:40
Medlem
Jag_Mejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirkaBagaren
Sitter och väljer mellan två globalfonder. Den ena med 0,2 i förvaltningsavgift och den andra med 0,3. Den med högre förvaltningsavgift har dock ett lägre Normansbelopp och det är väl ett mått på hur mycket jag betalar i avgift? Köpavgift och säljavgift är 0 för båda. Missar jag någon avgift eller är det Normansbeloppet jag inte fattat, det kanske inte något man bör kolla på?
Misstänker att den ena fonden du tittat på är Länsförsäkringar Global Index? I det fallet stämmer inte normanbeloppet då förvaltningsavgiften relativt nyligen blivit sänkt till nuvarande nivåer.

Normanbelopp är ett bra mått men blir tyvärr lite missvisande i liknande fall. Kolla fondfaktabladet om några övriga avgifter står med.
Citera
2015-09-05, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirkaBagaren

Som personen ovan redan påpekat så finns det vissa saker som gör att Normanbeloppet är "fel" på vissa fonder, exempelvis att de bytt avgift eller att fonden inte funnits tillräckligt länge o.s.v.

Följer fonderna exakt samma index så ska du välja den med 0,2% men är det olika index så ska du välja det index du tror mest på av de två. Skillnaden i förvaltningsavgift är så liten att det inte kommer göra någon stor skillnad ändå, så därför bör du välja den som följer det, enligt dig, bästa indexet.
Citera
2015-09-05, 09:30
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Som personen ovan redan påpekat så finns det vissa saker som gör att Normanbeloppet är "fel" på vissa fonder, exempelvis att de bytt avgift eller att fonden inte funnits tillräckligt länge o.s.v.

Följer fonderna exakt samma index så ska du välja den med 0,2% men är det olika index så ska du välja det index du tror mest på av de två. Skillnaden i förvaltningsavgift är så liten att det inte kommer göra någon stor skillnad ändå, så därför bör du välja den som följer det, enligt dig, bästa indexet.

Så kan man ju se det, eller så kan man se det som att den med 0,3% har 50% högre avgift än den med 0,2%
Citera
2015-09-05, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Så kan man ju se det, eller så kan man se det som att den med 0,3% har 50% högre avgift än den med 0,2%

0,1% är ingenting i sammanhanget om man anser att det dyrare indexet har bättre geografisk spridning, inkluderar fler bolag, har bättre viktning etc. Kan även vara så att den ena fonden handlas i utländsk valuta så att man får betala en växlingsspread när man köper/säljer fonden.

Nog för att man ska hålla nere kostnaderna i sitt sparande, men man ska inte välja en "sämre" fond för att den är 0,1% billigare.

På 50 000 kr blir det 50 kr per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in