• 1
  • 2
2015-02-07, 21:32
Medlem
Gå upp tidigt i morgon bitti och stoppa in steken på 175 grader, andvänd termometer och tag ut den vid önskad temp. Fransyska skall inte långkokas, medium är att eftersträva.
Citera
2015-02-08, 10:01
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumtoppaz
Men det jag undrar mest över är vad det ska vara för temp för ca 6-7 timmar

Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Det går inte såvida den inte är djupfryst, kommer bli överbakt

Jodå, om man är ute efter en innertemperatur på 60 grader, så kan man sätta ugnen på just 60 grader.
Citera
2015-02-08, 18:04
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jodå, om man är ute efter en innertemperatur på 60 grader, så kan man sätta ugnen på just 60 grader.

Det är ju helt självklart, allt enligt fysikens lagar. Men hur lång tid kommer det att ta och är inte risken överhängande att köttet blir väldigt torrt under tiden när det rör sig om en så mager bit?

Hur gick det med steken förresten TS?
Citera
2015-02-08, 22:15
Medlem
Stekpåse är nog att rekommendera för att det inte ska bli torrt. Blir massor av sky att göra sås på också.
Citera
2015-02-08, 23:43
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shinta
Det är ju helt självklart, allt enligt fysikens lagar. Men hur lång tid kommer det att ta och är inte risken överhängande att köttet blir väldigt torrt under tiden när det rör sig om en så mager bit?

Hur gick det med steken förresten TS?

Jo, det är självklart, men tänker folk på det?

Fransyska är ju redan torr och tråkig, men den här lågtemp-metoden är definitivt ett fall framåt om man promt ska göra stek av fransyska. Själv föredrar jag att koka skiten ur denna styckningsdetalj, och gärna i form av grytbitar.

Edit: Min okvalificerade gissning är 10 timmar för en normalstor fransyska. En tjälknöl är väl som regel well done med ett mycket trubbigt instrument. Innertemperatur någonstans mellan 70-90 grader förmodligen.
Senast redigerad av JoeDevola 2015-02-08 kl. 23:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in