• 1
  • 2
2015-02-07, 20:46
Medlem
Vet inte om jag valt rätt forum att skriva på men testar annars får ni flytta.

Har börjat äta ett p-piller som heter Qlaria. Har ätit det nu i ungefär 18 dagar. Symtomer har jag inga märkt av på vad det står att du kan få.

Men däremot har jag märkt av att jag känner mig lite mer nere än vanligt. Kan börja gråta för ingenting. Gråter för hur ful jag är. Har alltid lidit av dålig självkänsla och tycker jag själv är ful. Ser mig som ful och jämför mig med alla hela tiden.

Men jag är rädd att dessa p-piller ger dubbel effekt av mitt dåliga självkänsla. Att de gör mig ännu mer ledsen.

Någon här som har erfarenhet av Qlaria p-piller? Eller någon som upplevt samma biverkningar av andra p-piller?
Citera
2015-02-07, 20:53
Bannlyst
Sluta ta dem om du känner så.
Citera
2015-02-07, 20:54
Bannlyst
Vanliga biverkningar (mellan 1 och 10 av 100 användare kan påverkas):
huvudvärk
buksmärta, illamående
akne
utebliven menstruation, obehagskänsla i brösten, smärtsamma menstruationer, oregelbundna blödningar, (rikliga oregelbundna blödningar)
viktökning

Mindre vanliga biverkningar (mellan 1 och 10 av 1 000 användare kan påverkas):
svampinfektioner, svampinfektion i underlivet, vaginal infektion
ökad aptit
depression, nedstämdhet, känslomässiga störningar, sömnproblem, minskad sexlust, psykisk obalans, humörsvängningar
yrsel, migrän
värmevallningar, högt blodtryck
diarré, kräkning
ökade leverenzymer
håravfall, kraftig svettning (hyperhidros), klåda, hudutslag
muskelkramper
svullna bröst, knölar i brösten, onormal celltillväxt i livmoderhalsen (cervikal dysplasi), onormala genitala blödningar, smärtor vid samlag, fibrocystisk bröstsjukdom, rikliga menstruationer, menstruationsstörningar, cystor på äggstockarna, smärta i bäckenet, premenstruellt syndrom, tillväxt i livmodern, sammandragningar av livmodern, livmoder/vaginal blödning inkl stänkblödningar,vaginala flytningar, torrhet i underlivet
trötthet, irritation, svullnad av delar av kroppen t.ex. vristerna (ödem)
viktminskning, blodtrycksförändringar.

Sällsynta biverkningar (mellan 1 och 10 av 10 000 användare kan påverkas):
candidainfektion, munherpes, inflammation i bäckenet, en kärlsjukdom i ögat som liknar svampinfektion (förmodad okulär histoplasmos), en svampinfektion på huden (tinea versicolor), urinvägsinfektion, bakteriell inflammation i slidan
vätskeansamling i kroppen, ökning av vissa blodfetter (triglycerider)
aggression, ångest, känsla av att inte vara lycklig, ökat intresse för sex, nervositet, mardrömmar, rastlöshet, sömnbesvär, stress
minskad uppmärksamhet, stickande känsla, yrsel
intolerans mot kontaktlinser, torra ögon, svullna ögon
hjärtattack, hjärtklappning
blödande åderbråck, lågt blodtryck, inflammation i ytliga vener, smärta i venerna
farliga blodproppar i en ven eller en artär, t ex:
i ett ben eller en fot (dvs DVT)
i lungorna
hjärtinfarkt
stroke
mini-stroke eller övergående strokeliknande symtom, som kallas transitorisk ischemisk attack (TIA)
blodproppar i levern, magen/tarmarna, njurarna eller ögonen.

Ring VC på måndag, du behöver ta ett möte med din läkare.
Citera
2015-02-07, 21:04
Medlem
Är du säker på att det inte beror på att du använder gifter på olika delar av kroppen?
Citera
2015-02-07, 21:36
Medlem
Fettopappas avatar
De flesta p-pillerna har tyvärr nedstämdhet som en biverkning. Jag har prövat de mesta på marknaden och tyvärr blivit mer eller mindre nedstämd och känslig av de flesta.
Grät över ingenting, hela tiden.
Citera
2015-02-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är du säker på att det inte beror på att du använder gifter på olika delar av kroppen?

Gifter??!
Citera
2015-02-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettopappa
De flesta p-pillerna har tyvärr nedstämdhet som en biverkning. Jag har prövat de mesta på marknaden och tyvärr blivit mer eller mindre nedstämd och känslig av de flesta.
Grät över ingenting, hela tiden.

Mjo känns också som jag kan bli irriterad på det mesta, stör mig på alla å alla
Citera
2015-02-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaT11
Gifter??!
Du kan ju titta vad som finns i smink, doftgrejor, nagellack, hårfärg, hårspray, kläder osv. Allt tages upp av kroppen.
Citera
2015-02-09, 01:04
Medlem
Skaffa annat preventivmedel. P-piller funkar men fuckar upp massor för många och ger även störningar i uppfattningar av feremoner som gör att du kommer välja en partner du annars finner mindre attraktiva.
Citera
2015-02-09, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metronomicum
Skaffa annat preventivmedel. P-piller funkar men fuckar upp massor för många och ger även störningar i uppfattningar av feremoner som gör att du kommer välja en partner du annars finner mindre attraktiva.

Va? Är den där sista kommentaren sann?
Citera
2015-02-09, 21:12
Medlem
Ja, det är vanligt med sånt om man äter p-piller. Det finns massvis med olika biverkningar men du märker ju åtminstone en av dem som sänker din livskvalitet. Hitta något annat p-medel istället.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du kan ju titta vad som finns i smink, doftgrejor, nagellack, hårfärg, hårspray, kläder osv. Allt tages upp av kroppen.
Ja det finns gifter i allt möjligt, men om TS plötsligt i samband med p-piller börjat grina åt allt så är det rätt säkert hormonerna som ligger bakom.
Citera
2015-02-09, 21:18
Medlem
kjellbirgittapeters avatar
Byt ppiller, kommer förmodligen inte att gå över
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto